Hjälp mig snälla

dee79

Trådstartare
Jag kastrerade min katt förra veckan och såg att såret inte såg så trevligt ut (sytt med invändiga stygn, ingen trattkatt). Det visade sig när jag åkte in med henne idag att hon ändå lyckats komma åt stygnen och dragit i ett eller ett par av dem = infektion. Hon sövdes, fula sårkanter togs bort och de sydde ihop, nu med utvändiga stygn. Antibiotika och Metacam i 10 dagar och trattkatt.

Men Katteländet plockar ju av sig tratten hela tiden. Jag kan inte vara hemma i 10 dagar och vakta på henne. Ska självklart ringa kliniken imorrn, men har ni några tips så länge? Hon är absolut inte hysterisk utan lugn och metodisk när hon plockar av sig.
 
Sv: Hjälp mig snälla

När mina har opererats så har de fått snygga gröna body'er! Funkar superbra och ingen besvärliga tratt. :)

Fråga kliniker, någon nära dig måste ju ha det. På min klinik har det varit standard med body i flera år nu.
 
Sv: Hjälp mig snälla

Känner igen mig, min katt var dock hysterisk :crazy:
Det finns en slags tratt som är uppblåsbar, ser ut typ som en badring som du fäster i halsbandet. Kanske värt att prova? Funkade tyvärr inte för mig men det har funkat för många andra verkar det som.

Pratade med veterinären flertalet ggr om vad jag skulle göra då tratt inte funkade, dom hade inget bra förslag utan konstaterade att för vissa katter går det inte. Får du ett bättre råd så får du gärna förmedla det så vet jag vad i hela friden jag skall göra då det är dags för tratt nästa gång.


/B

Glömde en sak, jag hade tur i oturen att bli sjuk just samtidigt som katten, så jag var hemma och passade henne de första dagarna. Önskar att det fanns vab för djur.
 
Sv: Hjälp mig snälla

Hej alla. Jag läste vad ni skrev igår, men hade fullt upp med min 2-åring som fått öroninflammation också (och därför grät hejdlöst).

Kattskrället fick av sig tratten fler gånger än jag kan räkna och hon lyckades även öppna den så hon hade en plastskiva hängandes och dinglandes. Eftersom vi hade fullt sjå med skadad sambo, nyopererad katt och sjukt barn så orkade jag inte ge mig ut i förråden och leta efter en sele (köper ny idag i stället) utan jag tog ett stretchigt tyg och knöt fast bakom frambenen och en till stump som fästes i halskragen. För att hålla ihop kragen blev det silvertejp :D

Vad säger man? Man tager vad man haver och peppar peppar så har tratten suttit kvar hela natten och första medicineringen avklarad. JAg som är van vid min andra katt, som är hel ohanterbar i alla situationer som inte innebär att hon bestämmer, är så himla positivt överraskad av den här tjejen som ändå finner sig i allt man gör med henne.

Sen är jag van vid att ta häst till veterinär och där börjar veterinärräkningen ticka så fort man lyfter på telefonluren i princip. Döm om min förvåning när jag hämtar ut katten efter op och de säger att det är - GRATIS! What? räkningen landade på 195kr för medicin, så jag är mer än nöjd. Nu hoppas vi att hon slutar vara så förbaskat kreativ!
 
Sv: Hjälp mig snälla

En body kan du enkelt göra av en gammal stretchig tröjärm också (men lägg en kompress emellan ifall såret vätskar sig, så det inte kladdar fast i bodyn och går upp när hon rör på sig).

Klipp ett hål för varje ben och håll sen lite koll så du vet att det går bra. Gjorde så på min som inte kunde ha tratt eftersom hon lyckades sätta trattkanten rakt i såret när hon skulle försöka tvätta.
DSC_2929.jpg
 

Liknande trådar

N
Katthälsa Åh blir snart galen på att katten aldrig blir frisk. Han kom in för några veckor sedan, och hade blod runt nosen. Han var även väldigt...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: cowgirl81
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 123
Senast: kebabbert
·
Hundhälsa Vi har precis fått hem våran nykastrerad hund. Ett större ingrepp då han bara hade ena kulan nere och andra uppe i buken. Operationen...
2
Svar
22
· Visningar
13 725
Senast: Saeta
·
Övr. Djur Min kanin fick för ca 3-4 veckor sen sår på ryggen. På nåt sätt hade han lyckats komma in till andra kaninen. Tyckte att såren läkt bra...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: Royal_724
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp