Hjälp mig hitta en bra sadel!

nexxa

Trådstartare
Hästen det gäller är en vbls travare som ska sättas igång efter skada (han har stått nu i ca 5 månader..) sadeln som jag har nu är inget vidare bra..bommen är för vid..framvalvet kommer trycka mot manken..
Han har väldigt kort rygg och har en mkt markerad manke.
Bommen kan väl tänkas ligga på 31-32 , men frågan är om man ska chansa och köpa en ngt vidare om han nu bygger mer muskler under tiden??

Har fått byta sadel åt den här valacken minst en gång i halvåret.Jag vill helst (efter många snea beg. sadlar) köpa ny. Funderingar runt en bra syntetsadel med ett bra pris känns aktuellt.Men hur är de olika sadlarna i storlekarna?
Jag har möjlighet att testa både Griffin sadlarna, Sigma (om man får låna från Hööks förstås), Horse Saver (är de bra?), Wintec
Även funderat på Globus CliC CC- någon som har den och är den något att lägga pengar på?

Tacksam för alla svar och funderingar :bow:

Sv: Hjälp mig hitta en bra sadel!

Jag har samma problem som du så jag vill också ha tips!

Just nu har jag en Zaldi bom 31 på min, med hjälp av lite paddar ligger den ganska bra, så den lånar jag tills jag hittat nåt som ligger bra...
Min är just igångsatt (ej skada) och ser ut som din, markerad manke, kort omusklad rygg som dessutom är lite svankig.
Bates Caprilli Close Contact passade inte på min häst (tyvärr för det är en jätteskön sadel) Den lägger sig ner på manken, så troligtvis behöver han en sadel som är mer uppbyggd framtill.

Så tips tack!

Jag har precis beställt en wintec cair till min häst. Min häst är också under uppbyggnad och därför ville jag inte lägga ner en massa pengar på en ny sadel som inte går att göra om.

Läs mer under tråden nedan som heter Wintec Cair för fler synpunkter.

Wintec och Bates är samma sadel..... Bara Material som skiljer...

Det passar inte på hästar med hög manke...Ja inte de jag provat dem på iaf

Är du säker på att sadeln är för vid och inte bara är för låg i framvalvet?
Hur ser hästen ut i övrigt? (svankrygg/rak rygg)

Jag gilalr Globus sadlar, det som jag kan tycka är naktdelen med Clic CC är att den inte är så framskuren och inte är lämpad för personer med långa ben.

HS: har endast 6 cm breda bossor under sätet och har en väldigt skum passform (oregelbunden). I långa loppet kommer hästen få ont i ryggen pga att vikten inte fördelas korrekt.

Griffin och Wintec är bra för att vara syntetsadlar, men kvaliten är inget i jämförelse med en märkeslädersadel.

Om din häst har helt rak rygg kan du testa Albion K2 (finns i hopp och dressyr) då de har mkt plats för manken.

Glömde en sak...
HS & Wintec är väldigt långa i anläggningsytan (17" på Wintec allround är längre än min Globus Clic i 18").

Finns vissa Passier modeller som passar bra på lite svankigare rygg, och de är ganska korta (dock inte så korta som Globus och Albion) och de har plats för mkt manke.
Om du bara behöver en 16,5-17" kanske du kan testa Prestige? De är inte korta, men de flesta hästar kan ha 16/17" i vilket märke som helst (nu snackar jag bar aom längden på anläggningsytan).

Hm..jag skulle vilja säga att den är för vid samt att den är för låg i framvalvet..men jag vet ju inte hur det blir sen när han musklat sig mer..därför kanske jag kommer ta en något vidare..

Jag har inte långa ben..

kort rygg, lagom svankig (om man kan säga så, dock mer svankig än rak) och så en väl markerad manke

På rak arm hade jag väl rekommenderat en Prestige Hippos Dressage, men de är ju väldigt långa....
Vilka märken har du testat som inte har passat?
Vad behöver du för sitsstorlek och hur lång är hästens rygg?

Prestige går inte att ha på min, han har för rak rygg.
Ryggen är så pass lång att en 17-17,5 inte är några problem, det passar min rumpa bäst också.

Har en gammal Passier idag den ligger bra förutom att den är för vid, Passier sadlar byggda på PS-baum går att ha både på raka och svankiga ryggar eftersom bommen är så flexibel, har man därimot en äldre som är enbart riden på svankiga hästar kan den dock ha ändrat sig.

Jag har hört att koppjärnet kan vara flexibelt men aldrig att en sadel formas såpass efter hästens rygg att den formar sig efter hästens rygglinje? Hur går det till?

Enligt sadelmakaren passar Prestige på hästar med svankig rygg.

Mitt fullblod ser ut som ett 30årigt dräktigt ardenner sto skulle ha en Prestige GS enligt henne så att den är så rak kan jag ju inte hålla med om...

Passiers PS-bommar är byggda på läderklätt bambu trä och det är ganska mjukt träslag vilket innebär att det lättare anpassar sig efter hästens rygg. Min sadel var dessutom sne i sitsen men den var bara att böja tillbaka så det måste ligga nåt i det hon säger om att dom anpassar sig en del efter hästen.

Men du ahr alltså inte provat?

Prestige passar inte en riktig svankrygg, men den passar inte rak rygg. Sedan får du tänka att alla Prestigesadlar är inte likadana heller, vissa är rakare än andra.
Har du en bild på hur din häst ser ut?

Jag rider i en PSL med ps-bom, och jag har inte märkt att något sånt inte.

Jag och några andra med mig har faktiskt tyckt att Börjes specialare ligger bäst på våra varmblod. Jag har en sådan nu och den ligger väldigt bra på min varmblodstravare.

Vet att vi ska ha en 16,5" sadel och helst en syntet annars alt. Globus sadeln..

Det bästa tipset jag kan ge är att ta ut en sadelmakare, en duktig och erkänd sådan!
Köpte ny sadel till min häst, oxå vbl travare, som gått med fel sadlar och för trånga hela tiden. Dessutom hade dessa fel sadlar även kilbossor så han har fått känslig rygg pga det.
På honom var det en Prestige Silver Star som låg bäst.
lycka till i sadeldjungeln och hoppas du får tag i nåt som både passar hästen och dig!

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 021
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Ace
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka