Hjälp mig hitta min högra höft!

vilse

Trådstartare
Jag tror nämligen att någon stulit den! :D

Kort bakgrund;
Haft uppehåll i ridningen i nästan 4 år (eller något sånt) och har nu äntligen börjat rida igen, som medryttare.
Hästen är en outbildad pre hingst, kan skritt trav och galopp.
Har nu ridit honom 5-6 gånger (2 gånger/vecka) och har börjat få rätt på grunderna (avslappning, stopp). I tisdags tänkte jag börja lite öppnan.
Det blev ganska intressant :p

Började ett par varv på volt, blundandes, för att bara känna höfterna. Ute vid fyrkanten "tryckte" jag till med höften, mot öppnatänket.
I vänster varv gick det riktigt bra efter några försök, jag fick till höftrörelsen, hästen gick som jag ville, och framförallt så kände jag min höft betydligt mer efter det.

I höger varv gick det inte riktigt lika bra :D Slutan och diagonalslutan lär nog inte bli svårt att lära in, synd bara att vi provade på det när jag försökte göra en öppna :angel:
Höger höft har alltid varit den svåra, men nu var det extremt!
Efter det katastrofala misslyckandet ovan så gick jag tillbaka till min volt, blundandes, och bara försökte känna. Men jag har jäkligt svårt att hitta min högra höft redan där :crazy: Vänster sida känner man att den rör sig - men höger.. Ibland hittade jag den.
I "öppnan" gjorde jag ju dessutom tvärtom, försökte ändra höger höft, men det jag tänkte göra där, applicerades på vänstra sidan :cool:
Kroppskontroll på hög nivå detta:cool:

Någon som har tips på olika övningar för att hitta höfterna igen?

Tror inte att det beror på att jag är låst, har spänningar eller något sånt, utan handlar helt enkelt om att jag inte använt dessa musklerna på evigheter.

Tips på övningar till häst, samt utan häst, mottages tacksamt :)

Sv: Hjälp mig hitta min högra höft!

Åh den här tråden ska jag följa!! Tog upp ridningen igen på ridskola efter 5 års uppehåll och kunde inte få hästen att gå fram... :o Han drog ut åt höger hela tiden, i vänster varv följde han staketet i princip. Mina höfter är åt pipsvängen snea.

Har inte nån direkt hästövning på lager men att träna typ magdans, eller latinodanser ger dig bättre kontroll på höfterna, men då ska man ju tycka om att dansa oxå ;)
Men på en Hannakurs jag var på så stod vi på golvet med lätt böjda knän och tränade på att lyfta höfterna en och en, rakt uppåt utan att vika sig i midjan, man får resa på tån på den sidan man lyfter då.

Sätt dig på en pilatesboll och försök rulla runt den.

Eller sätt dig på handflatorna under dina sittben då du sitter på en stol. Gör olika rörelser a la cirklar, fram, sidleds etc och känn efter med händerna så du rör dig likadant.

Du kan också sitta på en kompis knä om den sitter på en stol med benen i 90-gradig vinkel och ben denne tala om för dig om du rör dig ojämt och vad du ska göra mer av/mindre av.

Med handflatorna eller på kompisens knä kan du få lite hum om ifall fu är lite roterad/låst i bäckenet med. Sånt kan ju påverka. Ligger du på hårt underlag på rygg i ca 15 min kan någon kolla om dina ben ser lika långa ut och om dina höftben är i samma höjd/inte lutar. Om du nu har en liten, liten osäkerhet. Du kanske är säker på att det inte är sånt.:)

Instämmer med magdans-tipset! :) Själv är jag dock väldigt dålig på att följa koreografi så jag har kämpat mig igenom lite youtube-klipp och en video, men jag skulle behöva någon mega-nybörjarvariant för att kunna hänga med! :angel:
Rent allmänt så är det jättebra tycker jag dels att som tuaphua beskriver- känna. Lära sig känna statusen i sin kropp och hur det känns i kroppen i olika lägen. Besöka t ex osteopat för att få kroppen igenomgången. Även om man inte har något större "problem" så tycker jag det brukar kännas skönt att vara igenomgången innan man ska sätta igång och träna för att underlätta resultatet i träningen och minska risken för felbelastning.

Sen tycker jag det mesta som är core-relaterat är bra träning eftersom man oftast får med höfterna i det också, brukar ha lättare att få kontroll på höfterna när man börjat få lite magmuskler och börjar kunna kontrollera dom mer i detalj, stretchingen som hör till tycker jag också ger lite resultat i kroppskontroll och jämhet och såklart i rörlighet.
Själv försöker jag hinna med att träna regelbundet med min Flexi-bar, jag älskar den! Det känns verkligen BRA efteråt och som att man kommer åt rätt muskler i friskvårdssyfte, i kombination med en bra workout, att man kommer åt många muskelgrupper samtidigt och får upp pulsen- med många träningsformer tror jag visserligen man kan åstakomma ungefär samma, men att det kan kräva rätt mycket träning innan man ens klarar av det. Varierar med lite balansboll, lite yoga och pilates på rookie-nivå, lär säkert bli fler varianter också just i variationssyfte för att behålla motivationen och inte överträna vissa muskler (om jag börjar bli övertränad i axlarna är det lätt att jag börjar avlasta med hals/nacke i Flexi-barträningen, om jag skulle träna intensivt flera dagar i sträck t ex).
Nu är det inte bara för ridningens skull utan även i "kom iform"-aspekt och framförallt friskvårdssyfte. Stillasittande jobb...

Har märkt att ridningen visserligen kan hjälpa till att bibehålla styrkan om man råkar få ett träningsuppehåll, men den lyckas inte kompensera för spänningarna jag brukar kunna dra på mig från jobbet, stallsysslorna eller ha legat konstigt när jag sovit, vardagen alltså. Jag behöver den allsidiga/balansfrämjande träningen (balans i kroppen, är lätt hänt att man bara stärker de redan hyfsat starka musklerna men har vissa som är nästan förtvinade..) och stretchingen som hör till för att uppväga vardagen. Det behöver inte vara mycket det är frågan om, en halvtimme två gånger i veckan eller en kvart 3-4 gånger i veckan är mycket bättre än ingenting! :)

Vad roligt att du rider en PRE! :) Den rasen har jag tillbringat några timmar på... :D Det du måste börja med är att se till så att hästen går med ärlig framåtbjudning och fram till handen. Den här rasen har en förmåga att krulla ihop sig till en makaron och släppa ryggen. Så steg ett är att kunna skritta t e x på en volt och hästen skall trampa fram med lugna steg och framåtbjudning igenom kroppen och fram till handen. Utan att "en slank den hit och en slank den dit och hoppsan nu ramlade den ner i diket". Hovarna skall sättas i som klamp klamp klamp istället för dutt dutt dutt om du förstår vad jag menar? Det här är grunden för att man skall kunna rida några skolor, det du kan göra är att försiktigt flytta hästen lite undan för skänkeln här och där, inte mer innan den bjuder framåt. För även om den är pigg (?) så bjuder den inte framåt om den håller på att krusidulla sig.
Jag tycker att du skall tänka "sittben" istället för din höft i en öppna. Inner skänkel ligger väl framme, inner sittben trycks lite ner och fram, yttertygel vilar mot hästen hals, inner tygel skall vara fri ifrån handen, ytter skänkel skall hålla hästens bål p p (ev framåtdrivande om inte sitsen räcker) Och höfterna vrids tillsammans med resten av din överkropp i den vinkel som du vill ha hästens bogar. Alltså inåt i varierande grad. Tänk höfter och axlar så följer resten med automatiskt. Blicken är i färdriktningen. Tänk att det första steget är in i en volt så kommer du lättare rätt.
Så här gör jag, det finns säkert många andra bra sätt också. Lycka till! :)

Jag gissar att det eg är sittbenen du syftar på? Det är dem som har kontakt med hästens rygg, höften sitter hgre upp i bäckenet. Du har fått jättemånga bra tips här. Att ha händerna under sittbenen är toppen för att känna. Du kan öva rörligheten i höfterna genom att ligga på golv eller sitta på hästryggen och göra sträckningar en sida i taget. Låt rörelsen börja från centrum dvs magen och ut genom arm (ovanför huvudet) och ben. Se till att det blir en sträckning utan att vika eller luta, det blir en längning. När du tippar bäckenet åt sidleds så är det den muskel som sitter på bäckenkanten och revbenet, på sidan, som drar ihop sig. Överdriv rörelsen först fr att hitta.
Sedan är bäckenets funktionella rörelse framåt nedåt snarare. Så vill du ge hästen hjälpen mer vikt åt tex höger så kan du tänka att bäckeneet går lite framåt nedåt så ditt knä sänks.

Men i en öppna så kan det nog bli förvirrande om du lägger vikten på inner som hjälp eftersom bakbenen ska vara kvar på ett spår rakt fram och inte följa vikten inåt. Det är framdelen som ska flytta sig så då är det istället viktigt att vara koordinerad i sitt överliv. Om hästen börjar gå i sluta så kan det ju vara förklaringen.

Olika människor tänker olika men detta funkar för mig:
Tänker jag höft framåt så händer ingenting. Tänker jag däremot att jag ska trycka in ena sidans skinkmuskel under höftbensknölen så funkar det kanon.

Om man vill ha fram en höft UTAN att spänna så där extremt så funkar det att pressa tex vänster tumme mot tygeln som vilar mot pekfingret eller bara spännas framåt utan motstånd. Då åker motsatta höften fram av sig själv.

Många bra tips, och jag har testa lite av dem :)

Dagen efter att jag skrev denna tråden så vaknade jag upp med en sådan fruktansvärd träningsvärk i höfter/svank, så det lilla jag gjort med kroppen väckte tydligen en del (icke existerande :p) muskler till liv igen :D

Ridit två gånger till efter det, och det går bättre och bättre. Det är fortfarande väldig stor skillnad på höger och vänster, men jag får åtminstonde till det oftare och oftare i höger varv med. Sakta men säkert hittar jag de olika kroppsdelarna igen :p

Jag hoppar också på denna tråden, jag får lite ont i höger sidans muskelatur i ryggen som sträcker sig ner genom höften eller bäckenet och ner förbi nedanför ljumsken och framsida lår. Jag känner ju att jag inte riktigt kanske kommer ner i sadeln ordentligt på högersidan men vet någon vad det beror på just att man får ont på det sättet?

Precis sådär kan jag känna när jag när jag blivit lite (obs, det är mycket lite!) sned i bäckenet. Ett besök hos kiron sen sitter jag på båda sittbenen igen :D

Jag rekommenderar också behandling. Så där känner jag mig då mitt bäcken glidit snett. Jag går till en kille som är sjukgymnast och kiropraktor för att justera mig. Nu i veckan har två stallkompisar varit där med. De hade samma problematik. Så jag skickade dit dem.:laugh:

Jag hade (har) liknande smärta. Fast på mig domnar hela benet bort :angel: Ingen trevlig känsla, att "tappa bort" sina tår helt plötsligt när man är ute och går..
Det visade sig vara nerver i kläm i ryggen, dålig blodtillförsel till högra benet och för tajta senor längs bäckenet på höger sida. Och överrörliga höftleder, lite snedhet här och där, sned muskulatur över skulderna och lite annat smått och gott.

Lösning?
Inte rida så mycket, träna träna träna, sjukgymnast, stammis hos kiropraktor, liniment och massage. Nu fungerar jag nästan en hel månad (om jag inte rider och om jag får el genom ryggen :angel:)!

Har du inte bara kort höftböjare då? det är väl typiskt för ryttare? :)

Psoas är en kurs som gav mig kunskap om kroppen på många olika nivåer. Det har fått mig uppleva ridnignen som den är tänkt att upplevas, i balans.
buffy_ Korta höftböjare är typiskt för alla som inte fokuserar på att dagligen skaffa återhämtning i dessa muskler. ;)
Ryttare är ganska ofta mer fokuserad på hästen än på sin egen hälsa, trots att vår hälsa påverkar hästen.

Jag går hos en superbra kiro och han har två övningar till mig. Dessa övningar har förändrat hela mitt liv.
Den ena är för att åter sätta höfter rätt som ofta hamnar snett; Susanne Lanefälts kniiip-övning.
Ligga på rygg och med muskler i magen först rotera "bak" höften (alltså motsats till svank), sen med rumpan pressa upp höften så att man får extra power i rotationen, pressa upp höften. Men pressa inte mer än att rotationen hålls rätt - om rotationen går förlorad har du lyft upp för mycket. 10ggr och detta görs tre gånger på en dag och man skall göra långsamt och hålla i fem sekunder, varje dag. Se till att höftkammarna är lika höga när man trycker upp. Kan lägga händerna på kammarna och känna, eller titta med ögonen.

Den andra är vanliga situps, där fokus ligger på magmusklerna som håller uppe höftkammarna. Sträva med axlar mot höftkam. Samma där: 10ggr tre ggr om dagen - varje dag.

Jag kan nu mera "poppa" tillbaka mina egna höfter (och delar av ländryggen) om dom hamnar fel, ibland när jag suttit av direkt på marken - genom att ståendes göra kniip-övningen. Annars går det även på tidig morgon efter sömn, att kniipa rätt höften. Jag har aldrig tidigare kunnat "poppa" någon led någonsin, så för mig är detta stort :)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama