Hjälp mig komma på nytt namn till nya herrn

Alexandra_W

Trådstartare
Nya herrn är en 6 månaders riesenvalp. Heter i stamtavlan Kari, ett namn jag inte gillar varken med finsklingande uttal (som det 'ska' vara) eller med försvenskat uttal. Dessutom så ord som börjar på K låter lätt hårdare än avsett om man ökar röststyrkan ( t ex för det ska höras längre).

Suttit och försökt hitta namn som låter 'lika', så det inte ska komplicera med namnbytet, men kom eg bara på Ari och det känns inte riktigt bra heller, tänker på arisk. Aro skulle funka men är verkligen en nödlösning.

I annan tråd har det febrilt försökt övertygas om att han inte kommer få en identitetskris om jag byter namn, jag är lite nojig att jag ska lyckas schabbla till allmänlydnaden lagom till könsmognaden, då han är väldigt van att kommandona ges med namn, te x 'Kari, sitt' och inte bara sitt. Men vi får väl hoppas att namnbytet inte förvirrar.. :crazy:

Hans kompis heter Utter, behöver inte 'matcha' det, men så det inte blir förslag som låter lika.

Förslag hitills som gått bort är Nisse, Totte, Albin och Laban, samt alla namn på K. Ang börja på K har jag redan nämnt varför, de övriga har redan associationer till andra djur/människor i min närhet.

Immer föreslogs i den andra tråden, och Grim. Immer känns spontant okej, men inte 'JA! Det är ju en liten Immer jag har, såklart'. Grim känns lite 'hårt'.

Så, hjälp mig med förslag, svart risenherre som sagt, full i bus (såklart) och kommer nog ge mig gråa hår vad det lider. Mammas förslag är att jag ska döpa om honom till Trubbel, och tycker jag ska döpa om Utter till Dubbel - så kan jag lätt och sanningsenligt ropa på båda två - 'Dubbeltrubbel, kom här' :devil:

Jag är dock anti namn med negativ innebörd, annars skulle faktiskt Trubbel passa honom ;)

Så, förslag mottages, gärna som börjar med vokal men inte krav, finns en hel del namn på konsonanter som inte blir 'hårda' med.

Sv: Hjälp mig komma på nytt namn till nya herrn

Tja... (mer och något mindre lika) Sari, Sarri, Darin, Darrin, Darwin, Garry, Harry, Yaris, Yari kanske? Tycker också att liknande namn känns mes "schysst" mot Kari. Men namnet Kari tycker jag är mindre fint... kände förr en person som hette så och det är inte snyggt, trots att det liknar mitt eget ;)

Harry är väl gulligt - och inte alltför olika Kari :) Harry och Utter låter mysigt tycker jag.

min fd svägerska hade en mellanschnauzerhane som hette Keffi, egenligen hade han ett annat "kennelnamn" men det blev Keffi. Det namnet gillar jag. Det ser inte fint ut skrivet, men det låter fint :)

Kari uttalas (som han är van) alltså Kaa-ri, med långt, mjukt a. Så Harry t ex blir inte alls likt, då det har helt annan betoning. Inte menat som kritik, bara förtydligande för de som vill spåna kring liknande namn.

Och i samband med det kanske de andra djurens namn ska nämnas, då vi t ex har en Yaki (Uttalas Jacki) innan, samt Sessan, Tekla, Disse och Lillen.

Ah, den Kari (finsk) jag kände uttalade faktiskt sitt namn väldigt likt Harry :) Du får säga Harry med lite längre aaa sådär när du skolar in namnet :D

Aristo
Hasse (Aro) :D
Hassan

Jag tror inte det är särskilts kinkigt att döpa om en hund till ett helt nytt namn, speciellt inte när allt annat ändå är nytt. Det lär du snabbt in på 10 minuter med en näve godis att det nya namnet är värt att lyssna på, inte sätter de nån mer betydelse vid ett namn än så. :)
Sen får du lära dig att renodla kommandona. ;)

Aris
Arris
Eri
Ike (ajk)

Sen tog det stopp..

Hade för många år sen en riesenhanne vid namn Kaggen..

Kari uttalas (som han är van) alltså Kaa-ri, med långt, mjukt a. Så Harry t ex blir inte alls likt, då det har helt annan betoning. Inte menat som kritik, bara förtydligande för de som vill spåna kring liknande namn.

Och i samband med det kanske de andra djurens namn ska nämnas, då vi t ex har en Yaki (Uttalas Jacki) innan, samt Sessan, Tekla, Disse och Lillen.

Haha Harry bli klockrent likt om du uttalar det som Doris i jönssonligan; "Haaaarriiiiiii" :rofl:

nä skämt och sido... Karo? (kunde inte låta bli... hehe)

Hasse är bra :)

Haha, Iller var faktiskt med härhemma, med tanke på djurtemat ;)

Men - det blir nog en Viktor faktiskt.. Fråga inte varför, satt och läste almanackan rakt igenom, och några fastnade som 'gångbara', och av dem vann Viktor.

Och med tanke på att Utter får stå ut med att kallas 'UttePutteSnutte' så lär väl den andra stackarn råka ut för 'VilleValleViktor' ;)

Utter & Mård!:D
Utter & Järv? (Låter dessutom som Djärv, egenskapen)

Min mosters alaskan huskey heter Ariel, ett fint namn på honom iaf. betyder typ lejon eller modig eller nått sånt ;)

Utter och Mutter eller Butter

hehe

Skämt åtsido, ett Trubbel-namn som ändå är positivt borde kunna vara Glader eller Vispen.

Fast mest gillar jag nog Immer. Eller Allan. AllanBrallan. :)

Svarar alla:

Immer är ett förslag jag gillade som sagt, men tänker ju ffa på Bukeanvändaren Immer då. Iller var rätt humoristiskt förslag (Utter & Iller), och han slinker omkring som en liten Iller, tempot är illrigt med. Men vet inte varför, men Iller känns lite negativt.

Så Viktor leder nog fortfarande, men väntar fortfarande på det där namnet som ska kännas som 'ja, såklart!'. Får ge det någon dag till, sen må jag bestämma mig oavsett.

hahaa du har så rätt så ;) men jag har blivit så van vid det namnet att det är hans namn, om du förstår vad jag menar haha

Oh, mitt absoluta drömnamn på riesen som är Kaiser och så kommer du och dissar namn på K...

Torkel och Tage känns annars som lagom skäggiga namn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka