Hjälp mig att tänka ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

malinsky

Trådstartare
Har 2 vägar att gå.

Häst: 6 år, bygger fortfarande på bredden (hoppas jag)

Sadel: Albion K2, ligger bra men glider fram när jag rider. Testade med en padd under och då är den still.

Förmodligen är den då lite stor (?) eller kan den ändå inte vara optimal? Fick den utprovad av "stadens sadelutprovare".

Hur skulle ni ha gjort. Köpt en sadel som ligger precis nu, eller ngt större som han har chans att "växa i". Har hittat en sprillans som jag får för ett vääääääääääääääääääääldigt bra pris.

Ska jag fortsätta leta? Är den inte bra ändå när den glider? Den ligger an hela vägen, jag får plats med 3 fingrar mellan manke och sadel, den följer hästkroppen. Han har ingen bog som gör att den ligger kvar, utan det är "fri lejd" upp över manken.

Spånerihjälp önskas!!

Sv: Hjälp mig att tänka ;)

Ingen?

Större sadel med underlägg, eller köpa en som passar nu och byta igen senare?

Hur har ni gjort med era yngre förmågor?

Jag kan inte så mycket om sadlar, men varför kan du inte ha samma sadel men plocka i lite stoppning/plocka ur när han breddar sig, det måste väl sadelprovaren kunna hjälpa dig med.

Den sadelutprovare jag går till menar på att man inte ska ha underlägg, men "alla" har ju det i alla fall.

Jag tror inte heller sadelunderlägg bevisar att sadeln är för stor.
När jag åkte för att köpa ny sadel i våras, hade jag ju med mig min gamla, som jag ridit med i 5 år+ sadelunderlägg, och då visade det sig att den sadeln var x antal nr för liten, jag hade visste en väldigt bred häst, jag som trodde han var smal.......

Jag hade alltså en på tok för smal sadel inkl gelpad.

Jag bollar nog din fråga till din sadelutprovare eller tränare.

Om det verkligen är så att det är för att sadeln är för vid som den glider, så är det ok med padd i en övergångs period på en häst som håller på att bredda tycker jag, se till att ha en BRA padd då bara (typ Mattes)....
men jag skulle definitivt se till att ngn sadelutprovare isåfall konstaterar att det ÄR att sadeln är lite vid som är anledningen. det är för mycket pengar och för dyra kroppar tycker jag för att spela med för mycket frågetecken helt enkelt....

Nja, det kan ju vara så. Ska prova fler sadlar, ska få mer hjälp, blir bara så trött på detta.

Om det verkligen är så att det är för att sadeln är för vid som den glider, så är det ok med padd i en övergångs period på en häst som håller på att bredda tycker jag, se till att ha en BRA padd då bara (typ Mattes)....
men jag skulle definitivt se till att ngn sadelutprovare isåfall konstaterar att det ÄR att sadeln är lite vid som är anledningen. det är för mycket pengar och för dyra kroppar tycker jag för att spela med för mycket frågetecken helt enkelt....

Du har så rätt, så rätt. Iom att det är en del frågetecken så köper jag inte denna förrän jag vet vad det är som ställer till det att den glider.
(men katten vad sadeln är skööööön :love: )

Jag kan inte så mycket om sadlar, men varför kan du inte ha samma sadel men plocka i lite stoppning/plocka ur när han breddar sig, det måste väl sadelprovaren kunna hjälpa dig med.

Den sadelutprovare jag går till menar på att man inte ska ha underlägg, men "alla" har ju det i alla fall.

Jag tror inte heller sadelunderlägg bevisar att sadeln är för stor.
När jag åkte för att köpa ny sadel i våras, hade jag ju med mig min gamla, som jag ridit med i 5 år+ sadelunderlägg, och då visade det sig att den sadeln var x antal nr för liten, jag hade visste en väldigt bred häst, jag som trodde han var smal.......

Jag hade alltså en på tok för smal sadel inkl gelpad.

Jag bollar nog din fråga till din sadelutprovare eller tränare.

Börjar också misstänka att min "smala" häst är bred.. Ska kolla med mina bägge tränare, samt sadelutprovaren.. litar på deras gemensamma utslag :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 025
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 710
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka