Hjälp mig hitta ett jäkla (gardin)tyg

Niyama

Trådstartare
Hur svårt kan det vara? Har googlat till förbannelse men det heter massa konstiga saker (t.o.m. bomull heter massa olika saker?!), är snordyrt eller har nån konstig egenskap. Jag har ett litet fönster ovanför min diskbänk, ganska högt upp så jag får solen i ögonen när jag står där. Har kommit fram till att bästa lösningen är en liten minigardin hängd på två enkla krokar så kan jag hänga för när det är soligt och sen hänga den åt sidan igen. Vill alltså ha ett tyg till detta som är:
*så pass tjockt att solen inte gör ont i ögonen, men ändå inte mörkläggande
*tvättbart i maskin
*smidigt, inte helt styvt utan det måste hänga ned som en handduk när man hänger det åt sidan
*så billigt som möjligt
*gå att beställa på nätet.

Enklast hade ju varit att kolla i butik, men dels tycker jag det är jättejobbigt att gå in i butiker där jag känner mig helt bortkommen och dels har jag långt till någon sådan butik. Övervägde att vänta till nästa gång jag behöver in till stan och köpa en gardin på typ Hemtex och klippa sönder, men jag behöver ju pyttelite tyg, måste ju gå att komma billigare undan än en hel gardin som ändå ska slaktas? Vill ju dock inte beställa hem nåt som är tunnare än ett billigt dasspapper.
 
Man kan köpa gardintyg på metervara. Jag har en tavla som jag gjort av 40 cm lång panelgardin. De flesta metervaror är 140-150 cm breda men det kan finnas 90 cm också. Det billigaste är nog att gå till en affär och fråga om de har överblivna tygbitar i lagom storlek.
 
Man kan köpa gardintyg på metervara. Jag har en tavla som jag gjort av 40 cm lång panelgardin. De flesta metervaror är 140-150 cm breda men det kan finnas 90 cm också. Det billigaste är nog att gå till en affär och fråga om de har överblivna tygbitar i lagom storlek.

Jo, alltså det har jag fattat och det var planen :idea:. Men jag vet ju inte vad jag ska ha för tyg, det har massor av olika namn och det får som sagt inte vara för tunt och inte heller för styvt. Jag har 11 mil till nån sån butik så jag är inte jättesugen på att åka dit bara för detta...
 
Voile/voall är kanske lagom mjukt. Blir det för tunt så kanske du kan ha två lager tyg.

Googlade men det beskrivs som väldigt tunt och även bildgoogling ger att det verkar vara extremt tunt. Helst inte dubbla lager... är ju lyckligtvis inte jag som ska sy men vill hålla det så enkelt som möjligt. Tveksamt om det ens blir tillräckligt tjockt med två lager?
 
Det går ju med vilket bomullstyg som helst eller varför inte chintz?

Ja, jag tänkte "ett lite tjockare bomullstyg borde bli bra!". Men det verkar knepigt. Hittat två som låter bra men den ena hade recensioner där det stod att det var supertunt och den andra kostade 799:-/m. I övrigt verkar det svårt att hitta, det är massa suspekta material som jag inte vet vad det är och så är det möbeltyger, canvas och gud vet allt.

Får väl beställa en gardin från Hemtex och slakta.
 
Ja, jag tänkte "ett lite tjockare bomullstyg borde bli bra!". Men det verkar knepigt. Hittat två som låter bra men den ena hade recensioner där det stod att det var supertunt och den andra kostade 799:-/m. I övrigt verkar det svårt att hitta, det är massa suspekta material som jag inte vet vad det är och så är det möbeltyger, canvas och gud vet allt.

Får väl beställa en gardin från Hemtex och slakta.
Har dålig koll på tyg.
Men om du ändå ska slakta en gardin - kolla second hand? Så kommer du kanske undan billigare?
 
Det går att beställa gardiner på metervara från nätet. Dock så köper du grisen i säcken då klippt tyg kan inte returneras. Du får även fålla sidorna.

Hur lång ska gardinen vara? Tyg upplevs olika styvt beroende på hur stor bit det är. En lång gardin kommer upplevas som mjukare än en kort i samma tyg.
Det är väldigt svårt att få en uppfattning om hur mjukt eller ljusgenomsläppligt ett tyg är utan att känna på plats.

Om jag har förstått storleken rätt, så borde din gardin landa på nånstans mellan 150-200 kr. Men det går att fynda för betydligt mindre, speciellt om man kan tänka sig att sy lite.
 
Hur stort är fönstret? Det skulle inte fungera med tex en kökshandduk? Annars finns det billiga gardiner på tex Ikea och Ica maxi. Kanske kan man behöva klippa till rätt storlek då
 
Det går att beställa gardiner på metervara från nätet. Dock så köper du grisen i säcken då klippt tyg kan inte returneras. Du får även fålla sidorna.

Hur lång ska gardinen vara? Tyg upplevs olika styvt beroende på hur stor bit det är. En lång gardin kommer upplevas som mjukare än en kort i samma tyg.
Det är väldigt svårt att få en uppfattning om hur mjukt eller ljusgenomsläppligt ett tyg är utan att känna på plats.

Om jag har förstått storleken rätt, så borde din gardin landa på nånstans mellan 150-200 kr. Men det går att fynda för betydligt mindre, speciellt om man kan tänka sig att sy lite.

Fönstret är 55x55 så den ska bara vara något bredare och längre än det. Ja, kanterna ska ju sys + hakar att hänga upp den i (lyckligtvis är det inte jag som ska göra det). Det är bara en tygbit jag behöver ha tag på. Och ja, problemet är ju det här med tjockleken när jag inte kan känna på den...
 
Hur stort är fönstret? Det skulle inte fungera med tex en kökshandduk? Annars finns det billiga gardiner på tex Ikea och Ica maxi. Kanske kan man behöva klippa till rätt storlek då

55x55. Ja just det, Ikea! Tänkte inte på att de har gardiner. Har 17 mil dit själv men jag kan ju skicka nån annan att titta på den och sen beställa på nätet :idea:.
 
55x55. Ja just det, Ikea! Tänkte inte på att de har gardiner. Har 17 mil dit själv men jag kan ju skicka nån annan att titta på den och sen beställa på nätet :idea:.

Nähe, alla gardiner som inte ser ut att släppa igenom alldeles för mycket ljus kostar 499:-. Metervarorna var jättebilliga men där det fanns fönsterbilder ser det ut att släppa igenom alldeles för mycket.
 
Polyester? :cautious: Känns suspekt på gardiner, har bara kläder i polyester. Varför finns inga vanliga bomullsgardiner?! På Jysk finns billiga i polyester som på bild ser vettiga ut, och dit skulle jag kunna skicka nån annan att kolla. Men hur blir det att klippa och sy i polyester?
 
Men du ska väl inte ha kolmörker,utan bara hålla solen utanför så den inte bländar dig? Eller har jag fattat helt fel?
 
Polyester? :cautious: Känns suspekt på gardiner, har bara kläder i polyester. Varför finns inga vanliga bomullsgardiner?! På Jysk finns billiga i polyester som på bild ser vettiga ut, och dit skulle jag kunna skicka nån annan att kolla. Men hur blir det att klippa och sy i polyester?
NEJ!!!
 
Men du ska väl inte ha kolmörker,utan bara hålla solen utanför så den inte bländar dig? Eller har jag fattat helt fel?

Nej, absolut inte mörkt. Men när man ser rakt igenom gardinen tvivlar jag på att det kommer skydda tillräckligt mot solen så jag inte blir helt bländad?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp