HJÄLP med ryggmuskler

S

skogsmulle22

Hej!

Jag hoppas att ni här kan hjälpa mig lite med problem jag har med min häst.

Om en månad ska hästen tillbaka till sin rätta ägare och då ska han vara i form.

Pga det förbannade j**** vädret sommaren har bjudit på så har vi inte kunnat vara ute i skogen och tränat så mycket som jag önskat och lovat. Det har nu tagit 2 veckor för min häst att gå från att ha fina muskler och härlig gräsmage till att se ut som en älg i stort sett. Ryggmusklerna har försvunnit och jag har panik panik panik!!

Ge mig lite tips om hur jag snabbt får tillbaka dem igen. Eftersom gräset i hagen är helt näringslöst och nertrampat har jag nu börjat ge honom kraftfoder 2 ggr per dag. Men jag behöver tips på hur jag snabbt kan bygga upp hans ryggmuskler igen. Mår verkligen jättedåligt över detta. Muskler över huvudtaget behövs fås tillbaka.

Tacksam för svar!

Sv: HJÄLP med ryggmuskler

Tja, för det första bör du väl se över så att hästen får rätt foder (i regel mycket protein) så att kroppen orkar bygga muskler. Sedan är det väl i stort sett bara träning som gäller t.ex. allmän ridning i en bra form, klättring, upprepade galoppfattningar, ridning off-road i skogen, långa skrittrundor etc. etc. Men är hästen inte riden på länge skulle jag för det första ha börjat med att bara skritta i ett par veckor, så att hästens kropp hänger med i svängarna från lata dagar i hagen till träning.

Annars är det väl som sagt bara vanlig, varierande träning som gäller helt enkelt. Det går ju inte att trolla fram muskler (eller kondition för den delen), tyvärr.

En normal häst tappar inte grundformen på 2 veckor....kanske på 3 månader. Jag skulle se över om han måste maskas, ge honom kraftfoder. Det är inte pga att du inte ridit på 2 veckor han tappar hull o muskler

Om den bara har tappat muskler o inte fett- lär den ha fått i sig alldeles för lite proteiner.
De kommer tillbaka "nästan av sig självt" o den får mer av sånt.
Klättra den.

Min häst har blivit lika dan, fasst det är pga regnet istället, han har stått å spänt sig å ser därför ut som en ko för stunden, för att motverka detta mer så täcke när det regnar, + extra kraftfoder sen som tidigare skrivit med ridning, jobbar honom även i vatten lite en ggr i veckan :)

Hej!
Jag tycker att du skall maska hästen och sedan ge den kraftfoder som du gör , min häst var välldigt mager när jag fick den så jag gav den ett foder som heter soligol och gör att hästen går fort upp i vikt. Ge även hästen en massa hö. För att få upp musklerna kan du rida i backar och galopp träna.
Lycka till!!!!:idea:

Ryggmuskler tränar man med tömkörning. Vet inte hur lång tid det tar, men (rygg)musklerna blir starkare på sikt.

Försvagade muskler får man om hästen går mycket med huvudet uppåt. Då sänker den ryggen och i stället byggs halsmusklerna på. Detta är fel (och man får på sikt ryggproblem till följd). Rygg och nackmuskler ska man sträva efter.

Båda beror på HUR det utförs- båda kan ha positiv eller negativ inverkan.

Vilket utförligt svar jag fick nu vet jag precis;)

Får nog utveckla min fråga lite. saken är den att jag har flyttat till egen gård och har inte längre tillgång till några bra klätterbackar som jag hade när hästen stod inhyrd. Nappade därför på att tömkörning ger ryggmuskler och vill gärna veta hur det hänger ihop.

Min häst tävlar FT och för mig är ryggmusklerna väldigt viktiga och det är dem han i dagsläget skulle behöva bygga upp lite mer, han går i varierad träning och mycket i skog och mark.

Tömkörning brukar rekommenderas när hästen har ryggproblem som gör att den tappat ryggmuskler. Och av den anledningen inte ska ridas enbart.

Tömkörning är bra för att få hästen att arbeta i rätt form utan att belasta ryggen och dessutom är det bra för man SER hur den jobbar.

Annars byggs ryggmusklerna även av ridningen, klättra, hoppa studs (om den är ok och använder ryggen rätt) att ridas i låg form avspänd o i balans, kliva omkring i naturen osv.

Om hästen är ok i ryggen alltså, är den inte det och därför inte använder den rätt, då är det ju en annan sak.

Okej. Då är det alltså inte så att tömkörning ger MER ryggmuskler än de andra sakerna som du skriver tex hoppa studs och liknande. Då fortsätter jag som vanligt, är ju inte så att han inte har några ryggmuskler, skulle bara önska lite mer:angel:

Har börjat med att rida honom i form i paddocken men eftersom jag aldrig brukar rida med spända tyglar annars så känner jag mig så hemsk. Hur länge kan man egentligen springa runt där i paddocken då hästen går i form för att han ska få en effektiv träning?

Om han inte får rätt med mat eller har mycket mask kommer det inte att göra från eller till. Hur mycket kraftfoder ger du honom nu?
Har det gett resultat?

På två veckor tappar inte en frisk häst speciellt mycket om den får gå i hage...det ser man knappt och är den mager behöver den mat inte hårdträning...Rid inte runt runt ivilket fall utan rid längs med vägarna i form istället så du inte dessutom rider på honom överansträngda senor...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar