Hjälp mej

FT_ryttare

Trådstartare
att hjälpa en annan :)

Ponnyn strular , han blir stark , ökar för att sen grisnita i hoppningen.
Han trycker fruktansvärt inåt i svängarna och tjejen orkar inte hålla honom på plats så då blir de oftast jättesnäva svängar.

att rida omh. svängar är de bästa ponnyn vet.

Jag har ridit denna ponny en del för ett år sen o då funkade de väldigt bra i hoppningen. stoppade aldrig .
Men ja minns inte riktigt vad jag gjorde .. eller kan inte sätta fingret på de.
När tjejen rider honom får jag känsla av att hon tar i honom för mycket då han trycker inåt och däför tjurar han ihop o stoppar sen vid hindret.

på träning funkar de mesta helt ok utom när han blir stark o drar. Men de råder man bot på med dressyr.
Men på tävling så blir de så spänt/ stressat/nervös så de funkar inte för dom.

vad kan jag göra för o hjälpa henne.

Sv: Hjälp mej

Om man tränar för en instruktör så kan man prova olika sätt att hoppa.Om man sitter och håller tyglarna inför hindret (bromsar) och smackar samtidigt kan vår ponny stanna och undra vad f.. vill du egentligen.Ibland vid osäkerhet ger kanske ryttaren dubbla budskap till sin ponny/häst.Vi har tränat en del dressyr och mycket lydnatd,avsaktningar/öknigar. Mycket markarbete...Är det en ny ryttare på ponnyn? (det tar ett tag innan man kommer underfund med hur man ska hoppa vissa hästar).Kan inte du hoppa ponnyn lite igen så kanske du kommer ihåg hur du gjorde för att det skulle funka...Det kommer att ordna till sig

Sv: Hjälp mej

jo jag ska hoppa den nu i veckan så ska dom prova tävla på söndag.
Ridit en annan ponny oxå som behöver ridas ihop när han hoppar o inte få en chans att stanna ( killen är inte tillräckligt snabb för o korrigera honom) och efter de så hoppar den super.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII