Hjälp med rasval önskas

P

Pinanga

Går i hästköpartankar efter några års hästuppehåll (läs barnafödande). Mest ridit halvblod o PRE men tror det finns anndra som passar bättre som mitt liv ser ut nu. Undrar om det finns någon som har några bra förslag på hästtyp/ras som kan tänkas passa mig? Om jag ska vara realistisk ock kortfattad så är det väll främst följande punkter:
-funka i lösdrift, -främst skogsridning, -körbar, -ev lite western, -barnvänlig (2 & 6-åring som gärna hänger med). Har tidigare äv ridit en del distans vilket jag gärna tar upp, när barnen blir tonåringar!:grin: Men det dröjer ju länge än...

Så kom nu gärna med motiverade förslag så blir jag tacksam:bow:

Sv: Hjälp med rasval önskas

Eftersom du skrivit att du är intresserad av distans, tänker man ju direkt på arabhästar. Det hade kanske varit något?

Av de kriterierna du räknar upp hade jag nog tänkt mer på individnivå än på rasnivå. Köp en häst som du vet fungerar på lösdrift och som är van vid barn och lite spring i stallet. Jag hade alltså valt en häst över 8 år, med bra livserfarenheter i bagaget.

Fjordhäst eller Islandshäst tänker jag på på en gång. Som föregående skrev att det är individen du skall se på och inte rasen i sig. Fjord och Islandshäst funkar iallafall bra på lösdrift, är säkra på foten i skogen, funkar oftast med barn och så vidare :)
Fjordingar är ju också kända för att vara körbara och många rids framgånsrikt i western.

Ja det är nog rätt individ snarare än rätt ras som man ska gå efter. En väldigt trevlig ras om man nu ändå ska gå på det är ju connemaran. Den är stark och tålig men ändå inte så tung som en fjording. Kanske en nordsvensk som är lätt i typen eller en korsning med nordsvensk. Tänker man på distans ska det nog inte vara för tung typ.

Det låter som du vill ha ett kallblod men den ska funka för distans oxå? En korsning kanske? Jag hade en islänning på foder 1996-2001 , den var trevlig, robust o hängde med på allt, tom pulkatolkning. Vi var med på en prova-på-distans o det gick galant! Men det är ju oxå individuellt.

Tack snälla för tips! ni verkar ha förstått ungefär vad jag tänker. Distansen känns avlägsen och om några år kanske jag inte ens är sugen, så den får inte styra känner jag. Eller så får jag väll köpa en till när det blir dax!:-)
Det här med lösdrift har jag ingen erfarenhet av alls... går inte det bra med de flesta kallblod? Är det något man ska tänka särskit på i val av häst där?

Lösdrift fungerar för alla hästar,jag har haft nordsvensk,islandshäst och nu en korsning på lösdrift!Med en rejaäl ligghall,fri tillgång på mat o vatten är det toppen.Givetvis en stor kuperad hage så att de kan röra sig så mycket som möjligt är ju jättebra:grin:

Jag tror inte att en viss ras inte kan gå i lösdrift, asså.. det är ju inte bara kallblod som kan gå i lösdrift :confused:
Vi har en kallblodsponny, ett halvblod och två föl som går på lösdrift, känner även flera som har halvblod (gamla som unga) och även varmblod och fullblod som går på lösdrift, så jag tror inte att det spelar så stor roll, sen får man väll anpassa sig.. Skulle oxå tipsa om fjording eller en lite grovare korsningsponny ;) Den behöver väll inte vara renrasig? En viss ras bestämmer ju inte hur alla individer av den rasen ska vara, alla är ju olika ;)

kolla på alla raser och kolla efter individer som passar. Trevliga raser är annars araber:love: och även lättare kallblod skulle kunna passa in på dina kriterier, nättare nordsvenskar, tinker och fjording.

buckcarroh10.jpg

Jag har alltid använt mina New forest ponnyer till allt :D
perfekta för vad man än vill göra ,har använt dom till det mesta :p

De flesta är perfekta familje hästar

Men tycker du ska hitta den häst/ponny som passar dej bäst :)
oftast är det ju inte en ras utan en individ man tycker om:cool:

Det första jag tänkte på var haflinger :) Det är tåliga, lagom storlek, mycket päls (perfekt för lösdrift), jag tycker de passar för western och körning, skogsridning självklart :)

Har själv ett haflingersto, som jag tyvärr inte kan ha kvar..:( Hade jag haft tid, råd och plats hade jag skolat om henne till westernhäst :idea:

Alla raser fungerarar på lösdrift! Dock så kan tunnhåriga raser som fullblod och äldre hästar kan behöva täcke eftersom de inte sätter tillräcklig vinterpäls. Men alla hästar har en instinkt att gå fritt i flock, oavsett ras. Däremot kan vissa individer vara opassande, t.ex. hästar som går genom staket o.s.v. Ifall hästen trivs som skogshäst och ifall den är barnvänlig och lungn beror inte heller på rasen utan är helt individuellt (en lite äldre häst kan vara att rekomendera). :)

Ifall jag vore du så skulle jag sluta fundera över rasen och börja leta efter en passande individ oavsett ras :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka