Hjälp mig att grubbla lite ang stallplats!

I

Isislover

Just nu har jag pålle på lösdrift i ett stall där jag helt enkelt inte trivs. Det är konstant tjafs och dålig stämning. Man vet aldrig vad man kan förvänta sig när man kommer ut. Pålle verkar trivas med sina kompisar, men han är så trött när man tar in honom så han somnar ståendes i gången när man gör i ordning honom. Vi har ännu inte fått tillgång till ligghallen som hör till lösdriften. Den kommer vi inte få tillgång till förrän 1 november. Det har varit ett sånt jäkla pissväder senaste veckorna så hästarna har inte haft någon torr liggplats utan de är konstant blötleriga om magen pga de får sova i leran.
Den slowfeeding som står med på kontraktet har h*n sagt att h*n inte har råd att ordna. Inte heller det frostfria vattnet i hagen vintertid. H*n fixade en paddock i somras men den är så liten så det är bara skritt och tölt som funkar iden.
Nu har jag varit hos en granne och tittat på hennes fina anläggning. Där skulle pålle få egen STOR box i ett riktigt kanonstall, 3 serverade mål om dan, insläpp och utsläpp, hö, strö, mineraler och havre ingår varje dag året runt. De har varmvatten i spolspiltan, riktig toalett, tvättmaskin och en stor varm sadelkammare. En hoppningsanpassad paddock med rejäl belysning. Jag behöver bara mocka och pyssla om pålle och rida.
Det som stör mig och får mig att tveka är: priset är det dubbla mot vad jag betalar idag (och då har jag fått "ponnyrabatt") och vintertid så kommer pålle att stå på box ca 14 timmar per dygn. Jag som så gärna vill att han ska få vara ute så mycket som möjligt.
Är jag larvig? Prisökningen är ju eg förståelig, men plånboken drug en djup suck när jag fick se summan... Har hästarna ut lika mycket av att se varandra i boxarna, mot att kunna pilla på varandra på en lösdrift? Blir de inte uttråkade (och dryga) av att stå stilla på box så många timmar?

Sv: Hjälp mig att grubbla lite ang stallplats!

Jag hade valt det dyrare stallet i din situation. Det finns INGET värre än att vara bland människor man inte trivs med och som skäl ens energi. Och när du inte trivs kanske hästen tillslut känner av det oxå.

Tycker de andra alternativet låter som en självklarhet helt enkelt, med alla dess fördelar du nämner. Har du råd så go for it! :) Förstår om det känns lite jobbigt att han ska stå inne 14 timmar, men fördelarna i stallet kanske väger upp för det? :)

Tänkte jag också, jag tog min från ett stall där dom stod inne 14 timmar och ställde honom på lösdrift. Kommer aldrig att ställ min i stall där innetiden är så lång.

Ja jag får nog göra det. Nu när jag dubbelkollade det muntliga priset jag fick igår så har hon höjt med 200 kr till. Där gick min smärtgräns tyvärr. Det hade varit så jäkla skönt att slippa åka en massa mil för att ta sig till hästen...

Fast du får ju tänka på hästen oxå.. Hur kul är de att vara tvungen att stå still i en box i 14 timmar varje dygn =O Inte konstigt att de flesta hästar är överladdade.

Vi har ännu inte fått tillgång till ligghallen som hör till lösdriften. Den kommer vi inte få tillgång till förrän 1 november. Det har varit ett sånt jäkla pissväder senaste veckorna så hästarna har inte haft någon torr liggplats utan de är konstant blötleriga om magen pga de får sova i leran.
Den slowfeeding som står med på kontraktet har h*n sagt att h*n inte har råd att ordna. Inte heller det frostfria vattnet i hagen vintertid.

Utöver att du inte verkar trivas så tycker jag att det låter riktigt dåligt att ligghallen inte får användas och hästarna får sova i lera :mad: .

Slowfeedingen som ingår enligt kontrakt måste h*n ju fixa annars blir det kontraktbrott. Men rostfritt vatten vintertid tycker JAG är ett måste för lösdrifthästar (egentligt tycker jag alla hästar ska ha frostfritt vatten i hagen vid frysgrader).

Jag hade flyttat. Direkt. På en gång!

I mitt stall går hästarna ute ca 12 timmar och står inne 12 timmar. Det är lång utevistelse i jämnfört med många andra som tar ut hästarna runt 8-9 häromkring och tar in 16-17. När jag stod i ett stall där det sköttes så så var dom rastlösa så jag flyttade. Nu kommer dom in lagom till kvällen och då vill dom faktiskt in och är inte alls lika laddade som i förra stallet. Så mina fungerar det bra med ca 12 timmar på box/utevistelse.

Ja jag får nog göra det. Nu när jag dubbelkollade det muntliga priset jag fick igår så har hon höjt med 200 kr till. Där gick min smärtgräns tyvärr. Det hade varit så jäkla skönt att slippa åka en massa mil för att ta sig till hästen...

Men om du tänker rent ekonomiskt så är ju 200kr till inte speciellt mkt om du då slipper extra långt till stallet.
200kr i bensinpengar kommer du ju inte långt på...

Jag satt i samma sits som dig för ett par veckor sen.
Hade min häst på lösdrift och hästen hade det väl okej, men oj så jag vantrivdes med den galna stallägaren som dessutom inte kunde hålla sig till sanningen som blev ett monster efter att den andra inackorderingen flyttat...

Jag tror att det är viktigt att komma ifrån ett sånt ställe så fort som möjligt, dels ska du inte må dåligt och det påverkar hästen och all tid du försöker ha det bra med hästen så finns det mer eller mindre med dig och då blir det inte bra.
Känns inte heller okej att hästen inte har en bra plats att kunna gå och sova på när han vill och därmed blir jätte trött, tänk dig själv hur du mår när du sovit dåligt en längre period...
Jag hade överväg att ställa hästen i stallet du tittat på, det finns så många fördelar och den enda nackdelen är att hästen får stå inne ganska länge?
Jag hade tagit platsen och sen tittat i lugn och ro efter en annan lösdriftsplats som skulle kunna vara bättre.
Visst det blir en flytt extra för hästen, men om det inte är en väldigt orolig individ tror jag att det är bättre ändå och att du har sinnesfrid vilket påverkar din häst positivt.
Annars om din häst klarar av att vara själv kan det finnas ett till alternativ.
Du skulle kunna ha din häst ensam i hagen på nätterna om det går att fixa en lämplig ligghall.
Så hade jag det en vinter när min häst inte ville komma in men de andra ville inte ha sina hästar på lösdrift.
Fungerade jättebra för oss :)
Men min häst har som sagt inga problem med att vara själv över natten och sen kom ju polarna på dagen.

Det går ju att fråga den andra stallägaren om det kan vara ett alternativ iaf...

Jag skulle flytta hästen från lösdriften där den går nu, både för din och hästens skull. Du vantrivs, och utöver det tycker jag inte att det låter så väldigt bra för hästen.

Jag tycker att det är viktigt att både häst och människa trivs i stallet. Visst kan man som tvåbent få göra avkall på vissa bekvämligheter, som t.ex. vattentoa, varmvatten i kranen och ridbana/ridhus på gården, i vissa fall, för att få de där stora fina hagarna. Men man ska trivas. Det ska inte kännas motigt att åka dit, pga stämningen eller andra människor i stallet. Dålig stämning kan påverka en något enormt, till det sämre, speciellt nu när det snart blir kallt, blött/blötare och senare när det dessutom kommer en massa snö. Vissa delar av året är det tufft att ha häst, utan att dessutom vantrivas. Stallet är ändå en plats där man som hästägare tillbringar väldigt mycket tid.

Som jag ser det har du tre alternativ: flytta till det stall du tittat, flytta till ett annat stall, eller flytta till en annan lösdrift.

Personligen tycker jag att det stall du tittat på låter väldigt bra, bortsett från att de är inne så mycket. Är det så året om, eller "bara" under de mörkaste månaderna? Där jag står, är hästarna ute så mycket som möjligt, men under de allra mörkaste och jävligaste perioderna blir det nog tyvärr inte mer än 8-9 timmar ute i hagen/dag, tror jag (har bara stått där sedan mitten av augusti). Är det bra hagar, tycker jag att det är ok. Jag rider nästan varje dag, och inte sällan blir uteritterna ca 2-3 timmar. Hur mycket utevistelse i hagen som krävs, beror i mina ögon mycket på hästen. Min förra häst blev fruktansvärt understimulerad av att vara ute så pass lite som det under vintern blev i det stall vi hamnade senast (ut vid 9 och ofta in vid 15...), vilket absolut inte fungerar med henne då hon blir väldigt svår att hantera. Rider du ofta kvällstid, dvs efter insläpp, blir det någon timme till utanför boxen.
Känn efter - vad trivs din häst bäst med?

både häst och ägare ska trivas.

angående utevistelse så tycker jag att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt, när jag hade häst så togs dom in vid 20.00-21.00 Men, ofta kom jag ut och skulle rida vid 17-18 tiden vilket betyder att "hagtiden" förkortades i och med att vi var ute och red.

därför så tycker jag att det kan vara ok att hästarna går in vid 17-18 när det är som mörkast och kallast på vintern eftersom det är då jag oftast rider vilket gör att det varken blir till eller ifrån med hagvistelsen förutom de dagar då hästen helt vilar.

Fråga, var i sverige bor du?
Är det i skåne kan jag rekommendera en kanonlösdrift.

Fråga, var i sverige bor du?
Är det i skåne kan jag rekommendera en kanonlösdrift.

För skåne är ju så litet :rofl:

Jag säger tvärt emot vad någon annan skrev ovan, jag har tagit min häst från lösdrift till stall där dom står inne från kl 15.30 till morgonen efter ca 7.30.

Men så är man ju där och rider också och pysslar så två timmar varje kväll händer det ju mer än bara stirra i boxväggen.
I hagen går dom flera stycken så dom kan uträtta sina sociala behov på varandra under den tiden.

Hästar kostar så jäkla mycket som hobby så jag måste få ha det bekvämt själv också. Det måste vara kul för att få kosta så mycket tid och pengar som det gör.

:)

Tja som norrlänning tycker jag att skåningarna är mesiga när det kommer till att pendla, men det är ju jag det...

Lösdriften ligger tillgänglig från hela västkusten i skåne.
Skåne är fö litet, iallafall när man kommer från norrland...

I ditt fall hade jag flyttat hästen till det dyrare stället. Det låter ju bättre på alla punkter förutom hagvistelsen. Du kanske kan kolla om det finns någon annan som också vill ha sin häst ute längre och så kan ni hjälpas åt med att ta in? Det är viktigt att du trivs och har tillgång till bra träningsmöjligheter. Hästen har ju också rätt till bra foder på lämpliga tider och en torr liggplats.

I mitt stall går hästarna ute ca 12 timmar och står inne 12 timmar. Det är lång utevistelse i jämnfört med många andra som tar ut hästarna runt 8-9 häromkring och tar in 16-17. När jag stod i ett stall där det sköttes så så var dom rastlösa så jag flyttade. Nu kommer dom in lagom till kvällen och då vill dom faktiskt in och är inte alls lika laddade som i förra stallet. Så mina fungerar det bra med ca 12 timmar på box/utevistelse.

Helt ot, jag vet, men jag kom att tänka på en artikel jag läste nyss där de frågade tävlingsryttare (elit) om deras hästhållning. En av dem sa "våra hästar går ute väldigt mycket. De är ute 6 timmar om dagen" En annan sa "våra hästar är ute ganska mycket. De är ute ca 10 timmar om dagen"
Man lägger rätt olika värdering i vad som är väldigt mycket och ganska mycket.:)

Tack för alla era svar! :bow:
Jag har bestämt mig för att flytta pålle till mina tränares lösdrift. Visst det är längre att köra och det kostar lika mycket som det jag har idag, men med många av de fördelar som dyra stallet har. Största plusset är den stora islandsflocken och sedan ridhuset, plus att jag har mina tränare på gården. Då slipper jag transportera pålle inför träningarna. ;)
Med tanke på att jag själv bor långt ut i skogen i en vänstersväng så är det väldigt svårt att hitta vettiga stall i "närheten". Jag får hålla ögonen öppna och dyker det upp ett så kan jag flytta då. På stora anläggningen vet jag ju att vi båda trivs.

Åhh vad skönt för dig! Visst känns det som en befrielse när man hittat ett bättre stall med alla de där fördelarna man vill ha?

När ska du flytta?

Vi ska dit på kurs på söndag, så vi flyttar då.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?

Omröstningar