Hjälp mig!! *långt*

E

Eccentric

Svarade på en annons ang. medryttarhäst (kallblodstravare som går på travet fortf, ägarna vill att han blir riden också som variation) för en vecka sedan. Märkte från början att han var lite nervös och knallade runt mkt i boxen (beror nog också på att han har eksem).

Men jag tänkte att jag skulle ge det en chans och tog mig dit en gång till för att klappa, klia osv. Det är en väldigt fin häst, mkt vacker att se på. Men hästen var inte alls speciellt mysig, fick som ingen kontakt med honom, han var ju inte hetsig eller så, det var ju inte så att jag var rädd eller så, blev mest förvånad.

I alla fall så for jag dit igår också och skulle prova sitta upp, började med att han satte av i några bocksprång när jag stod där med ena foten i stigbygeln så jag hoppade av. Ägaren kom och höll i honom, men jag kom inte upp stadigt förrän på tredje försöket. Efter det var han lugn och försökte inte med några dumheter.

När jag skulle sitta av och dra upp stiglädren så ville han inte alls det på vänstra sidan, verkade som att han trodde jag skulle sitta upp igen eller nåt. Så han backade varje gång jag närmade mig sidan. Efter mycket tjorv kunde jag fixa upp stiglädren.
Hans ägare sa att de inte varit med om ngt liknande tidigare, utan att han alltid beter sig bra, ingen brukar behöva hålla i honom vid uppsittning osv. (detta är ju inte min stora fråga, men nån som har en aning om vad det kan bero på?)

Nu vet jag verkligen inte om detta är rätt häst för mig. Har haft ett flertal medryttarhästar tidigare och anser mig inte oerfaren. Är inte rädd, men blir lite osäker och känner mig inte så manad att rida ut ensam på den här hästen. Kände mig dock ganska positiv igår när jag for från stallet, så jag avtalade ny tid med ägaren.

Ägaren hade "valt" mig, det var tydligen flera andra som var intresserade av att rida hästen. Det känns inte så bra att meddela att jag kanske inte är rätt person att rida deras häst. Men eftersom jag tvekar, så borde kanske någon annan ta hand om hästen?
Eller kanske borde jag ge den några fler chanser att lära känna mig ordentligt?

Vad tror ni...?

Skulle vara väldigt tacksam för svar!!

Sv: Hjälp mig!! *långt*

Bestäm dig inte idag. Låt det vila ett par dagar och fundera på det. Du kommer nog fram till en lösning.

Du skriver att du haft flertalet medryttarhästar förut? Men har du haft några travare som gått på banan samtidigt förut? Jag tycker inte alls att det är konstigt att hästen beter sig så här. Antagligen är det så att hästen endast är sutten på (framgick inte av ditt inlägg hur pass inriden hästen är) eftersom han ägs av travmänniskor som uppenbarligen inte är intresserade av att rida hästen själv.

Så vad du behöver fundera på är vad du har för förväntningar på hästen och på eran tid tillsammans. Är du inte avancerad dressyr och hoppning du är ute eftersom så tror jag absolut att det skulle vara en väldigt nyttig erfarenhet att rida denna häst. Jag anser själv att jag inte lärde mig rida förens jag började rida travare ;D. hade bara ridit på ridskola förut och på kompisars ponnier.. helt plötsligt sitter jag på en häst som inte går runt som en robot oavsett vad jag gör på hästryggen. Var beredd på att du måste bli väldigt uppmärksam på dina hjälper för hästen kommer att vara det.

Jag önskar dig lycka till! uppdatera oss gärna

hmm tror jag har läst precis detta inlägg förut :crazy: vet inte var eller när, bara att det är så himla välbekant!:o
vad gäller hästen, fundera lite, prova kanske igen om du känner att det är lönt, annars säger du ifrån, vilket du har all rätt o göra, o ser dig om efter en annan häst:) lycka till!

Du skriver att du haft flertalet medryttarhästar förut? Men har du haft några travare som gått på banan samtidigt förut? Jag tycker inte alls att det är konstigt att hästen beter sig så här. Antagligen är det så att hästen endast är sutten på (framgick inte av ditt inlägg hur pass inriden hästen är) eftersom han ägs av travmänniskor som uppenbarligen inte är intresserade av att rida hästen själv.

Jodå, hästen är inriden. Klart jag inte hoppar upp på en oinriden travare utan att ha erfarnhet av sådant!:smirk: Han har haft medryttare tidigare som pluggade på samma ort men som flyttat "hem" igen. Så han kan åtminstone skritt, trav, glp skänkel. Vet inte om han kan sidförande skänkel, tog mig bara en ganska kort "prov-ritt" på honom igår i alla tre gångarterna.
Hade den inte blivit riden förut hade jag såklart inte ens tyckt det var konstigt att den beter sig så.

Senast ändrad av en moderator:

raderat...............

måste göra en liten instickare i min egen tråd.. har sett folk skriva "raderat" sådär förut, är det för att du skrev ngt och sedan ångrade dig? man kan väl inte ta bort inläggen..

måste göra en liten instickare i min egen tråd.. har sett folk skriva "raderat" sådär förut, är det för att du skrev ngt och sedan ångrade dig? man kan väl inte ta bort inläggen..

Jo det var så att jag hade slarvläst ett inlägg och missförstått. När jag postade och kontrolläste såg jag hur tokigt det blev och jag hann trycka på "Ändra".

:oÄr du riktigt säker på att hästen är ryttarvan eller riden överhuvet taget:D;)

Såg nu att du redan fått den frågan ställd

Senast ändrad av en moderator:

jodå, den är både inriden och regelbundet riden under ett - ett par år enligt ägarna. men tror det är ett tag sen den blev riden sist. körs nog mest framför sulky nu.

ringde ägaren idag och tänkte säga att jag nog inte är rätt person för denna häst, men då var hon inte hemma.. jag som äntligen tagit mod till mig att höra av mig... typiskt:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama