Hjälp mig hitta en ny hund!!

Lilljessicah

Trådstartare
Hejsan allihopa!!

Jag undrar en massa grejer om taxar!
Tänkte mig en blanding mellan kort o långhårig kanintax,som inte är utpräglad jakthund ända ut i tassarna.
Funkar det? hehe
Vart kan man få tag på det?
Är kanintaxen den minsta?
Vart ligger priset på en taxvalp av den sorten?
Passar en tax mej som lever ett ganska aktivt liv?
Det känns som att taxens ben o rygg skulle påfrestas av så mkt motion men det är väl jag som inbillar mig?

Har min nuvarande hund med mig på jobbet hela dagarna då jag jobbar som hästskötare.
Fritiden går mest åt att träna hunden och långa promenader och annat bus.

Kom gärna med förslag på andra små hundar som verkar passa.
Ingen ras som är känd för att skälla,då jag har en ganska högljudd schipperke tik redan!:bump:

Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Hjälp mig hitta en ny hund!!

Jag kan försöka svara på några av dina frågor...
Vad jag vet är kanintaxen den minsta. Men jag är nyfiken på varför du just vill ha en av just den blandningen?
Försök hitta en tax vars släktingar inte är så långa i ryggen. Eftersom de är jakthundar är de framavlade för ett aktivt liv med spring i skogen och tål därför aktivitet bra. Min pappas tax, en liten normalstor, kan driva rådjur i timmar i full fart. Det är otroligt vad de små benen klarar av!

Tänk på att taxar är mycket hund i liten förpackning och kan vara rätt skarpa, de är faktiskt den ras som orsakar mest bitskador på människor. De är rätt envetna och vill helst bestämma själva. Taxens ordspråk "kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax" är rätt träffande tycker jag :smirk:

Om du inte vill ha en skällig ras ska du kanske fundera en extra gång innan du skaffar tax, de är drivande hundar som har mycket nära till skallet...

Tack så mycket för ditt svar!!
Hmm att jag vill ha en blanding kort/långhårig är väl mest för att jag inte vill ha en korthårig och inte en långhårig.
Utan något där imellan.

Men jag tänker köpa från en kennel enligt och mig veteligt finns ingen sådan blanding.

Så man kan väl säga att jag är inne på långhårig.
Jag hade en strävhårig normaltax förut och är mkt fäst vid rasen.
Dock är han inget bra exempel på en tax,för han var en knähund som helst inte gick ut om det inte var torrt och lagomt varmt.
Det kunde springa förbi katter o alla möjliga djur i skogen,men han rynkade knappt på nosen utan sprang lös brevid mig istället.=)

Man kan väl säga(lite tydligare) att jag vill ha en långhårig tax,vars släktingar inte är så långa i ryggen som du skrev,och som inte enbart är framavlad endast för jakten.
Även fast alla har det i sig.

Nu återstår då bara två frågor.
Vart ligger priset på en långhårig kanintax?
Skiljer priset något på dom 3 olika sorterna o 3 hårlagen?

Så du har haft tax, då borde du ha mer koll än vad jag har ;) Men det där du skrev om din hund att den helst inte gick ut om det inte är passande väder tror jag är väldigt tax-typiskt! Både pappas tax och andra taxar jag känner är mycket bekväma av sig. Jag hörde om en tax som släpptes ut av sin ägare på morgonen för att den skulle rasta sig. När den kom ut på bron upptäckte den till sin fasa att det regnade och tvärnitade därpå och tjöt till för att sedan snabbt vända på klacken och smita in igen där den direkt satte sig på golvet och gjorde sina behov :D Som sagt de är bekväma varelser...

När det gäller priserna har jag ingen koll, men jag skulle tippa på att de konstar ungefär som de flesta andra raser.

Jag har inte 100% koll på taxområdet, men har en släkting som har flera taxar och som fött upp några kullar (Långhårig dvärgtax).

Priset beror lite på hur välmeriterad föräldrarna är! Men jag skulle gissa att det ligger kring 7-8000kr. Många uppfödare vill att hundarna skall vara både utställningsmeriterade och viltspårsmeriterade innan det avlas på dem, så du kommer med all säkerhet att hitta många kullar som är avlade på föräldradjur som är meriterad inom detta.

Hör med taxklubben. Där kan du få råd till vilka uppfödare du skall söka dig till.

En tax är en mycket egen hund precis som det skrivs tidigare, men jag älskar de små liven. Dom är ju störtsköna! Jag skulle vilja ha en tigrerad långhårig kanintax själv nån dag.

Om jag var du skulle jag satsa på en långhårig och ingen blandras! Även om det är två taxtyper så är inte en blandning att föredra. Jag skulle hellre då köpa en renras av den sort som jag gillar bäst!

Vill du inte ha en korthårig eller långhårig, varför inte då ta en strävhårig ? ;)

Min förra var strävhårig och nu är det dags för en med längre päls=) Tack för alla svar.
Jag ska försöka hitta en inte allt för hårig långhårig!? haha
Valpköpet blir till hösten så jag hinner säkert hitta något som passar mig!=)

Du kan ju alltid frisera den lite om den blir för långhårig :angel:

Jag är en taxälskare!!:)

Jag har en korthårig tigrerad dvärgtax. Och det är min andra likadana vovve.
Det är en aktiv ras med mycket spring och bus i benen.
De är inte den lättaste att dressera men jag har lyckats ganska bra med båda mina...lilltjejen som jag har nu är bara 6 mån så vi har inte gjort allt för mkt men hon är jätteduktig på inkallning, sitta, ligga, stanna osv...vanlig vardagsdressyr m a o.

Min nuvarande tax är inte alls skällig av sig. Skäller då vi leker och nån enstaka gång ute på fåglar. Hon går lös väldigt ofta och vi har inte haft några större bekymmer av att hon har jaktinstinkt. Hennes föräldrar har meriter men är inte strängt avlade för sådant.

Min "sorts" tax är väldigt ovanlig, dvs tigrerad, och hon kostade mig 8500kr. Köpte henne i Tärnsjö hos en dam som jag har väldigt nära kontakt med. Hon och en kompis till henne föder upp mestadels dvärg- och kanintaxar av hårtypen korta och långhåriga. Min uppfödare har fått en hel del korthåriga tigrerade och hennes kompis en hel del långhåriga tigrerade.

http://beam.to/klockarbol

Susanne som har nära samarbete med min uppfödare. Kolla in de underbara små liven på första sidan!!

Min uppfödare har en underbar långhårig tigrerad kanintax...hon är det vackraste jag sett(förutom min lille) och hon är bara 2 år så det kommer att bli en vaplkull på henne! :)

bara för att man blandar kort och långhårig hund betder det inte att det blir ett mellanting, det kan bli både lång och korthår istället. Men korthår är dominant inom dom flesta raser, så alternativet är att klippa ett långhår.

alla LKA är inte lika behårade ! finns lite olika pälsar i bland dom också
jag föder själv upp den rasen och har inte alls för mycket päls på dom ! följer rastandarden.

Kaninerna brukar inte ha så långa ryggar det är mest standard som ligger inne med dessa otroligt långa ryggar.

Men jakten finns där alltid och ska finnas !!!
Men dom går att lära att inte jaga i tid och otid!!
Sen tycker jag personligen att man kan gå viltspår med sin lilla taximax! Dom älskar det !! Det är mycket aktiva hundar så om du är aktiv så passar det utmärkt.
Kan ju säga att jag har aldrig mina med i stallet pågrund av att jag tycker att en sån liten (het) hund kan hamna i mycket trubbel där :angel:

Här är en av mina tikar på bilden 10 år
8e29a445.jpg
[/IMG]

En söt trio !! mamma med två av sina barn !!
Tax1.jpg
[/IMG]

tesora

Jag upplever att även dvärgtaxar har mera proportionerliga ryggar...
Kan lägga in en bild på min förra tax Ronja:
268831.jpg

Hon var väldigt kort...min nya vovvs är nog lite längre tycker jag.

Här är hon iofs bara 3mån så hon är snäppet längre nu(snart 7 mån):
2337031.jpg

GUD va fina!
Har du fler underbara bilder??
Tack så mkt för ditt svar.
Jag är ute efter,precis som du skrev en inte alltför långhårig,fast ändå långhårig kanintax.
Att jakten alltid finns där är jag mkt väl mdveten om.
Men jag vill inte köpa något som är speciellt framavlad endast för jakt,om du förstår vad jag menar.
Som sagt så lever jag och min nuvarande hund ett väldigt aktivt liv,med minst en långpromenad varje dag,mkt aktivering och skoj. Men även mkt socialt.
Har du tips på kommande valpkullar mot höst/vinter?
Tack!=)

Tack för ditt svar "Novelette".
Tror du det är en hund som passar mitt liv?
Jag är så himla sugen på att skaffa en.
Eller ja,rättare sagt säker,gäller bara att hitta den lilla långhåriga kanintiken.
Hade bestämt mig fören svartis,men nu har jag fått upp ögonen för dom röda=)

Min nya vovves mamma är strävhår och pappa korthår och det var bara en av fyra valpar som blev strävhårig.

Min förra vovves mamma var korthår och pappa långhår.

Så man vet ju aldrig riktigt säkert vad man får.
Det tycker jag är lite spännande!:D

Det tror jag absolut.
Min vovve brukar följa med till stallet och hon älskar det.
Målet är att kunna ta med henne ut på ritter. Nu har jag ju bara en unghäst så hittils har det gått fint då jag mest har tömkört korta sträcker och skrittat lite grann.
Sen är taxen egentligen en stor hund...fast man ser det inte på ytan...de är stora inuti:p :love:

Novelette skrev:
http://beam.to/klockarbol

Susanne som har nära samarbete med min uppfödare. Kolla in de underbara små liven på första sidan!!

Min uppfödare har en underbar långhårig tigrerad kanintax...hon är det vackraste jag sett(förutom min lille) och hon är bara 2 år så det kommer att bli en vaplkull på henne! :)

Jo jag har varit in på den sidan! Helt underbara hundar:love: :love: :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka