Dentaku
Trådstartare
Använd termometer om du gör torsk i ugnen. Att gå på grader och tid är bara att chansa.
Argh! Nu fick jag lätt ångest igen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Använd termometer om du gör torsk i ugnen. Att gå på grader och tid är bara att chansa.
Stick in en termometer till mitten av biten, jag brukar låta torsk få 57 grader, sen klart. Fick du mer ångest nu?
Men var är saffranet?Det är särbons recept, han komponerade den förra sommaren (2 port):
Såsbas på 4 dl vitt vin, kycklingfond, en skvätt rom, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag har snöat in på burmese amber nectar, ca en rejäl frukt) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen (huruvida det är etiskt korrekt med jätteräkor kanske kan tas i en annan tråd och de kan hoppas över). Det går att toppa med stora vanliga räkor också.
Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.
Men några limemarinerade jordgubbar till chokladfondanten låter vansinnigt gottSoppan låter jättegod, kommer definitivt lagas vid något tillfälle! Just nu velar jag mellan någon form av kött eller torskrygg till varmrätt.
+ @Hagens_Zorba
Chokladfondant till dessert är i princip spikat eftersom vi har Don PX Gran Reserva att smutta på till.
Men några limemarinerade jordgubbar till chokladfondanten låter vansinnigt gott
Men några limemarinerade jordgubbar till chokladfondanten låter vansinnigt gott
Men var är saffranet?
Tyckte annars att det lät intressant med en saffranssoppa utan saffran.Det försvann i mitt hutter efter att ha stått i regnet uppe vid ridklubben Det går i soppbasen på en gång
Tyckte annars att det lät intressant med en saffranssoppa utan saffran.
Litegrann som cremen utan bruléen
Förrätt:
Rökt havskräfta, friterat Fine de Claire-ostron, mandelpotatiskräm samt sallad på frissé, grönt äpple, krasse och körvel.
Varmrätt:
Svensk hängmörad oxfilé, kungskrabba, svartrot, emulsion på tryffel och hönsfond, rökt ramslök samt libbsticka.
Dessert:
Låter mycket gott, med lite reservation för kombon lime och choklad.Vad tror ni om denna meny?
Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: Torskrygg med brynt smör, solrosfrön och rotfruktschips serverad med palsternackspuré och vårprimörer
Efterrätt: Chokladfondant med limemarinerade jordgubbar
Jag tror att jag kan ro iland den och om inte så är lösningen som sagt vin i stora mängder både för mig och maken....
Vad tror ni om denna meny?
Varmrätt: Torskrygg med brynt smör, solrosfrön och rotfruktschips serverad med palsternackspuré och vårprimörer
Jag tror att jag kan ro iland den och om inte så är lösningen som sagt vin i stora mängder både för mig och maken....
När får jag komma?Vad tror ni om denna meny?