Hjälp mig att förstå bedömningarna

spinxx

Trådstartare
Fem år sedan jag tävlade sist. :nailbiting:
TDB var typ nytt då, så det lilla jag hann lära mig att förstå verkar ha försvunnit helt ur mitt minne under min frånvaro från tävlingsbanorna.

Det finns ju några här som är exemplariskt bra på att förklara så att även den dummaste skulle förstå,
jag tror att en sådan förklaring skulle sitta fint nu! :D

Frågan lyder: Vad menas med bedömning A/Clear Round/A:0+A:0 osv.
Jag red mycket avd.B förut, är inte det som clear round? Tycker mig inte se några B'n i TDB övh. Haha
På ridsportförbundet står det att A är som Clear Round. Men varför står det då bara CR på vissa tävlingar?

Jag blir inte klok på det här! SÅ jag önskar mig en "bedömningar för dummies" :angel:

Hit me!

Bedömning A:
Man går på felen och lika antal fel är likaplacerade. Tiden är oviktig så länge man är inom maxtiden.

Clear round:
De felfria får rosett.

Två faser:
Det som förr hette A1:c eller A1: d med skillnaden att ingen fas är omhoppning. Ibland ska man rida båda faserna oavsett fel i första fasen ("två faser med totalfel") och ibland ska bara de felfria rida vidare ("två faser").

Avdelning B ska alltid ridas i bedömning A eller bed. Clear round. Är klassen som helhet en klass med någon av dessa bedömningar så krävs inte en särskild avdelning B.

Hoppas att det blev något klarare :)

Bedömning A:
Man går på felen och lika antal fel är likaplacerade. Tiden är oviktig så länge man är inom maxtiden.

Clear round:
De felfria får rosett.

Två faser:
Det som förr hette A1:c eller A1: d med skillnaden att ingen fas är omhoppning. Ibland ska man rida båda faserna oavsett fel i första fasen ("två faser med totalfel") och ibland ska bara de felfria rida vidare ("två faser").

Avdelning B ska alltid ridas i bedömning A eller bed. Clear round. Är klassen som helhet en klass med någon av dessa bedömningar så krävs inte en särskild avdelning B.

Absolut! 1000 tack! :bow:

Bedömning A:

Clear round:
De felfria får rosett.

Två faser:

En liten korrigering, avdelning B ska alltid ridas i bedömning A (inte Clear Round).

I övrigt, bra förklarat. :up:

/Lady_S

En liten korrigering, avdelning B ska alltid ridas i bedömning A (inte Clear Round).

I övrigt, bra förklarat. :up:

/Lady_S

Det är sant. Däremot behöver det inte finnas en separat avdelning B när det är bed. Clear round. (Vilket gjorde mig lite vimsig eftersom jag faktiskt vet att avdelning B alltid har bed. A :o )

I TR står ju en förklaring på bedömningarna (som du hittar här, s.36) så jämför gärna dummie-svaren med deras varianter!

Så brukar jag göra när jag ska försöka förstå facktexter, jämföra "vanlig förklaring" med regeltext :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka