Hjälp med vettig "hö-ho"

Corax

Trådstartare
Moderator får väl ta och placera tråden där den hör hemma om inte det här är rätt...

Min ettåring går på lösdrift tillsammans med en shettis och han har fri tillgång på hösilage. Detta i form av en lite högre konstellation på en vägg i 'hallen' så shettisen bara får det som trillar ner. Vilket i och för sig är rätt mycket...
Hur som helst! Nu vill jag ha UT silaget så de slipper stå å häcka inne (och jag slipper städa två gånger om dagen :angel:)men självklart så får den lilla inte proppa i sig hur mycket som helst då jag har bra värden på grovfodret.
Så jag vill ha tips på varianter som man kan snickra ihop själv.

Har funderat på nån lådvariant som minstingen inte når ner i (han är max 70)men jag vet inte hur det skulle funka i praktiken. Tips, någon?

Sv: Hjälp med vettig "hö-ho"

Låt shettisen också ha fri tillgång, det fungerar alldeles utmärkt - möjligen får du motionera den lille lite extra bara.
Faktum är att det är minst lika viktigt att shettisar har bra värden i grovfodret som att större hästar har det. Mina har fri tillgång till bra hösilage hela vinterhalvåret.

Det är inte min shettis och den motioneras inte alls. Den hade ett kraftigt fånganfall i höstas och är dessutom rätt gammal så det är därför jag är tveksam till att låta honom äta fritt av hösilaget.

Åh vilken bra tråd :) samma problem här faktiskt! min 4 åring går ihop med en shettisdam på 18 år. hon är väldigt matglad och min unghäst är svårfödd. Vi har precis som du våra i lösdrift (shettisen lånar vi som sällskap men hon skall köpas av oss i sommar) och Fellow får sitt hö i flera hönät som vi sätter högt upp. jag har börjat fundera på att sätta ut hösilage i hagen så dom slipper stå inne och käka hela tiden. Men jag är rädd att det blir för mycket för shettisen...Corax, säg till om du kommer på nån bra lösning, för jag har ingen aning, men jag har ju samma problem som du :smirk:

Tja, just nu lutar det åt att ta en europapall (för att kunna flytta den enkelt med traktorn)och bygga en hög krage runt så shettisen inte når ner. Alltså modell á la låda.
Eller så får man göra nån högre pryl men då är väl risken att den blir för lätt att välta.

Ja jag vet inte riktigt jag.
Nu har jag som sagt haft höhäcken högt upp på väggen men det är ju inte ultimat att låta honom äta så.

Om du tar kanske 3 europapall och sätter en pallkrage på översta. Då borde inte shettisen komma åt. kan det va nåt?

måste bara fråga: vad är en europapall?? :confused: :rofl: kanske kan va nåt för mig med i så fall :)

glöm min fråga förresten, nu kom jag på vad en europa pall är :) jag vet en käck lösning då kanske. Om man sätter 2 st europapall i ett hörn av lösdriften. Så blir det ju som en låda emot hörnet som är såpass högt att shettis inte når....eller det kanske är något sånt du tänkte på?! jag tyckte iaf din idé med europapallen var jättesmart :idea: måste testa det här hemma :)

Själv skulle jag aldrig ha en 'foderbinge' i ett hörn. Det känns lite väl riskabelt när man har en hingst som inte riktigt tänker sig för alla gånger. Man kan även säga; som är ung å dum. :angel:

Det bigganl menade var att ställa tre pallar på varandra och sen ha en pallkrage runt.
Idén i sig är ju bra men pallkragar är stickiga historier (i alla fall våra). Även pallar i och för sig så jag är tveksam till om det är något jag vill ha i hagen. Och att sen stapla "håliga" pallar på varandra med risk för små åring-ben att fastna får mig att rysa.
Men det var en god idé...

Och att ha flera pallkragar på En pall känns också för "ostabilt".

jo det är sant faktiskt...kom att tänka på det jag med förut, man vill ju inte att de ska fastna i mellanrummen i pallarna! dessutom är det nog inget som djurskyddsmyndigheten skulle gilla om de såg. säg till om du kommer på nåt annat bra sätt att lösa det på.

sambon tänkte att sätta upp något med galler mot väggen, högt upp, så det bara var att lägga i hö där. Då borde de ju inte skada sig (tycker man ju) men jag veft inte..jag är kort så jag skulle inte nå att slänga i hö där och sambon är inte alltid med hos hästarna så...

EUR pallar är väldigt stabila. Just nu har vi en höbur i hagen och för att få upp den högre, (innan vi fått lock på den) har vi ställt den på 2 europa pall. Den står väldigt stabilt och det finns ingenting på pallarna som hästarna kan fastna i. Har en 2 åring i hagen som är på allt som kommer i hans väg. Det funkar jättebra.
Menar du att en häst skulle klättra ner eller? i så fall är det lätt att sätta trälister av lagom bredd i de små mellanrum som finns. (på eur pall är mellanrummen väldigt smala)
"Skräppall" däremot är glesa och klena. Det passar inte bland hästar.

Jag har en EUR pall med höga väggar byggda i trä, väggarna har glipor på ca 2 cm.

Denna låda fungerar utmärkt som bar i lösdriften, de stora hästarna äter bra i mark nivå och shettisen kan roa sig med att plocka i sig de strån hon kan genom spjälorna (givetvis efter att hennes egen mindre hög är slut)

Här är en (rätt dålig) bild av vår anordning, fast nu står ännu en pall under buren.
18765912.jpg
[/url][/IMG]

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka