StopMeJune
Trådstartare
Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på att betäcka mitt sto. Det är första gången jag ska ta föl i så fall, och jag hänger på blup och språngrulla hela tiden känns det som, men det finns så mycket information så att jag blir alldeles snurrig. Hur ska man kunna välja bland alla hingstar? Då jag vet att det finns många här som besitter stor kunskap om avel så vänder jag mig till er för att få hjälp med att fatta det för mig oerhört viktiga beslutet; att välja rätt hingst!
Jag har ett sto född -95, skimmel, e. Helwan - Herkules - Furidant - Prince Fair xx
Hon är en väldigt trevlig häst (trots stammen..!) som älskar att hoppa och gör det med fantastiskt bra teknik. Bra gångarter ffa skritten och galoppen. Var finalist i talangjakten på Elmia som treåring och blev bästa sto i hoppning. Tävlad MSV hoppning med placering i 130, MSV dressyr med placering i LA och har även tävlat Lätt fälttävlan med placeringar. Dessutom har hon ett underbart temperament och är verkligen jättesnäll, jag har en 12-årig medryttare som rider henne utan problem. En fin häst helt enkelt som jag vill ha ett föl efter som jag sedan avser att behålla själv för att kunna rida och tävla på lagom nivå i hopp/dressyr och gärna fälttävlan.
Hingsten jag söker bör uppfylla följande kriterier:
Hingstar jag har funderat på är Barbour, Fetcher N, Hasard, Majim G (står utanför Kalmar och betäcker N) m.fl. m.fl.!
Vad tror ni om mina förslag? Har jag glömt någon? Alla tips, åsikter och idéer mottages tacksamt!
Jag har ett sto född -95, skimmel, e. Helwan - Herkules - Furidant - Prince Fair xx
Hon är en väldigt trevlig häst (trots stammen..!) som älskar att hoppa och gör det med fantastiskt bra teknik. Bra gångarter ffa skritten och galoppen. Var finalist i talangjakten på Elmia som treåring och blev bästa sto i hoppning. Tävlad MSV hoppning med placering i 130, MSV dressyr med placering i LA och har även tävlat Lätt fälttävlan med placeringar. Dessutom har hon ett underbart temperament och är verkligen jättesnäll, jag har en 12-årig medryttare som rider henne utan problem. En fin häst helt enkelt som jag vill ha ett föl efter som jag sedan avser att behålla själv för att kunna rida och tävla på lagom nivå i hopp/dressyr och gärna fälttävlan.
Hingsten jag söker bör uppfylla följande kriterier:
- Hopphingst med bra gångarter.
- Gärna högställd och inte ha för lång rygg då mitt sto har lite onödigt lång rygg.
- Inte vara för liten eller ge små avkommor då stoet bara är 163 cm i mkh.
- Lugn och trevlig i temperamentet, ge avkommor som även en amatör klarar av.
- Vara modig och orädd, då mitt stos enda svaghet är att hon kan bli lite rädd/spänd ibland.
- Ha bra dräktighetsresultat.
- Fungera bra på färsk semin (eller betäcka naturligt kring Öland/Småland).
- Gärna låg språngavgift.
Hingstar jag har funderat på är Barbour, Fetcher N, Hasard, Majim G (står utanför Kalmar och betäcker N) m.fl. m.fl.!
Vad tror ni om mina förslag? Har jag glömt någon? Alla tips, åsikter och idéer mottages tacksamt!