hjälp med träning i sk rundcorall

M

mariwi

Hej, jag är ny här på forumet. Jag skulle behöva lite tips och råd angående min shettishingst. Han är välutbildad i dressyr och har tidigare tävlat med dåvarande ägare, det var dock många år sedan. Senaste tiden har han bara varit skogsriden. Han är väldigt snäll och inte särskilt hingstig och i strt sett alltid lätthanterad. Jag har byggt en rundcorall och börjat träna lite smått där. Han är med på noterna med trav, galopp och byta varv och stanna. Men när han under träning får komma till mig i mitten för att få lite uppskattning så blir jag osäker på var han tycker sig stå i rang. Jag brukar klappa honom lite i pannan och sen när jag ber honom gå ut från mitten försöker han istället tränga sig på mig. Han håller sitt huvud högt och nickar liksom uppåt så att jag ibland får känslan av att han vill stegra för att komma över mig. Han kan också nafsa i luften. Någon som kan ge mig tips om vad jag bör göra? Det känns lite som om han vill "utmana" mig.

Marie

Sv: hjälp med träning i sk rundcorall

Hej, jag är ny här på forumet. Jag skulle behöva lite tips och råd angående min shettishingst. Han är välutbildad i dressyr och har tidigare tävlat med dåvarande ägare, det var dock många år sedan. Senaste tiden har han bara varit skogsriden. Han är väldigt snäll och inte särskilt hingstig och i strt sett alltid lätthanterad. Jag har byggt en rundcorall och börjat träna lite smått där. Han är med på noterna med trav, galopp och byta varv och stanna. Men när han under träning får komma till mig i mitten för att få lite uppskattning så blir jag osäker på var han tycker sig stå i rang. Jag brukar klappa honom lite i pannan och sen när jag ber honom gå ut från mitten försöker han istället tränga sig på mig. Han håller sitt huvud högt och nickar liksom uppåt så att jag ibland får känslan av att han vill stegra för att komma över mig. Han kan också nafsa i luften. Någon som kan ge mig tips om vad jag bör göra? Det känns lite som om han vill "utmana" mig.
Marie

hmm. Det låter som att du och din häst behöver träna mer på sk. Join up. Ett tips är att läsa Monty Roberts böcker, dom är väldigt bra tycker jag! Om jag ska försöka berätta lite kortfattat (vilket jag inte är så bra på :D ) För det första är det bra om du använder dig av ett rep när du jobbar löst med honom, inte för att slå honom, men det är effektivare om du kan driva på honom från avstånd, genom att ex kasta repet några meter bakom honom. Du jobbar i båda hållen, och titta noga på om han visar ex att han underkastar sig genom att tugga, sänka huvudet, vrida ene örat mot dig m.m. När du är helt hundra på att han lyssnar, vänder du dig bort från honom, och sänker dina armar, och visar att det är okey att han kommer fram. Hotar han dig schasar du direkt ut honom på spåret igen, och börjar om. Nu är jag absolut inte bra på att förklara - Men boken är toppen! Vad jag har förstått ska detta kunna liknas med att han kommer som ny häst till flocken, och "högst i rang" alltså du, chasar iväg honom på direkten - Bort från min grästuva!! ex. ;) Sedan kommer han att acceptera att du är "bossen", och söka sig till flocken, och underkastar sig, på ett naturligt sätt, och då är det ockej att han kommer. Hoppas att du på något sätt kan tolka min urusla förklaring :D Lycka till! /Hanna

Hej, tackar för bra förklaring. Det var det jag var inne på också, men var osäker på om det var rätt väg att gå. Jag använder ett rep som du beskriver men jag har lite svårt med tekniken "svinga" repet på ett bra sätt, men det är väl en träningssak.
Funderar över en annan sak också. I min lilla volt är det lite gröngräs här och där, ska jag bry mig om ifall hästarna äter av det när dom stannar eller är det orelevant i början av träningen? Båda mina hästar har anlag för fång och går på magert bete så dom blir ju tok-glada så fort dom ser något grönt!
Jag ska kolla efter den boken!

Marie:)

Nja, jag skulle inte låtit min äta medans vi jobbade i rundcorallen. Men kanske plocka med mig lite och lägga i krubban som belöning efteråt? ;)
Om han går emot dig så som du beskriver så är det bara att kasta repet rakt på honom. För det ät totalt oacceptabelt! haha, men det är annars precis som du säger så att man behöver få in lite "taktik" med hur man använder repet.. Något jag behöver träna på ... ;)

Lycka till!

Nu är han mycket mindre "uppstudsig". Jag har fortsatt köra bort honom när han betett sig så där och det har funkat jättebra. Nu är det gräset vi jobbar med, hehe.

Nu är han mycket mindre "uppstudsig". Jag har fortsatt köra bort honom när han betett sig så där och det har funkat jättebra. Nu är det gräset vi jobbar med, hehe.

Toppen, gör likadant när äter !
:D Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka