Hjälp med ridningen

E

Evelyn

Jag har stannat im min ridning känns det som. Dåligt underlag, inget ridhus.. Jag rider på ridskola och har en meddryttarhäst. Meddryttarhästen rids på ett sätt som jag inte vanligtvis rider på. det är inte en stil mer ägaren som har sitt sätt i ridningen och hästen lyssnar på det men när jag rider och försöker så blir det lätt att man kommer tillbaka till sin egen ridning. Dessutom kan denna häst inte hoppa pga muskelskada så det "enda" jag kan göra är att rida dressyr men jag kan ändå inte rida vilken övning som helt pga skadan. rids hon som hon gör nu så får hon inte ont utan det är när hon stöter ner i marken efter ett hopp som hon får hon. hästen är en stor häst svenskt halvblod. jag brukar rida lite olika men mest d- ponny. jag gillar min medryttarhäst och så men..Ska jag försöka hitta en annan medryttarhäst där jag kan rida på mitt eget vis eller ska jag fortsätta kämpa? jag rider endast dressyr en gång i månaden och sen så rider jag med skolan på URF men det är mest på skoj.. även om det är lektion med instruktör, alla är på lite olika nivå och kommer från olika ställen med olika sätt i ridningen så det är svårt att koppla ihop allt.. hur ska jag göra med allt detta? Hjälp.
 
Sv: Hjälp med ridningen

Förstår hur du menar. Det med medryttar hästen tycker jag du ska ta å leta efter en annan. Inte det för att du inte kan rida det du vill utan för att du inte kan rida på ett sätt som krävs för att du ska kunna arbeta hästen. Men kan du inte eventuellt om du inte vill byta medryttarhäst be om hjälp av ägaren om hur du ska göra? ev. be henne "hålla lektioner" eller liknande. För att du ber om det, behöver det ju inte betyda att du är dålig eller att du inte har kunskapen.
Att rida på ridskola är ofta vanlig att man utbildas till en viss grad för att därefter inte komma nånvart med ridningen. Så blev det för mig med. Kändes det som iaf. Rdgruppen blev olikt klassad (altså alla hade lolik ridnivå). Så jag slutade och blev skötare på en häst som jag hade i stort sett alla dagar i veckan. Det blev som min egen. När jag kände att jag kunde ta ansvar och visste hur mycket jobb det var som väntade köpte jag en egen.
Så, det jag menar med detta är att gå på ridskola är som du säger någonting man gör för att det är kul när man kommit till "maxnivån". Gäller väl inte alla ridskolor för vissa har faktiskt väldigt bra rigruppssystem eller vad man ska säga. Men jag tycker att du ska försöka ta en medryttarhäst eller sköthäst och rida och ta lektioner för instruktör. Det ger mest.
 
Sv: Hjälp med ridningen

tack för svaret. ägaren till hästen håller lektion jag har ridigt häste i ett halvår typ och hon har haft tid en gång.. så hon kan inte hjälpa mig ofta hon har småbarn m.m. men jag har kollat efter andra hästar för skoj skull och detär svårt att hitta i min omkrets, man får åka långt för att få tag i en bra häst och det har jag inte tillgång till men det kanske dyker upp något till dess får jag fortsätta kämpa vidare och ha så roligt det går! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp