Hjälp mig spåna lite..

et_flickan

Trådstartare
Har en pojkvän som är mycket allergisk mot hundar och lite allergisk mot katter.

Nu är det så att min mamma har två hundar. En Rottis och en doberman. Rottisen kan han hålla på med hur mycket han vill, hon sitter alltid i hans knä och vill bli kliad på magen, han får aldrig utslag eller kliande ögon.

Men rör han dobermannen så blir han röd om armarna och ögonen direkt. Vi provade nämligen detta igår när vi var där och grillade.

Jag och mamma funderar på vad det kan vara som gör att han är mycket mer känsligare mot dobermannen. Hon har mycket kortare päls och är fortfarande unghund. Är 1 år och 2 månader. Rottweilern har längre päls och är snart 5 år. Men hon är ju den som är skitigast :P.

Jag äger själv en hund som också är unghund. Hon har precis fyllt ett år och han känner inte av allergin så mycket med henne heller.

Jag har alltid fått för mig att korthåriga hunddjur är värre än långhåriga. Varför vet jag inte.

Vet läkarna hur och varför man blir allergisk? Är ju jätte tråkigt eftersom pvn älskar alla sorters djur.

Sv: Hjälp mig spåna lite..

Min pojkvän är också allergisk mot hundar, men det hjälper väldigt mycket om jag duschar dem innan han kommer, med allergischampo då. Nu duschar jag ändå eftersom min ena hund är allergiker, men vi har märkt att det gör stor skillnad.

Av mina är 2 korthåriga och en långhårig men han märker inte så stor skillnad. Men valpen känner han mindre av än de stora (kh).

Så mitt tips är faktiskt att prova att duscha dobermannen, kanske varannan vecka med milt schampo och se om det blir ngn skillnad.

Värt att testa. Dobermannen har förbjudits att gå i närheten av honom då det inte behövs mer än en lätt beröring för att utslagen kommer. Men det är svårt då hon verkligen avgudar min pojkvän. Han har något speciellt tydligen. Så fort han kommer siktar alla djuren på honom :p

min kille är också allergisk mot olika pälsdjur. han behöver i princip bara gå förbi ett stall för att ögonen ska börja klia, katter går sisådär, han hade bekymmer med min det första halvåret ungefär, efter det (dvs de senaste åtta åren) är det lugnt så länge han inte sticker näsan kattens päls :) hundar av en del raser fungerar inte heller, spaniels och sådana med päls som boxer går bort direkt, medan bichon friséer går utmärkt, och så också våra griffoner.
allergier är mystiska tillstånd, och ibland går de att påverka och ibland inte. exemplet med min katt är ju "påverkan", hyposensibiliseringsbehandling på hemmaplan typ :) i grund och botten handlar det om den allerigiske/-a kan tänka sig att ha rinnande näsa och svidande ögon ett tag och se om det blir bättre... OBS: detta gäller vid "lindrigare" allergier, får man andningsbekymmer så rekommenderar jag INTE denna metod om man inte vet vad man gör, har sällskap och tillgång till de läkemedel som kan komma att behövas.

Man kan vara allergisk mot olika saker. Om man är allergisk mot pälsen så är man ofta mer allergisk mot korthåriga t ex dobermann än de som har annat hårlag.

Man kan istället vara allergisk mot ämnen i saliven, urinen eller damm/kvalster i pälsen. Då kan man reagera på en hund i en ras, men en annan hund i samma ras kan man hantera hur som helst utan någon reaktion alls.

Man kan även reagera på något hunden har ätit. Om man t ex är allergisk mot fisk så kan man reagera väldigt om hunden har ätit fisk. Om man träffar samma hund när den inte har ätit fisk så uteblir den allergiska reaktionen.

Det kan hjälpa att bada hunden ofta alltid utom i sista fallet om det är ett födoämne hunden ätit som pojkvänen är allergisk emot. Uteslut i så fall det födoämnet några dygn innan pojkvännen ska träffa hunden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan några år tillbaka upptäckt att jag blir röd, prickig och att det kliar när jag fått några hundpussar (alltså slick) på...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: phie
·
Övr. Hund Jag satt häromdagen och funderade över vilket hundtätt område jag bor i..gjorde en lista och räknade upp alla hundar jag kunde komma på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 335
Senast: Rie
·
Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
4 083
Senast: _Sascha_
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 594
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna