Hjälp mig hitta en ny hund!!

Lilljessicah

Trådstartare
Hejsan allihopa!!

Jag undrar en massa grejer om taxar!
Tänkte mig en blanding mellan kort o långhårig kanintax,som inte är utpräglad jakthund ända ut i tassarna.
Funkar det? hehe
Vart kan man få tag på det?
Är kanintaxen den minsta?
Vart ligger priset på en taxvalp av den sorten?
Passar en tax mej som lever ett ganska aktivt liv?
Det känns som att taxens ben o rygg skulle påfrestas av så mkt motion men det är väl jag som inbillar mig?

Har min nuvarande hund med mig på jobbet hela dagarna då jag jobbar som hästskötare.
Fritiden går mest åt att träna hunden och långa promenader och annat bus.

Kom gärna med förslag på andra små hundar som verkar passa.
Ingen ras som är känd för att skälla,då jag har en ganska högljudd schipperke tik redan!:bump:

Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Hjälp mig hitta en ny hund!!

Jag kan försöka svara på några av dina frågor...
Vad jag vet är kanintaxen den minsta. Men jag är nyfiken på varför du just vill ha en av just den blandningen?
Försök hitta en tax vars släktingar inte är så långa i ryggen. Eftersom de är jakthundar är de framavlade för ett aktivt liv med spring i skogen och tål därför aktivitet bra. Min pappas tax, en liten normalstor, kan driva rådjur i timmar i full fart. Det är otroligt vad de små benen klarar av!

Tänk på att taxar är mycket hund i liten förpackning och kan vara rätt skarpa, de är faktiskt den ras som orsakar mest bitskador på människor. De är rätt envetna och vill helst bestämma själva. Taxens ordspråk "kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax" är rätt träffande tycker jag :smirk:

Om du inte vill ha en skällig ras ska du kanske fundera en extra gång innan du skaffar tax, de är drivande hundar som har mycket nära till skallet...

Tack så mycket för ditt svar!!
Hmm att jag vill ha en blanding kort/långhårig är väl mest för att jag inte vill ha en korthårig och inte en långhårig.
Utan något där imellan.