_FiA_
Trådstartare
hej! jag och mamma har lite (inte så lite heller ) problem med vårat 4 åriga quartersto. Hon är väldigt kaxig och otroligt stark i psyket. Vid longering bockar hon och stegrar emot oss, vi är såklart hårda och säger åt henne när hon gör så, men det har inte blivit bättre. Vid ridning går det bättre och bättre hemma på ridbanan där vi varit hundra gånger förut ( förutom vid galopp för där bockar hon alltid vid fattningen, men brukar sluta efter några fattningar. ) När vi åker till ridhus eller ett nytt ställe och ska rida så är de genast hon som tar kommandot hur mkt jag än försöker. Senast på tränngen för Staffan i torsdags så hade jag stora problem med att ens hålla henne på en volt i trav utan protester. Hon är upp och ner med huvudet hela tiden, går inte kvar i formen. I och för sig har vi precis börjat kräva form så det kanske är förståeligt. om hon flyter ut på volten så trycker man ju ltie med ytterskänkeln och då sparkar hon mot den.
Nu har jag ridit för lite olika tränare och alla säger olika. Staffan tycker att jag ska ignorera hennes sparkningar och fortsätta med det jag försökte göra, eftersom han menar att man ändå inte kan vinna en match i kamp mot en häst.
Mia däremot säger att jag ska klatcha till henne med ett spö precis när hon sparkar.
Jag förstår ju att det delvis handlar om ledarskap, men jag tycker att det på marken (förutom longeringen) fungerar ganska bra, hon går bakom mej när jag leder och backar när jag går emot henne.
Börjar bli frustrerad att det inte blir bättre!
Tips mottages tacksamt!
Nu har jag ridit för lite olika tränare och alla säger olika. Staffan tycker att jag ska ignorera hennes sparkningar och fortsätta med det jag försökte göra, eftersom han menar att man ändå inte kan vinna en match i kamp mot en häst.
Mia däremot säger att jag ska klatcha till henne med ett spö precis när hon sparkar.
Jag förstår ju att det delvis handlar om ledarskap, men jag tycker att det på marken (förutom longeringen) fungerar ganska bra, hon går bakom mej när jag leder och backar när jag går emot henne.
Börjar bli frustrerad att det inte blir bättre!
Tips mottages tacksamt!