Hjälp mig hitta en bra sadel!

Sv: Hjälp mig hitta en bra sadel!

har hört av mig till en del sadelutprovare och lyckas inte hitta någon som kommer ut :crazy: har ett ställe till att ringa till imorgon.
Då han stått sedan november pga skada vill jag gärna inte åka till ridhus bland massa andra hästar och göra premiär turen där :eek:

Jo jag har provat Prestige GS på mitt halvblod men den passar inte, den hade jag till mitt fullblod med jättesvank.. Har ingen bild på han tyvärr.
Top Dressagen passar inte heller halvblodet. Så det blir ingen Prestige till han, jag trivs inte med de heller så de är inte alls aktuella.
Har en gammal Zaldi (31) som ligger hyfsat på han nu men den är alldeles för bred.
Ska prova en Trainers senare i veckan och ett par smalare Zaldis tänkte jag.

Pm:ar om sadelmakarens namn.

Enligt vad du har beskrivit skulle Globus inte passa. De är väldigt raka och passar inte för hög manke. För att säga närmare vad du ska ha måste jag se bild.

Men om du bara ska ha 16,5" behöver du inte tänka på att hitta en så kort sadel som möligt då 16,5" i regel bara är max 45 cm på en lång sadel.

Var den GS utprovad av en nsadelutprovare till ditt fbl?
Då GS inte är lika böjd i bommen som deras vanliga sadlar passar den inte svankig rygg...

Kände inte till din sadelmakare, har hon kanske en hemsida? Pma.
Kanske du kan maila en bild på hur ditt hbl ser ut?

Tycker Griffin sadlarna är jättebra. Haren Griffin HB allround till min New Forest som är drygt 150cm har normal normal/vid bom markerad manke, relativt kort rygg. Tycker att fish systemet fungerar väldigt bra :)

Ja den var utprovat av en sadelutprovare... Du fick namnet på hon jag hade ute, vet inte om hon har hemsida, sök på henne?

Har ingen bild på halvblodet heller :)

jag måste fråga, varför ska jag anlita en annan sadelutprovare?
Hon jag har haft ute är jättebra och utbildad så varför skulle jag välja någon annan?
För att du påstår att sadlen SKA passa min häst? Jag ser väl själv att sadlen inte passar. Är du utbildad sadelutprovare?

Hon provade ut en Prestige GS till mitt fullblod, det passade honom alldeles utmärkt, till mitt halvblod (som sadelmakaren INTE ens sett, fick honom efteråt) passade inte den GS:en, vilket jag inte tycker är så konstigt eftersom mitt hbl inte ser ut ett dugg som fullblodet i kroppsbyggnaden.

Nej, jag har inte sagt att sadeln ska passa. Men då jag inte vet hur din häst ser ut kan jag inte hjälpa dig mer. Du påstår att GS passar en rejäl svankrygg, vilket jag vet inte stämmer. Antingen har du en helt annan uppfattningen än mig om vad svankrygg är för något eller så passar den inte din häst.

MAN SKA ALDRIG LITA BLINT PÅ EN SADELUTPROVARE!
Bara för att hon är diplomerad betyder inte att hon inte vill sälja ett specifikt märke till dig eller lite dyrare sadlar. Många sadelutprovare rekommenderar ett märke som de själva säljer eller ett som är lite dyrare bara för sakens skull.
Jag har anlitat 4 sadelutprovare och 3 sadelmakare till min häst, och dessa sadelutprovare är erkänt duktiga sadelutprovare (är rekommenderade av många tillverkare) men ÄNDÅ ska man be om en second opinion. ALLTID.

Du ska ju hitta någon mer som är utbildad och har ett gott rykte. Med tanke på var du bor borde det inte vara så svårt?

Griffin
är jag väldigt nöjd med. Har totalt tre griffinsadlar hängandes i sadelkammaren nu. Har med rak och mer sväng bom. Hade nog ändå satsat på en begagnad av vettigt märke tex griffin, stubben eller keiffer eller liknande då du får igen pengarna eftersom du säkert kommer få byta sadel igen...

Till viss del håller jag med om vad du säger, vissa sadelmakare rekomenderar säkert sina "egna" märken men i detta fallet gjorde jag klart redan när jag ringde och bokade tid med henne att jag INTE skulle köpa sadel av henne efter som jag inte hade råd med en helt ny sadel just då och ville inte köpa en ny till 3åringen heller för den delen.

Alltså kan jag knappast tänka mig att hon skulle rekomenderat en GS bara för att hon skulle få sälja, dessutom sa hon att en Bates Caprilli skulle funka minst lika bra. (med det vita koppjärnet då alltså)
Hade jag köpt en Bates hade hon ju inte ens fått mig som "omstoppnings-kund"

Det är mycket möjligt att just den GS jag hade var annorlunda i bommen, det bar ju en 37:a möjligt att den är mer sväng än andra.

Hur som helst kvittar vilket för jag ska inte ha nån Prestige i vilket fall till halvblodet och jag tänker inte få en "second opinon" för så pass mycket koll har jag själv på sadlar och passform att jag ser att "min" sadelmakare/utprovare faktiskt vet vad hon pratar om.

Men om du har så mycket koll och litar på din sadelutprovare, varför frågar du då oss? Då är det väl mer lönsamt att åka till din sadelutprovare och prova sadlar?

Det är en stor skillnad mellan Golden Star och Bates... Bates i vid bom (tror jag det är?) är väldigt svängd medan Golden Star inte är det... Nej, passformen är likadan i alla bomvidder, det är bara vid Bates och Wintec sadlarna med utbytbart koppjärn som formen ändrar sig.

Jag ska inte köpa någon sadel av min sadelutprovare utan jag lånar sadlar från ridsportsbutiken och kompisar och så får sadelmakaren prova ut de som ligger bäst och sen köper jag nytt eller begagnat av nåt av de märkena hon föreslagit (hon har bara ett fåtal märken hon säljer själv) så tycker jag det är smidigast att kolla lite vilka märken som kan tänkas passa hästen istället för att låna hem en jäkla massa som inte passar.
Eller? Det är ju bara att ödsla allas tid, dessutom är det gratis att fråga här, det blir det inte om man ska åka runt och låna hem sadlar som man lätt kunde tagit reda på om dom passade innan eller inte. Men det är skit samma för det har inte med tråden att göra.

Med tanke på att du "pushar" så mycket för Prestige börjar man ju snart tro att du får nån provision därifrån :)

Har du något annat förslag på sadel som kan passa min åbäke kan du ju säga till för nån Prestige ska jag inte ha då rider jag hellre barbacka :-P

Jag gillar inte Prestige heller, men jag efter vad du har beskrivit skulle Prestige nog kunna passa.
Jag kan inte hjälpa dig mer om du inte ger mig en bild på din häst. Det underlättar väldigt mkt om man ser en bild...

Vilka märkenm har du provat och haft en sadelutprovare som kollat på?

Sadelmakaren har inte vart ute till denna hästen ännu eftersom jag nyss fått han.
De jag har provat själv är Bates, Prestige, Zaldi, Passier (den ligger ruskigt bra men kanalen är för smal) och nu har jag en Trainers som ligger kanon så den ska jag behålla ett tag, sen musklar han väl sig och jag måste byta men det blir ett problem då.

Nej han är svankig, inte alls lika mycket som mitt fullblod jag hade innan utan lite svankig från länden och ner halvvägs (1/3 kanske) under sadlen ungefär, sen är han rak och så denna giganto manke.

En Passier från -72, Passiers PS-bommar är byggda på läderklätt bambu trä (nästa helt säker på att det var bambu) som "sviktar" där av att de passar på både raka och lätt svankiga hästar. Förutsatt att det är en PS-Baum och att den inte enbart är använd på svankiga hästar då blir den ju också svankig

Jag har en Griffin allround till mitt varmblod, 17.5 tum, normalvid. Sitter jättebra i den! Den formar sig lite efter hästens rygg. Har haft den över ett år och hästen har byggt muskler men den passar fortfarande!

Är han överbyggd då kanske?
Din beskrivning låter väldigt konstig, så jag måste se en bild.....
Du beskriver honom som mer åt svankiga hållet, men ändå kan hästen ha Passier, Zaldi och Trainers? De är alla märken som passar på rakare ryggar....

Jag ahr fortfarande aldrig hört talas om en sadel som passar på raka och lätt svankiga hästar om man inte ändrar bossorna. När man pratar om en flexibel bom menar man att kan är flexibel i bredden, men inte formen över ryggen.
Var har du fått det ifrån?

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 021
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Ace
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka