Hjälp med övningar! F.d. ridskoleelev som nu är medryttare

C

chantilly-gray

Hej alla glada!

Jag har blivit medryttare för första gången nu. Jag har ridit på ridskola sedan barnsben och är nu 20 år gammal, men trots mina 15 år som ryttare på ridskola är det så otroligt mycket man INTE kan! ;) Det är en omställning utan dess like att gå från att rida runt för en instruktör 1 gång i veckan och knappt sköta om hästen själv till att lägga upp varje ridpass helt själv, ta in och ut från hagen, fodra, sköta om utrustning samt lära sig hur all utrustning ska sitta osv. Det är inte ofta man får använda sig utav hjälptyglar, longera, eller använda något annat än allroundanpassad utrustning. :confused:

Jag har i alla fall lärt mig mer på dessa få veckor som medryttare än vad jag har gjort under 15 år på ridskola, och är så TACKSAM! :laugh:

NU till min egentliga fråga!

Jag har "fastnat" i mina ridpass, känner att jag behöver mer variation i vår träning och då jag inte har fått chansen än att träna för instruktör privat behöver jag nu tips från er hästägare! Jag brukar oftast rida på böjt spår, mycket lösgörande övningar och tempoväxlingar. Har nästan glömt bort allt roligt man kan göra som öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar m.m. :p

Kan ni ge lite tips på roliga träningspass som utvecklar både mig och ponnyn? Han är välskolad och kan det mesta. :)

TACK! :bow:

Sv: Hjälp med övningar! F.d. ridskoleelev som nu är medryttare

Nu när du kan göra vad du vill så tycker jag du ska rida ut så mycket det går!!
När jag slutade på ridskola och började rida privathästar så stack jag ut i skogen så ofta jag kunde!!
Där går det utmärkt att ställa hästen, på rakspår, skutta över stockar, rida
Serpentiner runt träd, klättra, rejsa i backar osv.

Övningar på bana får någon annan vänlig själ svara på :p

jag brukar sätta upp mål i ridningen, det kan vara allt från att slipa på galopp fattningarna och få mer aktivitet i skänkel vikningarna, till att få henne helt avslappnad i sidorna, när jag vet målet så försöker jag komma på hur jag ska göra det, rida ut eller rida på banan, bommar eller volt arbete. vilket träns som kan vara bäst för övningarna, om jag ska ha hjälptygel, sporrar eller spö?

sen när jag rider anpassar jag efter hästens humör är hästen trött så sänker jag nivån på arbetet och håller kanske inte på så länge, är hästen tok pigg så höjer jag svårighetsgraden och om hästen är ofokuserad så kortar jag intervallerna och får ett intensivare tempo.

sitter man upp utan ett mål med ridpasset, och utan att själv ha fokus så är det bara slöseri med tid och man kan inte göra sitt bästa. bara att skritta ut kräver ngn typ av fokus och mål, det kan vara så enkelt att målet för skritt turen är att få hästen så avslappnas så möjligt och länga steget lite extra.

Tack för ditt svar! Ska göra upp en schema inför varje ridpass nu, lät toppen att göra som du sa.

Hade ponnyn inte varit helt galen ute hade det varit underbart... Nu är han inte så kul att sitta upp på utomhus, blir lite av en cirkus så att säga, tack för ditt svar!

jag känner verkligen igen mig i det du skriver, jag hade förrut inte tillgång till tränare och då fick jag inge tips från tränare utan var tvungen att trimma själv & försöka komma på.
Jo funkar ju självklart, Men med tanke på att ridning är så pass svårt så är det alltid bra med en tränare som har tränat ögat och kan se precis vad du behöver finslipa på.

Ett bra tips är att filma sig själv, kolla på youtube filmer och kolla när andra ryttare rider.

Men mycket 8-volter är bra, jobba på en volt i bra tempo för att få din häst smidigare. Klättra, galopprace. haha, ja enligt mig så är allt det du gör med hästen träning. tänk på att variera mycket och ha roligt :D

kl, en tränare behöver man inte rida för varje vecka, inte ens varje månad :p. jag har på 2 tränings tillfällen lärt mig mer av min hopptränare än ett år med min gamla instruktör som jag red en gång i veckan för. jag suger åt mig allt på lektionerna där och jobbar vidare med liknande tänk hemma.

detta året har jag tränat för tränare ca 5 gånger, 2 för en kompis, 2 för en hopptränare och en för en terrängtränare. för mig så ger det mer att träna sällan för riktigt duktiga tränare än att träna varje vecka för en mindre bra. skriver man sen upp övningar, avstånd och tänk" på man gjorde på lektionen så har man att repetera.

jag gillar o göra serpentiner med öppna, sen rakrikta, kanske i en annan gångart, byta över till nästa varv i öppna. Jättebra om man har lite starka o heta hästar då de inte får fart o om man inte gör alltför mkt fel själv så brukar bakbenen o ryggen hänga med rätt bra av sig själv. Man kan också passa på att böja igenom lite runt bågarna, eller lägga en liten volt om man känner motstånd på nåt sätt. för att göra det komplicerat så kan man rida öppnan i trav, rakrikta i skritt, o göra en mindre volt runt varje båge i galopp! Då måste hästen vara med på noterna, ryttaren måste vara snabb, o gå mkt på känsla. Dock måste man vara noga med att rida igenom varje övning så man inte bara "gör det" för då är det bara slöseri med tid. Ryttaren brukar kunna bli för stark i handen då hästen ofta kan bli lite stark o het av en övning med kortare snuttar av vissa övningar.

Jag brukar försöka tänka på att hela tiden skapa variation, för att få hästen lyhörd och framma för skänkeln. Dessutom tycker hon det är fruktansvärt tråkigt att rida varv efter varv på volten t.ex.
Så mycket övergångar med några steg i resp. gångart, 8-volter, skolor m.m. Och att det som sagt inte blir massa tragglande av varje sak.
Jag brukar ha en idé om vad som ska hända på ridpassen, men dagsformen på mig och hästen får avgöra så det kan bli ändringar från planen.

Jag brukar planera för vad jag vill åstadkomma med ridpasset. Ibland kan det vara att öva halter, ibland att få bra fattningar. Sedan tänker jag i förväg ut vad som kan komma att bli problem, och funderar ut hur jag ska arbeta hästen för att förebygga dessa problem. Nästa steg är att hitta på vägar och rörelser där halter eller fattningar (eller vad det nu är jag vill öva på) ingår. Så får jag en plan med förberedande övningar, fokuserad träning och avslutningsvis lite tester för att se att det vi jobbat på har förbättrats. Det sista ska gärna inkludera saker som jag vet att hästen gillar.

Jag brukar planera för vad jag vill åstadkomma med ridpasset. Ibland kan det vara att öva halter, ibland att få bra fattningar. Sedan tänker jag i förväg ut vad som kan komma att bli problem, och funderar ut hur jag ska arbeta hästen för att förebygga dessa problem. Nästa steg är att hitta på vägar och rörelser där halter eller fattningar (eller vad det nu är jag vill öva på) ingår. Så får jag en plan med förberedande övningar, fokuserad träning och avslutningsvis lite tester för att se att det vi jobbat på har förbättrats. Det sista ska gärna inkludera saker som jag vet att hästen gillar.

Jag brukar ha en idé om vad jag vill träna på när jag påbörjar ridpasset. Relativt ofta får jag dock ändra mig när jag börjat rida, för att jag upptäcker att det är lämpligare att träna på något annat.
Om det kommer motstånd i travsluta, är det inte en lämplig dag att jobba med galoppombytena.
Just nu är det mest konditionsträning på uteritterna, en halvmil i raskt tempo är vanligt och ganska trevligt. Annars brukar jag jobba mycket med olika typer av serpentiner på vägarna: runda med ganska tydlig och snabb omställning växlande med flackare, serpentiner med öppna i bågarna varierande med sluta i bågarna, skänkelvikningar i sicksack över vägen där omställningen är det som kräver koncentration. Travsluta över vägen i sicksack med omställning mellan höger och vänster sluta, och så vidare.
Övergångar mellan gångarterna, lägga in ett par steg ryggning, ta valfri gångart direkt ur ryggningen (även galopp), galoppombyten på rakt spår eller i serpentiner på vägen.
visst måste man vara uppmärksam på eventuell trafik när man håller på så, och jag har turen att bo där det är ganska lite trafikerat.
Tempoväxlingar på olika sätt.
När man rider på ridbana, använda hela ridbanan med diagonalslutor, sicksack i diagonalslutor, tempoväxlingar på diagonalen eller längs långsidan. Träna precision.
använda bommar i olika mönster för att få hästen att lyfta på fötterna och bli uppmärksam. Använda tunnor eller hinderstöd att rida "framdelsvändning" runt på "gröna" hästar för att lättare förstå konceptet.
Rida öppna, sluta, skänkelvikning med stöd mot eller utan stöd mot staketet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej. Jag kommer kanske att få chansen att bli medryttare på en häst. Tycker att det skulle vara jättekul då jag har ridit på ridskola i...
Svar
8
· Visningar
1 383
Senast: kryddelydd
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·
Ridning Hej på er!! Har precis köpt häst igen efter ett uppehåll på 15 år!! Är ju rätt ringrostig om man säger så :-) Jag undrar hur ni gör när...
Svar
15
· Visningar
2 281
Senast: Linnpan
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama