Hjälp med NH från början?

C

cafu

Hej!

Jag har nyligen fått hem ett nordsvenskt stoföl som jag så småningom vill kunna använda till enklare ridning som lättare skogs- och brukskörning. Har läst en del om NH men det mesta verkar vara tillämpat på vuxna hästar, som redan kan det mest elementära som att bli ledda osv. Hur gör man om man vill börja praktisera detta redan från början? Det jag gör hittills varje dag är att leda henne, låta henne stå uppbunden en liten stund varje dag för att bli borstad, jag lyfter även hovarna lite längre och längre stunder varje dag. Jag försöker också vänja henne vid beröring som att lägga rep och annat över ryggen m.m. samt att gå undan för tryck. Men jag skulle vilja lägga upp träningen efter någon systematisk metod, alternativt få hjälp av någon tränare med eller utan häst. Tips? Jag bor i Västra Götaland.

Sv: Hjälp med NH från början?

jag vet en bra tränare som heter jörgen schwartz och finns på den här sidan han har jag tränat för o kan rekommendera honom. han finns utanför varberg i halland så jag vet inte om han åker så långt bort, det beror på var i västra götaland du bor ju...

annars tror jag att du kan tillämpa de vuxna hästarnas träning även på den lilla fast mer anpassat efter hennes kunskaper, du måste ju lära henne men hon kan nog även lära dig en massa? vet man grunderna i tex NH kan man experimentera själv sen, lycka till!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 736
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka