hjälp med stallritning!

Charlotta737

Trådstartare
Behöver idéer på hur en planlösningen kan se ut. det ända som jag inte kan "flytta på" är två dörrar sen så spelar det ingen roll. men vill ha en dörr till på andra långsidan så man så man slipper gå runt hela gården när man ska ta ut hästarna och gå till gödselstacken. :)
Tacksam för alla förslag

Ritning:

http://www.pixbox.se/pic_show_id32120420.html

Sv: hjälp med stallritning!

Ett alternativ är att göra 3 boxar längs 15m väggen och göra en spolspilta direkt till vänster innanför den första dörren, till höger om dörren göra en foderkammare på 4x3m med egen ingång, alt en box. Göra en box, alt foderkammare i vinkel med de andra längs långsidan på 3x4m och en sadelkammare på 4,5x3m.

stallritning_133089218.jpg

Gillar era lösningar väldigt mycket, något som mycket möjligt skulle kunna fungera för oss!
Tack :)

Gillar era lösningar väldigt mycket, något som mycket möjligt skulle kunna fungera för oss!
Tack :)
Om jag får säga mitt så är Houdinies förslag vettigast. Lättare att anpassa stallgångsbredden och då har du också möjlighet att välja om du vill ha slagdörr eller skjutdörr (i en smal stalgång är bara slagdörrar i vägen hur man än gör) Du får också bra utrymningsmöjligheter med den lösningen och kan dessutom ta upp och göra ordentliga dörrar (150 bredd minst) vilket är riktigt bra :) Sedan det ständiga mantrat... Glöm inte ventilationen ;)

Så här skulle jag ha gjort.. jag gillar att samla ihop boxarna..
Foderkammaren är det faktiskt otroligt smidigt att kunna skicka in en hel pall med grovfoder med traktorn.. du kan ju välja att skjuta väggen där och få större foderkammare, Sadelkammaren är förvisso "bara" 10 kvm på denna ritning men bygg hyllor nära taket så kan du slänga upp backar och täcken där..
du får här även 2 utrymmen att använda till spolspilta/uppställningsplats eller för grepar, skottkärra och strö (om man inte gillar djupfrusna torvbalar t.ex) själv hade jag valt hörnan vid sadelkammaren som spolplats, så man inte råkar spola rätt in i en box.. ^^ (och för att hästgrannen inte ska störa medan t.ex veterinären är där)

kommentera gärna, alla som vill :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Gillade oxå Houdinis bättre, men min stallgång är ju allt annat än smal, 2,5m! Det är vad jag har i mitt stall nu och jag har slagdörrar :)

oj ja, jag gjorde ju ritningen i 3D först för att se hur det skulle ta sig ut med luftrummet och ljusinsläpp..
väggarna har jag gjort 2,5 m höga och boxväggarna är 1,2 m höga.. det ger en ganska bra bild av ett eventuellt färdigt resultat..

Jag ska även förtydliga att vid ombyggnad av lokal till stall ska reglerna följas, alla stallgångar måste vara minst 2,5 m breda.. boxväggarna tar 5cm var dom också så med två boxar på 3 m och en stallgång på 2,5 m blir slutsumman 8,6 m, har man istället en helvägg till t.ex sadelkammare så är den väggen 10 cm bred (isolering etc) och slutsumman blir 8,65 m..

Senast ändrad av en moderator:

2,5 är ju minsta rekommenderade mått och det brukar vara juste i de allra flesta fall. Smalare box än tre meter vill man sällan ha, det var därför jag tyckte att stallgångsbredden var lättare att justera i Houdinies förslag. Jag ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna, det var inte meningen.

oj ja, jag gjorde ju ritningen i 3D först för att se hur det skulle ta sig ut med luftrummet och ljusinsläpp..
väggarna har jag gjort 2,5 m höga och boxväggarna är 1,2 m höga.. det ger en ganska bra bild av ett eventuellt färdigt resultat..

Jag ska även förtydliga att vid ombyggnad av lokal till stall ska reglerna följas, alla stallgångar måste vara minst 2,5 m breda.. boxväggarna tar 5cm var dom också så med två boxar på 3 m och en stallgång på 2,5 m blir slutsumman 8,6 m, har man istället en helvägg till t.ex sadelkammare så är den väggen 10 cm bred (isolering etc) och slutsumman blir 8,65 m..

Hur har du gjort denna modell? har du något program som du har? Men får lite mer känsla när det är i 3D.
bra lösning oxå!

jag hade väl tänk mig mur, tegel eller riktiga plankor som mellanvägg och då kommer det att försvinna lite till av ytan.

Byggnaden sitter ihop med ett utrymme för traktor och ensilage, (liten maskinhall) därför skulle en dörr på kortsidan ( väggen mot sadel/foder på din riting)
Att få in både sadel och foderkammare är inte helt nödvändingt men något måste få plats :) kan bygga ut där det ökar 0.5m i bredd.

lite rörigt men hoppas ni förstår. TACK för alla förslag :bow:

okej.... för att även jag är en su##er för sketchup, och älskar att rita stall kommer här mitt förslag:
1-1.png

Med förutsättning att minsta kortsidan av stallet är 8,5 m. blir de tre boxarna på rad 3x4 meter.
Sen blir det två boxar i andra änden (3x4 m.) varav den ena har en täckt vägg som ligger intill spolspiltan.
Sadel/foderkammare blir ett stort utrymme på 6,5 x 3 meter.
Stallgång mellan 2 boxar och sadelkammare är 2,5m
Stallgång mellan dörrarna på långsidan längst med 3 boxar är 3m
Det stora utrymmet i mitten är 5x5m. Där kan man ordna med uppbindningsplatser till skötsel och hovslageri om man vill.

Snabbt genomtänkt och därmed säkert massor med aber. Men en liten ide i alla fall:)

Jag arbetar med Google Sketchup, ett gratisprogram som du hittar om du besöker sketchup.google.com och laddar hem :idea: det tar en liten stund att lära sig men när man fått in taktiken går det fort, tutorialsen är nyttiga i början, sen är det bäst att testa själv..

Ja du vet bäst själv hur byggnaden ser ut och hur du viull ha det, det är kul att komma med förslag :) Jag hoppas att du blir nöjd med ditt stall när det är klart, glöm inte bort att lägga in bilder här på buke under bygget :idea:

Nej det gjorde du absolut inte :) Jag tycker inte heller om smalare gångar än 2,5, men 2,5 funkar bra, va mest bara det jag menade :) Jag är inte så lättstött:p Den här tråden är ju till för att tipsa TS, inte på något vis framhäva sig själv eller "ha rätt eller fel" :p Så det behöver du itne oroa dig för :D

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 395
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 851
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar