Hjälp med unghäst

_FiA_

Trådstartare
hej! jag och mamma har lite (inte så lite heller ) problem med vårat 4 åriga quartersto. Hon är väldigt kaxig och otroligt stark i psyket. Vid longering bockar hon och stegrar emot oss, vi är såklart hårda och säger åt henne när hon gör så, men det har inte blivit bättre. Vid ridning går det bättre och bättre hemma på ridbanan där vi varit hundra gånger förut ( förutom vid galopp för där bockar hon alltid vid fattningen, men brukar sluta efter några fattningar. ) När vi åker till ridhus eller ett nytt ställe och ska rida så är de genast hon som tar kommandot hur mkt jag än försöker. Senast på tränngen för Staffan i torsdags så hade jag stora problem med att ens hålla henne på en volt i trav utan protester. Hon är upp och ner med huvudet hela tiden, går inte kvar i formen. I och för sig har vi precis börjat kräva form så det kanske är förståeligt. om hon flyter ut på volten så trycker man ju ltie med ytterskänkeln och då sparkar hon mot den.

Nu har jag ridit för lite olika tränare och alla säger olika. Staffan tycker att jag ska ignorera hennes sparkningar och fortsätta med det jag försökte göra, eftersom han menar att man ändå inte kan vinna en match i kamp mot en häst.

Mia däremot säger att jag ska klatcha till henne med ett spö precis när hon sparkar.

Jag förstår ju att det delvis handlar om ledarskap, men jag tycker att det på marken (förutom longeringen) fungerar ganska bra, hon går bakom mej när jag leder och backar när jag går emot henne.

Börjar bli frustrerad att det inte blir bättre!

Tips mottages tacksamt!

Sv: Hjälp med unghäst

HEJ:idea:
Vi har gått i genom alla de här faserna som du beskriver..har ett Quarter sto på 5 år..hon har varit en BITSH:devil: i perioder..men är nu "botad", är arbetsvillig o med på noterna.
Hon har fått mkt :eek: sånna ögon av två tränare när hon var 3-4 år.
Allt bottnade i ett sto med något bitshigt huvud..lathet..här bestämmer jag, inte du tyckte hon.
Symtomen var ..tar o biter xtra i bettet o springer på , kickar mot sporren vid galoppfattningar eller när man begjärde förflyttningar, galoppombyte. Hon hade också en tendens att tappa in bogarna o gjärna vilja jobba sig xtra låg..mm..detta är mkt lättare inte så jobbigt matte...
Tackar vår senaste tränare som dottern började att träna för i fjol..till och med han sa shit vicken bitsh..men jag svarade tyvärr hon säljs alldrig..vi ska jobba oss igenom den här fasen hon är i nu..lathet..
Efter den helgens träning för honom hade vi en ny häst med oss hem....slogs inte lika mkt med oss..jobbade mer...utan kamp..
Tror inte att det alltid är bra att gå på dem för hårt när de tjaffsar..bättre att ta till andra bra tekniker...samt att man är´lagomt bestämd...så de inte kan tjaffsa sig ifrån arbete..för det är det de vill offtast när det tjaffsas. Och ta hänsyn till att den är ung..mognad och att ta till sig allt nytt gjörs i faser..
Funkar inte tränaren ..byt tränare....det spar man mest tid o pengar på..och får en lyckligare häst..och ägare...

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Anneli och i övrigt kan jag bara säga att om ni har dom problemen vid longering funkar INTE ledarskapet! Börja där...

Bara för att en häst gör det man vill i vissa lägen, tex går bakom dig, så betyder inte det att hon har accepterat dig som ledare. Det kan handla om att hon inte känner att hon har lust att bråka om den saken liksom, hon viöll kanske ändå inte gå fortare... kvittot får du n'är du pressar henne, vilket uppendbarligen inte funkar nu.

Alternativt är det så att hon inte förstår vad som krävs av henne och protesterar därför.

Det är svårt för oss att råda dig, du behöver ha hjälp av en tränare och i det fallet får du välja den som du tycker det funkar bäst med och som ligger närmast dina egna värderingar och vad du vill.

Lycka till.

Jag skulle hålla fast vid Staffan, tycker han är duktig och bra på att förmedla saker och ting så man förstår. Kan du inte be Staffan att du får longera för honom? Han har bra idéer om det också.

Ja, jag tror det är en god idé att koppla in Staffan även när det gäller arbete från marken. Det brister där på nåt sätt...sen om det är för att hästen är kaxig eller att den känner sig trängd och går in i försvar kan jag ju inte svara på för då måste jag se er "in action" först.

Jag ignorerar också min frökens protester under ridning. Rider igenom det bara och berömmet får hon när hon gör rätt. Rider regelbundet för Staffan själv då jag tycker han har en bra filosofi som jag kan ta till mig;)

Hej!

Eftersom jag vet vem du är och du kanske minns att min kaxpelle inte heller betedde sig jättebra som unghäst vid longering men det fixa ju Erika S. galant... Tyckte hennes träning var super... Kirre blev ju som ett lamm och den träningen minns han än!

Om hon inte håller på än... Så gör som de ovan skrev... Longera för Staffan, men longeringen SKA och MÅSTE fungera innan ni går vidare med ridningen! Ett steg i taget, skynda långsamt! Det vinner ni på i längden!!! Att inte gå för fort fram!

Ja ring till Erika Semmingsson, hon bor ju i Borlänge, den bästa unghästtränare jag träffat.
Mvh Mia

Ja ring till Erika Semmingsson, hon bor ju i Borlänge, den bästa unghästtränare jag träffat.
Mvh Mia

Har alldrig hört talas om totalt okänt namn...,,fixar hon Quarters också,,alla hittar inte dem rätta knapparna på dem snabbt..

Senast ändrad av en moderator:

Hej, ber om ursäkt, men jag tror ts vet vem Erika är. Erika har mycket meriter och vann SM i pleasure i början på 2000-talet på sin då tre-åriga Sweet Barbi Doll, quarter, tror tyvärr att hon inte tävlar aktivt western längre då hennes stora passion är travhästar. Hon har hållt på med många quartrar, och alla sorters hästar och jag tvivlar inte en sekund på hennes förmåga. Har själv tränat för henne i flera år och sett henne både träna och rida in massor av hästar, quartrar, paintar, korsningar osv. Hoppas det förtydligar.
Mvh Mia

Ehh?

Varför ber du mig om usäkt i ena andetaget för att i nästa "läxa upp" mig om en fullständig främlings hästkunskaper?

Känner TS till personen i fråga (och den är så duktig) så undrar jag varför inte TS redan står med sin stökande häst på personens stallbacke.
Men det är ju en personlig reflektion.

mvh Eva

Jag bad inte dig om ursäkt jag bad om ursäkt för att jag antog att ts visste vem det var, det var inte meningen att låta uppläxande, försökte bara förklara vem hon är och lite om hennes bakgrund eftersom ni undrade. Varför ts inte redan kontaktat henne har jag ingen aning om, det kanske hon redan har?, försökte bara komma med ett bra tips, det var det enda.
Mvh Mia

JAha, då var inlägget alltså inte till mig. JAg tolkade det så eftersom du hade svarat mig.

Tips är att du trycker på svaraknappen på den persons inlägg som du vill svara på.
Då kommer det att stå vem du svarar till högst upp till höger i ditt inlägg. Och rätt person kommer att ta åt sig informationen. Slipper det bli missförstånd.

Frid,
Eva

vill tillägga att jag inte förringar varken Mia Ekström eller Staffan Ljunggren, dom är jätteduktiga dom med, men erika råkade finnas nära och är jätteduktig, trots att hon inte "syns".
Mvh Mia

Jo jag svarade dig och Anneli, men det var inte meningen att rikta det till dig, är inte så varm i "forumkläderna" än.
ska kolla knapparna bättre nästa gång.
Mvh Mia

tack alla för svaren. Har försökt få tag i Erika men det gick inge vidare. Nu har vi fått tag i en annan tjej som heter Katerine Stål som är duktig på NH som ska hjälpa oss.

Får se hur det går.

Synd att du inte fick tag i henne, men den andra tjejen kanske får rätt på era problem, håller tummarna för att det går bra.
Mvh Mia

tack alla för svaren. Har försökt få tag i Erika men det gick inge vidare. Nu har vi fått tag i en annan tjej som heter Katerine Stål som är duktig på NH som ska hjälpa oss.

Får se hur det går.

Önskar er lycka till!!! Och hoppas vi ses i säter!? Hälsa mamma!!! :)

(Senast jag prata med Erika, några år sen... Så hade hon lagt ner träningen ju... himla synd!!! Men hon bor ju bara ca. 3 km från stallet... så en desperat metod vore kanske knacka dörr ;):rofl: )

Ne... skämt och sido, hoppas det funkar med henne ni hittat!

*kram*

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 847
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 502
Senast: Cornelia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka