hjälp med ridning/inspiration/väg?

laeikinois

Trådstartare
tar allt från början så kortfattat jag kan...
fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så första halvåret/året arbetade jag mest från marken. det behövdes då han inte "såg" mig/människor utan gick som en ångvält rakt över en, och "vägrade" lyssna m.m... iaf, så tyckte jag detta var väldigt roligt.
och när det kom till ridningen så kunde jag inget annat än "vanliga ridningen"(är det engelsk det kallas?) man lärde sig på ridskolan, så det var så jag red in honom. rätt snart började jag dock utforska alla andra alternativ som fanns, prövade lite western, testat akademisk ridkonst m.m... och kännt att jag inte helt har fastnat för just bara en, utan nu blir det snarare så att när jag rider så kombinerar jag det bästa av allt, så att säga, så det känns nästan som man skapat en egen stil, haha...;)
akademiskt gillade jag men det var ALLDELES för dyrt för mig med tränare och allt. och det kändes som att det mestadels stod stilla och "förändringen" skedde myyycket långsamt med ridningen.
western kändes rätt bra det med, men.. jag vet inte.
jag trivs bäst med att rida på långa/halvlånga tyglar och det märker jag tydligt på hästen med att han blir mer avslappnad och lyhörd då.

men, jag har känt nu, i snart ett år, att jag står helt still och bara trampar när det gäller ridningen, jag vet inte riktigt vad jag vill, eller i vilken "gren" jag hör hemma, vilket gör att det blir svårt att hitta tränare och när jag väl hittat någon så har det som sagt varit alldeles för dyra pengar för mig, tyvärr. och jag har verkligen noll i inspiration nu känner jag när det gäller ridningen under dagarna, vi mest lullar runt i skogen, rider på nån åker ibland och typ så... men jag vill gärna ha något mer, och hästen är det inga fel på, han kan definitivt mer än det vi gör i dagsläget. men jag vet inte vad vi ska göra! och har tänkt på det länge att när jag väl får bättre ekonomi så ska jag börja träna för någon, så man får både kritik och hjälp i ridningen, och för att faktiskt göra något och därigenom få mer inspiratin och mål. har inte ridhus eller ridbana, vilket jag faktiskt ibland kan sakna riktigt mycket, det blir lite lättare att jobba på volt, dressyra runt lite istället för att hålla till på en åker...

vet inte exakt vad jag ville med tråden, men om någon har tips, eller något bra att säga, eller har varit lika vilsen och kanske kan berätta hur det gick för er? tips på vad man kan göra med sin ridning m.m... tacksam för alla svar.:)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

hej!
Ett tips är att åka på något helgläger eller kurs någon gång om året. Jag har samma problem som du med tillgång till ridbana, jag rider mest ut och på ängar. Min ridstil är också ganska blandad av dressyr och akademisk ridkonst. För att man ska komma någon stans känns det viktigt för mig att få inspiration, det kan vara så enkelt som att rida me någon annan eller kolla filmklipp på youtube. Jag ska åka på ett helgläger om 2 veckor och det känns jätte kul, det gör att jag tar ridningen seriöst nu och det ska bli kul att komma iväg och få lite hjälp och tips på övningar att jobba med sedan hemma.
Jag har tränat för olika tränare och tar åt mig från varje, för mig känns det inte viktigt att ha en "speciell ridstil" utan vad som fungerar bäst för mig och min häst. Jag har inte möjlighet att träna för någon tränare regelbundet så att åka på någon kurs tycker jag är ett bra alternativ.
Bara ett litet tips :)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Hmm... Det låter som ni båda har problem som mig... Jag vet inte heller riktigt vad jag ska hitta på... Jag är inte särkilt duktig på det här med dressyr och inte särkilt motiverad till att dressyra så mycket heller... Min häst tycker att det är det tråkigaste som finns att "springa runt på banan" så han blir jättetrög och vill ingenting... Man hör nästan hur hästen går omkring och säger: TRRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅKKKKKKKKKKKKIIIIIIIIIIIIIIGGGGGGGGGGGGGGTTTTTTTTTTTTT *långt jobbigaste i hela världen stön*

Några motiverings tips kanske? Jag börjar seriöst fundera på fiskespö med morot i fram :p hahaha
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Gud vad skumt! Jag satt precis och funderade på om jag skulle starta en exakt likadan tråd som du! Vi är i nästan exakt samma situation som er... vill allt litegrann.

Får allt oftare höra frasen: vad har ni för mål då? Men nu när hästen är inriden, grundskolat och allt sånt så vet jag inte alls. Vill, precis som du, också mest skutta runt på långa tyglar i skogen... därför har vi funderat på distans men det känns samtidigt så definitivt att börja distansträna henne... gillar också Western till viss del... men inte hela paketet! WE verkar superkul men dyrt...

Vi har t o m testat polo men även det var kul men inte helt vår grej ändå...

Vi har en hel del kortsiktiga mål att jobba mer med... finslipa grundutbildningen och så men långsiktiga mål har vi inga. Nu har vår tränare bett oss att formulera ett mål och så ska hon hjälpa oss att uppnå det. Frågan är bara vad för mål? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Men tror du inte att det är du som projicerar tråkighet när ni rider dressyr för att du tycker det är så tråkigt? I vårt fall är det helt så. Jag tycker det är tråkigt och det känner min häst direkt...:D
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Låter kul! Vad för kurs ska ni åka på den här gången?
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

just det att hålla sig till en stil är igentligen inte viktigt, trivs jag och hästen så är det toppen nog. men just det att hitta en tränare som man passar med och som man kan träna för då och då. för innan har jag tränat för en kvinna med privatlektioner vilket passat mig och hästen bra(passen men inte tränaren riktigt), hästen min blir väldigt lätt stirrig, så att åka iväg, nytt stall, nya människor, lukter och att rida flera på samma gång... är saker som absolut inte går! i framtiden för hoppningsvis men inte i dagsläget, vilket tyvärr är lite synd. så det är också ett "krav" jag har, att ha en tränare som förstår min häst bra, för många kallar honom bara dum och elak. men det är han inte, bara lätt att bli stirrig men hur klok och sammarbetsvillig som helst i rätt miljö, orädd och helt underbar som ger allt.:love:
jag vet inte, får väll helt enkelt söka ännu mer och leta... och sedan är min häst 50% islands, så jag skulle med vilja hitta någon som kan hjälpa mig mer att plocka fram tölten han har så det blir när jag vill, haha...;)

och det med inspiration, jag har provat allt möjligt, internet, böcker m.m...
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Gud vad skumt! Jag satt precis och funderade på om jag skulle starta en exakt likadan tråd som du! Vi är i nästan exakt samma situation som er... vill allt litegrann.

Får allt oftare höra frasen: vad har ni för mål då? Men nu när hästen är inriden, grundskolat och allt sånt så vet jag inte alls. Vill, precis som du, också mest skutta runt på långa tyglar i skogen... därför har vi funderat på distans men det känns samtidigt så definitivt att börja distansträna henne... gillar också Western till viss del... men inte hela paketet! WE verkar superkul men dyrt...

Vi har t o m testat polo men även det var kul men inte helt vår grej ändå...

Vi har en hel del kortsiktiga mål att jobba mer med... finslipa grundutbildningen och så men långsiktiga mål har vi inga. Nu har vår tränare bett oss att formulera ett mål och så ska hon hjälpa oss att uppnå det. Frågan är bara vad för mål? :confused:

men shit! det låter precis som mig, och ALLT det du nämner att du funderat på har jag med tänkt på, distans, WE och det, änket kring western....:eek: xD och det med målen, jag har med bara sådär som du beskriver, finslipa, jobba med det och kanske med det... men inte något lånsiktigt.
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Men tror du inte att det är du som projicerar tråkighet när ni rider dressyr för att du tycker det är så tråkigt? I vårt fall är det helt så. Jag tycker det är tråkigt och det känner min häst direkt...:D

jag tror med det kan vara så.^^ att variera har jag lärt mig är det som funkar bäst för mig för att jag inte ska tröttna, och likaså hästen. tyvärr har jag i dagsläget bara 2 ridvägar och en åker att variera mellan, haha...;)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

hehe... okej det där med att variera har jag oxå hört... men jag har ju så jäkla dålig fantasi och så är jag sån skogs-idkare så det är skrämmande :P Några tips vad man kan göra på banan?
jag har totalt hjärn-stopp!
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Rider du ensam - eller har du fler att rida/träna tillsammans med?

nu när han står på sommarbete så har jag ingen annan att rida med eller nått, har inte ens ett stall.xD övriga årets månader står han i ett annat stall med flera andra hästar, men av någon anledning funkar det VÄLDIGT sällan med någon annan att vi kan rida tillsammans.:/ har kanske gjort det tiotal gånger bara på alla de 3 åren jag haft honom, och det är också något jag skulle vilja träna mer på. att rida ut flera...
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Det var precis så jag tänkte också. Att shit! Det låter ju precis som jag! Fast vi har inte provat WE ännu, bara tänkt på att göra det... hm... ska kanske prova att sätta upp lite WE hinder i paddocken och "dressyrträna" med dem... känns lite kul nu när jag tänker på det! En bro blir väl svårt men lite annat kan jag nog hitta.

En annan sak som jag rekommenderar varmt är att träna NH på olika sätt... det har gjort att både jag och hästen iaf har något roligt att syssla med i paddocken någon gång! :D Men jag läser in att du nog redan gjort det när du tränat från marken som du skriver :)

Ett långsiktigt mål som vi nog har men inte riktigt vågar tala öppet om är att rida frihetsdressyr... typ att min häst ska gå samlade dressyrrörelser utan träns... en fantasi vi har. Undra om jag vågar föreslå det för vår tränare :angel:
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

det är nästan kusligt hur vi tänker lika, haha...;)
men jag har inte heller provat WE, men skulle nog gärna vilja det känner jag:) och det med att prova sk WE hinder själv har jag väll gjort lite i den mån jag kunnat på egen hand så att säga.^^ jo, NH håller jag på rätt mycket med, och det är skoj, men har inte tillgång till typ paddock nu så det funkar inte riktigt i den utsträckningen jag hade önskat. :/
med frihetsdressyr, menar du då att rida utan sadel och träns med bra kontakt med hästen ändå? det har jag gjort ett par gånger faktiskt med min häst, väldigt skoj och härlig upplevelse, och helt omöjligt skulle det nog inte vara för dig heller?^^ men jag har ju ända från början haft typ delmål, mitt första mål var tex att kunna leda, rykta osv min häst(han var i stor sätt helt ohanterad när jag fick honom.) sedan att kunna rida, och delar inom det, friridning var ett mål osv... men nu har jag "tappat" det och vet inte vad jag vill längre, hästen är underbar och vi har uppnåt det jag drömde om i början(och inte trodde skulle gå), men jag vill ju längre, men inte riktigt "vad!" vi finjusterar ju lite i ridning och markarbete när det behövs, och så men inget direkt mål har jag längre...

hittade ingen bild med just det nu, men langar en bild när han bara ha repgrimma, inte den bästa men men...^^
108a2z7.jpg
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Jag har ju ridit förr med en kompis men eftersom jag nu idag flyttar till ett nytt stall så är jag inte riktigt säker på vad jag ska hitta på :P och som sagt jag är omotiverad på ridbanan sen är min gubbe ändå 23år hna har en grundutbildning hur mycket mål kan jag sätta på min gamle gubbe egentligen och hur kan dem här målen se ut? Iofs så skulle det ju vara trevligt att försöka få min häst att inte leka svans på hästar som kommer in i paddoken... När han inte får följa dem andra hästarna i paddoken så blir han sur och gör nått liknande "stegrings-bockning" och sen försöker han dra efter. och när han inte får det så blir han riktigt riktigt sur :mad: Eller om vi rider själv i paddocken så kan han bli "rädd" och kastar sig framåt och springer allt han kan för att komma till stallet eller så nära stallet det nu går... Nån som har några tips på att fgå bukt med det?
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Fin häst du har!
Skulle du inte kunna åka på någon kurs utan häst för att få inspiration?
Kanske hitta lite olika typer av hinder i skogen, typ sidepass, rygga i vinkel, stanna på en förtänkt plats etc.
Börja träna med "klicker" vid ridning, men byta ut klickern mot ett ord. Hästarna brukar bli väldigt inspirerade av klickerträning och då kanske smittar av sig på dig ;)

Återkommer om jag kommer på något mer..

Lycka till
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Litet tips fr en i samma sitts...

Är hästen tömmkörd något? Annars kan det vara ett underbart sätt att "hitta på något nytt" !

det är något som jag ALLTID gör med nya hästar. se till at dom går att tömmköra... jag tömmkör på bannan i stället för (då jag känner för det ) dressyr träning, tränar Alltid gallop fattningar på töm, konditions träning... jag brukar i bland... tömmköra över cavaletti och små hinder....

även tömmkört ut i skogen i bland... spännande tycker hästen -.-


löslongering i round pad är oxå kul :D lös eller inspänd... ni kan ju gissa vilka min popo's gillar bäst :P


annars är ju kurser och clinics ett bra sätt att samla kraft och ny inspiration...
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Fin häst du har!
Skulle du inte kunna åka på någon kurs utan häst för att få inspiration?
Kanske hitta lite olika typer av hinder i skogen, typ sidepass, rygga i vinkel, stanna på en förtänkt plats etc.
Börja träna med "klicker" vid ridning, men byta ut klickern mot ett ord. Hästarna brukar bli väldigt inspirerade av klickerträning och då kanske smittar av sig på dig ;)

Återkommer om jag kommer på något mer..

Lycka till
(nu blev det viss lite blandat svar till dig och prat/svar till övriga tråden.:crazy: xD)

tack!:)
jag har varit på clinics och kurser med bland annat akademisk ridning, NH, en men western, och då utan häst alla gånger utan en. och det har ju hjälpt mig och även gett mig idéer i ridningen och öv. många gånger väldigt inspireerande, men som t.e.x på de Ak kurser jag varit på så känns det som att man skulle få så mycket mer om nu hästen var med, man lär sig något där, kommer hem och ska prova sig fram själv och märker att det inte går som på kursen utan man får leta sig fram själv till rätt lösning, så att säga. (vilket på sätt och vis är meningen tycker jag, jag menar, alla hästar är inte precis likadana. en sak kan funka på den ena med inte på den andra, och att själv hitta rätt lösning till sig och hästen blir ett "mål/uppdrag" i sig. om någon förstår hur jag tänker.xD men ibland vill man ändå ha den där hjälpen så man kan nå lösningen snabbare och få det helt rätt. för ibland kan det kanske kännas rätt men inte se rätt ut. bara lite tankar.:P)

men jag har funderat på det med att min häst lätt blir stirrig när det är fler på ridbanan/i ridhuset och väldigt(helt nästintill) okontaktbar och ofokuserad, kan hoppa runt och gärna beteende likanade det Jenka_BBB beskriver och ibland sticker och ropar efter de andra. få gånger har det gått bättre men det är oftast så som åvan han beter sig. slutar ofta med att man får hoppa av och "slita" hästen där ifrån. han har inga som helst problem och har aldrig haft, att lämna stallet, eller kompisarna i hagen, stå själv i stall, men när vi möter ett annat ekipage i skogen, eller då på ridbannan/i ridhuset blir kan nästan knäpp.:confused: men tänker att så fort jag får möjligheten igen så ska jag träna och träna så mycket jag kan på detta och försöka få det bättre.^^

och det du beskriver med "hinder i skogen" gör jag så mycker jag kan komma på, haha, men det är ett väldigt bra tips!:) och det med klicker träning har jag funderat lite på, men aldrig kommit dit riktigt, tack för tipset iaf.:)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Litet tips fr en i samma sitts...

Är hästen tömmkörd något? Annars kan det vara ett underbart sätt att "hitta på något nytt" !

det är något som jag ALLTID gör med nya hästar. se till at dom går att tömmköra... jag tömmkör på bannan i stället för (då jag känner för det ) dressyr träning, tränar Alltid gallop fattningar på töm, konditions träning... jag brukar i bland... tömmköra över cavaletti och små hinder....

även tömmkört ut i skogen i bland... spännande tycker hästen -.-


löslongering i round pad är oxå kul :D lös eller inspänd... ni kan ju gissa vilka min popo's gillar bäst :P


annars är ju kurser och clinics ett bra sätt att samla kraft och ny inspiration...

ja, han är tömkörd och jag har haft lite planer på att även köra in honom, kul och för variationens skull(något jag tydeligen verka behöva.xD). tömkör gör jag dock bara på bana eller i ridhus när jag är själv, ute i skogen får jag erkänna att jag inte vågat göra än.:crazy: han kan vara lite tittig/sprallig ibland och jag tänker just på det OM det skulle hända något. skulle nog gärna ha någon som går med i så fall.^^
löslongerig har jag gjort rätt mycket måste jag säga, min häst har lite "problem" när man longerar med lina så jag longerar nästan alltid helt löst, i round pad eller när jag är själv på ridbana/i ridhus, han håller sig bra på sin cirkel utan att det behöver vara staket runt, lyssnar fint på min röst och rörelser. och löslongering trivs jag bra med själv så.:)
 
Sv: hjälp med ridning/inspiration/väg?

Jag tycker det är jättesynd att du inte har likasinnade omkring dig att hämta inspiration från för du verkar vara duktig, klok och kunnig.

Jag håller själv på att utvärdera WE som en sorts mål eftersom det är så mycket av det jag är intresserad av som ska "sitta" för att kunna utföra alla delmoment. Kika lite på TR och se om du kan hämta saker där.

Kan också säga att jag är 50 år och har precis samma tankar som du!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp