Hjälp med pad

CA

Trådstartare
Har äntligen fått hem min bomlösa efter mkt letande! :banana:

Men till den kom hööks bomlösa pad, som inte verkar så populär här på forumet.

Så min fråga är, vad för pad borde jag leta efter?

Tänkte om jag skulle köpa lösa paneler från StallVrå (SKITO) och byta ut dem som ligger i hööks-paden, eller måste jag även byta fodralet?
Går det att använda Höökspaden till jag skaffat den nya paden?

Har letat genom alla dessa trådar, men inte funnit svar på mitt.

Sen har jag en undran övr framvalvet. Det är ju,liksom bakvalvet, stoppat med något hårt. Är det bättre att byta ut det i framvalvet mot något mjukare? Har en häst med lite markerad manke. Eller spelar det ingen roll?

Helt ny i bomlösträsket, har inte provat att rida i den ännu utan väntar på att det blir lite svalare ikväll :D

Sv: Hjälp med pad

Snabbsvar eftersom jag måste rusa strax :o

Tror inte det är något större fel på fodralet, utan du kan nog använda det. Köp lösa ilägg från Torsion eller Skito, ring och prata med försäljningsstället och berätta hur din hästs rygg ser ut, hur du rider och hur mycket du väger så du får rätt tjocklek på iläggen.
Tror inte det är en bra idé att byta ut frampommeln om du har en häst med markerad manke...men det är omöjligt att säga säkert utan att se. Du kan väl fota sadeln på hästen och lägga ut så kanske någon kan svara utförligare.
Lycka till :)

Min Barefoot Cherokee kom idag och jag beställde en skito equalizer till den som kom igår så ikväll ska jag ut och testa.. Så nu har damens 2 års semester tagit slut.. ;) Hennes 1-årsföl åker iväg till annan ort på sommarbete nu imorgon också så nu är det slut på friden.. ;) Efter mycket läsande här på buke och andra håll kom jag fram till att det är värt pengarna med en bra padd och equalizer paddarna sägs ju ska vara i ett bra material som tar upp stötar etc..

Om du kan köpa bara iläggen från stallvrå och dom passar i ditt hööks-schabrak är det ju det billigaste för dig, dom kostar 450kr/par tror jag.. Ta dom tjockaste dom har(3/4") ca 20mm det skadar ju inte..

Så själva fodralet från hööks är helt ok att använda om jag bara köper ett par SKITO-inlägg ist?

Är det bara att säga det i beställningen vilken tjocklek man skall ha?

Blir era hästar också svettiga när ni tagit bort paden? Finns det någon pad som luftar mer som man kan använda?

Ja, min häst blir genomsvettig av paden.
Nej, detr finns ingen som luftar mer... Och det finns ingen som är lika bra som Skito.

Hoppas Svea inte tar illa upp, men h*n tyckte att Equitex var den bästa paden. Man kan kolla den på www.hufkratzer.de
2 cm tjock stadig ullfilt, själva paden av lösare filtat merinoull (en fårras, merino, som har väldigt spänstiga och långa, fina fibrer, säger min fårexpert).

Nej, jag har inte provat ALLA som finns, men har klämt/provat dom som jag kommit över (Hööks, Haf, HS, Grandeur), och ingen är såpass tryckfördelande som Skiton.

Du kan ju som sagt köpa skitoinläggen separat och klippa till för den padden du har.

Men jag upplever också att de inläggen är bäst (har provat Grandeur och HAF). Men med skitoinlägg i HAF-padden blev den kanon. Padden i sig är ju bara ett "fodral", det är inläggen som är poängen sas.

Jag har en skito padd med equalizerilägg.. skito padden är i något poly-ull tyg men med fårskinn undertill mot hästen.. Jag tycker det blir en bra kombination för det blir ju inte helt tätt mot hästen när det är fårskinn så jag tror att det luftar igenom ganska bra.. Kostar dock 1800kr på stallvrå men det får det vara värt, man får ju räkna med att man måste ha en bra padd till en bomlös sadel.. Det syns inte ens att jag haft en sadel på min häst när jag har varit och ridit ut i 1-2 timmar, pälsen är inte ruffsig så sadeln verkar ligga väldigt stilla.. Ser man sen på avtrycket så är det en mycket större yta än med en engelsk bomsadel som nyttjas..

/ Fredrik

Equalizer tror jag är Torsions variant av inlägg som finns i deras paddar. De Stall Vrå säljer är Skitoinlägg och i ditt fall är dem i en Skitopadd.

Equalizerpaddarna Torsion har ska dock vara tillverkade av Skito men flera här tycker inte att de är riktigt likväriga. Knepigt det där... ;)

Tillverkaren heter Skito, själva paddarna heter skito.. Iläggen heter Equalizer.. Gå in på www.skito.net och kika.. :) Skito tillverkar paddar utformade för många olika bomlösa sadlar och i många olika material på yttertyget, iläggen är dock desamma vad jag förstår, finns dock i olika storlekar och går att "shimsa" och bygga på för att passa individuella hästar..

/ Fredrik

Liknande trådar

Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka