Hjälp mig att shoppa!

Nomina

Trådstartare
Har nyligen köpt ny häst och tusentals saker till honom, och nu känner jag att det är dags att uppdatera även min egen utrustning. Men jag behöver hjälp! :rofl:

Jag behöver:

* En hjälm - Är lite sugen på någon av JW's varianter, då jag ääälskar de ljusbruna (naturfärgade?) hakbanden. Finns det någon annan hjälm som har detta så är den dock lika intressant! Haha. Den ska vara svart, ganska nätt. Skall användas både vid hoppning och dressyr, till vardags, på träningar och om jag nu lyckas ta mig ut på några tävlingar :) I dagsläget har jag en Hi-Lite Pro Plus Hjälm CRW® från H**ks som passar min huvudform bra, dock vågar jag inte ens säga hur gammal den är :o Har någon koll på om någon av JW's varianter har ungefär samma form och kan uppfylla mina krav, eller om det finns någon annan hjälm som kan det? Maxpris ca 2500kr. (Även om ni inte vet hur min nuvarande hjälm eller den hjälmen du tipsar om är i formen, så får du gärna skriva ändå, jag ska ju ändå prova :))

* Ett par stövlar - Svarta, med snörning. Skall användas både vid hoppning och dressyr. Helst ingen dragkedja, men det är inte så viktigt. Vill ha ett så bra stöd som möjligt för skänkeln i dressyren, men jag vill gärna att de ändå är tajta kring vristen. Och som sagt skall de användas även till hoppning, så de får inte vara alltför hårda. Maxpris ca 4000kr, men väldigt gärna under 3000kr.

* En säkerhetsväst - Här är nog största problemet, jag är extremt ovan att rida med väst. Känner mig stel och obekväm. Hatar när västen tar i sadeln, så den får inte gå för långt ner i ryggen. Gärna med paneler och dragkedja fram. Har inget direkt maxpris här, just eftersom jag är så kräsen och det viktigaste är att jag faktiskt använder västen. Gärna svart.



Någon som har någon idé om vad jag letar efter? :D Självklart skall jag prova i butik innan jag köper, men vill ha en aning om vad jag ska titta efter :)
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Kan hjälpa dig med västfrågan ;)

Jag har en Hansbo Smartrider. Liknar racesafe västarna, men har istället för snörning i sidorna kardborre, vilket gör den lättare att justera och det sitter dessutom bättre/närmare kroppen än racesafen. Framförallt är den bekväm! Har dragkedja fram. Är dock mörkblå..
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Om du har svårt att hitta väst som passar och därmed kanske inte använder den som är bara sådär så är ett tips att kolla på ryggskydd för motorcykelförare.... De täcker visserligen inte bröstkorgen men är i gengäld lite rörligare.
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Mörkblå funkar också, hade den varit svart hade det bara varit ett litet + i kanten. I 90% av fallen har jag ändå västen under kläderna såå :) Ska absolut spana in den, tack för tipset!

LillaGubben: Jag får kika på det också, känns dock lite som att halva meningen med västen försvinner när den inte skyddar även bröstkorgen, så först och främst ser jag om jag hittar någon riktig väst som jag kan känna mig nöjd med. Men tack ändå :D
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

JW:s hjälmar är fruktansvärt sköna... Men det är ju ingen ventilationshjälm på sommaren direkt. Men klart den skönaste hjälmen som riktigt sluter om huvudet.

Stövlar jan jag inte uttala mig m då jag inte har det själv...

Väst har jag aldrig ridit med men jag skulle vilja veta hur bekväma/säkra de som fylls med luft när man trillar av är. Det måste ju vara skönare att ha på sig tycker man..
Är de lika bra?
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Hjälm och stövlar har jag knappt koll på vad det är för märke, men vad gäller väst kan jag varmt rekommendera Racesafe! Jag avskydde att rida med väst tidigare, tyckte alla var stela och hemska. Men så kom den dagen jag började träna terräng och blev inte utsläppt på banan utan väst så fick helt enkelt köpa en och valet föll på racesafe efter att ha provat några olika och nu använder jag den inte bara på terrängträning utan all form av hoppning i princip :)

Tycker den följer kroppen riktigt bra, och jag känner mig aldrig stel eller hämmad av den. Visst får man vänja sig vid att ha väst, men det gäller nog oavsett modell. Dock är jag rätt kort (nästan 165 cm) så jag fick gå ner på barnstorlek för att den inte skulle bli för lång i ryggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Racesafe har jag hört gott om innan, och skulle jag köpt utan att be om råd först så skulle det blivit en sådan :)

Tanken är att jag också ska börja träna terräng så småningom, dock inte förrän nästa år i alla fall då jag och min häst måste få lite mer ordning på banhoppningen först (han är väldigt grön, mest dressyrriden tidigare). Det var egentligen det som gjorde att jag först och främst bestämde mig för att skaffa en väst. :D

Jag är förresten också 165cm lång, kanske någon cm till men mest troligt ligger jag precis på 165. Så då får det nog bli barnstorlek för mig också, om jag bestämmer mig för en Racesafe :)
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Jag har aldrig provat någon sådan väst som fylls med luft, har också varit inne på de tidigare. Dock har jag kommit fram till att jag förmodligen skulle glömma att "koppla loss mig" vid avsittning 9 av 10 gånger, vilket skulle medföra att jag fått köpa nya patroner var och varannan dag :rofl:
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Jag kommer nog köpa en ny väst snart då den jag har inte sitter så bra längre. Kommer nog satsa på en Racesafe som andra tipsat om främst pga att den är smidig, går inte för långt ned på ryggen och man kan ha den under kläder osv utan att se ut som en låda med armar.
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Köp, köp, köp! Så kan du berätta för mig sen om du är nöjd :angel:
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Vad gäller säkerhetsväst så är Airowear Outlyne helt outstandig!
Den är snygg, säker och komfortabel :love:

Den finns i hur många storlekar som helst och går även att få specialbeställd efter sig egen kropp utan extra kostnad (åtminstone i min lokala butik)

Säkerhetsvästen får INTE ta i bakvalvet när du rider, då är den helt enkelt för lång!
Därför är det viktigt att provsitta så lika sadlar som din egen när du provar ut västen.

De västar som fylls med luft är väl ändå menade att man ska ha i kombionation med en vanlig säkerhetsväst? Iaf de som jag läst om...

Att använda ett ryggskydd för mc åkning, då kan du likagärna rida utan skydd för ryggen för det kommer inte skydda dig så som det är tänkt iaf.
Man ramlar på HELT olika sätt när man ramlar av en häst vs en motorcykel.
Ett ryggskydd för mc körning är dessutom konstruerat för en kombination med skinnställ för att det ska sitta kvar...
(Ja jag är mc nörd med och dessutom testpilot för en hel del skyddsutrustning)

Det en vanesak att rida med västen, jag har lärt mig och nu känns det KONSTIGT att rida utan, ungefär som att rida utan hjälmen :crazy:
Så om du bara ger dig fasiken på att du ska ha säkerhetsvästen på dig VARJE gång du rider under en längre tid så kommer du tycka den är jätteskön sen ;)
För man blir inte klumpigare och orörligare med en BRA väst som sitter RÄTT på kroppen.
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Jag älskar Charles Owen hjälmarna :love: Har en Wellington Classic och en terränghjälm J3. Helt underbara! Jag saknar inte ens att ha ventilationshjälm (det enda jag red med innan året runt) för de är så jäkla sköna.

Stövlar har jag ett par från Alex Boots. Mycket billiga ca 2000 kr, kul modeller och helt ok kvalite tror jag. Använder dock bara stövlar vid tävling typ.

Väst har jag en Racesafe, helt underbar! Hade jag velat ändra något så är det i stil med första inlägget - snörningen är värdelös! Hade gärna kunnat dra in min mer i midjan. Men västen i sig är sjuk skön och stör inte alls, jag använder den och tillhörand axelskydd vid all hoppning. Vet inte om min är lite för kort eller om den är lagom (jag har rätt lång överkropp) men den riskerar inte alls att ta i sadeln, vilket jag hatar, himla bra!
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Tipsar om Back On Tracks EQ2 Mips hjälm. Beige hakband i läder. Passar de flesta huvuden pga kuddarna men lägger i den. Och super ventilation! Dessutom ska vi inte glömma bort säkerheten! En otroligt skön, lätt och snygg hjälm!

Stövlar skulle jag välja mountain horse. En bra prisvärd stövel (finns olika att välja mellan)! Passar lika bra till dressyr, hoppning och uteritter.

Ang väst så kniper jag igen då jag inte har koll på det;) Men en sådan med snörning i sidorna och många små rutor verkar bra och rörlig! Men jag skulle lägga ner tid på att hitta en som sitter perfekt!
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

* Svar till alla *

Airowear outlyne har jag också varit lite inne på tidigare :) Jag tycker dock inte att den ser lika följsam ut som racesafen :confused: Finns det ingen som provat båda, som kan skriva lite hur de är i jämförelse med varandra?

Jag vet inte hur de som fylls med luft är menade, var så längesen jag läste om dem att jag inte minns något annat än att jag tänkte just att jag skulle få köpa nya patroner hela tiden om jag hade en sån :rofl:

Alex's Boots har jag spanat lite på innan och varit lite sugen, dock finns de väl i stort sett bara på mässor eller på beställning? Jag har inga mässor inplanerade och jag vill prova stöveln innan köp.

Back on track hjälmen har jag också varit sugen på tidigare, men jag tycker inte alls att det blir samma sak utseendemässigt eftersom remmarna är mörkare på den. Inte utseendefixerad, nej :angel:

Mountain horse stövlar jag har hört både gott och ont om, har hört precis det du skriver, sen har jag också hört att de är kassa i kvaliteten och värda sitt pris? :crazy:
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Jag velade också mellan Racesafe och Outlyne men jag tycker nog bannemig att outlyne är snäppet bättre än racesafe, den ser lite klumpigare ut ja men den känns inte alls klumpig att ha på sig.

Enda gången den inte är bra är om jag glömt den i kallstallet och det är minusgrader då blir den hård tills dess att den är uppvärmd men så är ju alla säkerhetsvästar å andra sidan.
Jag brukar lösa det enkelt med att lägga den ett par minuter i torkskåpet så är den jätteskön sen :idea:

Men både Outlyne och Racesafe är bra säkerhetsvästar så det är väl bara prova ut den som passar dig bäst?
Det viktigaste är trots allt att du har en väst och att du använder den...
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Ang. Mountain Horse stövlar.
Jag har ett par Richmond High Rider och är supernöjd med dem. De finns i princip hur många storlekar som helst. Vilket är tur för mig som har skostorlek 40 och korta vader.
Stövlarna sitter hur bra som helst och ger bra stöd vid ridning. Nackdelen är att jag får skav på hälarna om jag går i dem mer än några hundra meter.
När de är helt nya är de perfekta att rida i, men tyckte de var svåra att gå i.
För att sammanfatta så tycker jag att de allt som allt en mkt bra stövel till ett bra pris.
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Såklart ska jag prova och välja den som jag själv känner mest för :) Fast behöver väl ändå inte förklara varför jag ber om råd i förväg ;)
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Har tips på en säkerhetsväst.

Förut red jag aldrig med väst för att den jag hade var så otroligt klumpig, stel, varm och gud vet allt. Jag satt bättre utan och därför blev det så. Men när jag började hoppträna i höstas, regelbundet, på min busiga häst så kände jag att jag var tvungen att ha en ordentlig väst. För säkerhets skull.

Köpte en Airowear Outlyne och kan lätt säga att det är den bästa väst jag någonsin ridit i. Otroligt lätt, mjuk och följsam och ändå säker eftersom det är hela plattor och inte "sköldpadda" som på t.ex RaceSafe som jag funderade på först. Rider med den på alla pass nu utom i dressyren, och den är så underbar! Enkel att justera och finns i många storlekar så att man verkligen kan hitta sin egen. Prova den! Finns på t.ex h**ks!
 
Sv: Hjälp mig att shoppa!

Jag har haft dem i lite drygt ett och halvt år och använt dem ca 5-6 dagar i veckan. Använt dem vid ridning och när jag gjort ordning hästen för ridning i stallgången. Skött dem hyfsat, putsat av dem svamp och glycerintvål när de blivit smutsiga och fettat in dem med vanligt läderbalsam med bivax nån gång i månaden kanske eller varannan månad.
Finns lite små märken på dem, men de är hela och ser fortfarande bra ut. Och inga sömmar som släppt eller så. Dragkedjan funkar finfint fortfarande.
Har inte använt dem speciellt mkt i vinter dock, varit för kallt för det. Förra vintern hade jag bättre tillgång till ridhus än denna.
 

Liknande trådar

Utrustning Mina ridstövlar börjar sjunga på sista versen (funktionella visserligen, men slitna och tråkiga) och jag börjar fundera på ersättare...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Ullmerkott
·
R
Utrustning Hallojsan Min första tråd här, som ni kanske ser. Jag känner att jag är ute på okänd mark lite här, men är ändå tacksam för all hjälp...
Svar
13
· Visningar
2 366
Senast: Wilfa
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 467
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp