Hjälp mig med uttråkad 5 åring.

Madelein

Trådstartare
Jag har precis lånat hem en 5 åring. Hon skulle kunna skritt trav och gallop. Jag har longerat, vi har varit ute och i skogen ej ridit för att lära känna stället. Men nu är det kommer till ridningen visar det sig att hon är ovan vid det mesta. Hon verkar tycka det är lite tråkigt hon vill inte framåt trots att hon har energi så det räcker för 5 andra hästar.
Hon är lite studsig och tittig är det en bra idé att prova skritta ut på henne för att få fram henne lite. Någon som har några roliga övningar som kan få henne att ändra synen på att det är så tråkigt att jobba.

Sv: Hjälp mig med uttråkad 5 åring.

Har du ridit ut själv eller i sällskap med annan häst? Många unghästar behöver lite draghjälp i form av en äldre trygg häst som går först

Nej, tänkte prova det kanske är lite roligare för henne. Tack

Idag var vi ute iaf, tillsammans med en annan häst. Mycket framåt bjudning men dök upp en hel del saker som hon inte tyckte om. Helt underbart det går framåt. :D

Det är bra att rida ut med draghjälp av annan häst.

Men jag kan inte låta bli att tänka att hon betedde sig som min häst när jag just suttit in henne. Hon var mkt tömkörd så hon kunde rösthjälper, men när jag satt på henne så kopplade hon inte riktigt ihop och då liknade det som att hon nästan inte ville röra sig. Hon visste alltså inte vad jag menade. Då gjorde jag så här, på ridbana (mha instruktör) Skrittade på fyrkantsspåret först, och när det funkade så började vi med att trava mellan 2 bokstäver på långsidan. Vi upprepade detta flera gånger, och hon förstod snart att det alltid var trav där och så gick hon villigt fram. Nästa utmaning var att klara ett hörne. Upprepade detta tills det fungerade, och sen skulle vi klara 2 hörnen mm. Därefter bytte vi varv och gjorde om proceduren. Vid lektionens slut hade hon förstått skänkelns framåtdrivande verkan och travade villigt framåt var jag än bad om det.

"Din" häst kanske inte har haft sina kunskaper riktigt befästa, du behöver kanske ta ett steg tillbaka och göra som jag beskriver ovan. Bara en tanke...

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 114
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar