Hjälp mig förstå vilken färg kattn har!

skojskrot

Trådstartare
Jag är på G att skaffa en till kisse och blivit kär i en liten herre som nu bara är ett par veckor gammal. Det jag inte förstår är vilken färg kissen har?
Den är typ mjukt cremeröd tabby på kroppen med väldigt breda stora ränder som liksom flyter in i varandra, väldigt mjuk färg. Ser man den rakt uppefrån så ser den inte randig ut utan bara från sidan liksom lite i ansiktet. Svansen däremot går mot en gråbrun nyans liksom kissens örontoppar och nos som även den är brungrå.
Lätt liksom brunmaskad skulle jag vilja kalla den? Men men men... finns det någon sådan färg? Vad kallas den då?
Det är en liten hankatt vi pratar om, om det nu skulle spela någon roll!
Tacksam för hjälp då jag är så nyfiken då jag inte sett något liknande!

Sv: Hjälp mig förstå vilken färg kattn har!

Oj vad spännande det låter !
Kan du inte ta lite bilder

Jag skulle säga att den katten är blåsköldpadd med vitt, ev. tabby, det är svårt att se några mönster på den bilden. Är du säker på att det är en hankatt?

Exakt vilken av katterna är det det handlar om?

Inte den röda eller paddan utan den som är väldigt ljus! Ledsen om det blev otydligt!

Jag fattar inte heller. Har du ingen bild på bara den katten? Och på hyfsat nära håll så man ser färgen och ev. tecken?

Den som syns på bild 1, 3, 4 och 5? Den har onekligen lite skum färg och skulle nog kunna vara en tonkanes av något slag.

Precis den! Och den syns på bild 2 också , då är han kattungen i kartongen i bakgunden!

Svårt att ta bilder på de små liven som de far runt som små pälsbollar. Han är inte så gammal än så länge, kommer vara leveransklar runt den 8 augusti. Kanske blir tydligare i färg ju äldre han blir? Tycker det är väldigt spännande i alla fall det här med färger. Hans syskon består av två blåpaddor med lite vitt, en vanlig gråtabby, en rödtabby och en padda med mest svart och lite beige i, och så har han en bror som är grafitgrå med svaga ränder med perfekta handskar på alla fyra och en vit strimma i pannan. En brokig färgglad skara med andra ord!

Om man tittar på den sista bilden ser det ut som han skulle kunna vara maskad. Blåtabbytonkanes kanske. Behåller den sina blåa ögon när den bli äldre är den maskad av något slag.

Spännande. Ja vi får se vad det blir för något av den helt bedårande lilla krabaten! Tusen tack för alla tankar och förslag!

Nu fattade även jag vilken det var, den som jag skulle kalla cremetabby, jag blev förvirrad när du skrev att det inte var den röda så jag letade febrilt efter någon annan katt på bilderna...

Jag som själv har maskade katter skulle ju inte kalla den maskad, men det finns många knepiga färger jag inte känner till :)

Sol: Alla katter med blå ögon är väl ändå inte maskade? Det finns ju vita katter med blå ögon t.ex.

Nu fattade även jag vilken det var, den som jag skulle kalla cremetabby, jag blev förvirrad när du skrev att det inte var den röda så jag letade febrilt efter någon annan katt på bilderna...

Jag som själv har maskade katter skulle ju inte kalla den maskad, men det finns många knepiga färger jag inte känner till :)

Sol: Alla katter med blå ögon är väl ändå inte maskade? Det finns ju vita katter med blå ögon t.ex.

Alla katter utan vitt som har blåa ögon är maskade, tonkanes- eller siammaskade. Förutom rasen ojoz azules då.

Tonkaneser skiljer sig ju rätt mycket i färg från siammaskade, likaså burmamaskade så det är nog inte omöjligt att denna är maskad av något slag men svårt att säga säkert. Har dock inget bättre färgförslag.

Jag har haft en hankatt i exakt samma färg och jag kallade det cremetabby iaf.. Eller vaniljsås..haha

Jag tycker katten ser ut som en blåtabbytonkanes. Katten som sitter bakom på bild 5 är väl en bruntonkanes?

Jag har haft en hankatt i exakt samma färg och jag kallade det cremetabby iaf.. Eller vaniljsås..haha

Katten på bild nr. 2 är cremetabby, men den aktuella katten kan inte vara det. Den har blåa öronkanter, blå nosrygg och svans.

Den påminner ju väldigt om en snöbengal. Vad har dom för maskning? Kanske är olika...

Den påminner ju väldigt om en snöbengal. Vad har dom för maskning? Kanske är olika...

De finns i alla maskningsvarianter: siames, tonkanes och burma. Vet inte om alla är godkända av FIFé, men alla varianter finns hos rasen iaf.

hehehe missade det syskonet.. en hel drös med kattungar som sagt var!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: A_NN_A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 697
Senast: Milosari
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 738
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar