Ladybug
Trådstartare
hej
Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna.
Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så har jag försökt få till det bra med dem.
Han kommer få 120 gram mineraler per dag och då kommer det bli detta totalt:
Ca (kalcium) : 52,75 gram
P (fosfor) : 21,45 gram
Mg (magnesium) : 20,8 gram
Kvot Ca/P : 2,46
Cu (koppar): 138,6 mg
Mn (mangan) : 681 mg
Zn (zink) : 408 mg
Fe (järn): 741 mg
Se (selen) : 2,4 mg
Natrium : 5,76 gram
Han är e något tjock d-ponny på ca 480 kg. Övrig foderstat får han 59,6 MJ och 364,7 g smb rp (kvot 6,12)
Kvoten mellan kalcium och fosfor är ju lite hög men vad jag har förstått så gör det inget. Jag har använt hästsveriges program för att räkna. Likaså kommer han få ett överskott av kalcium, magnesium, mangan och järn. Är det okej, eller måste det minskas? Om jag minskar på mineralerna kommer han få för lite zink och koppar...
Tror ni denna foderstat kommer att funka?
Han kommer alltså äta:
8,5 kg hösilage (69 ts) , 0,5 kg halm, 0,46 kg krafft muscle up, 120 gram mineraler och 2 dl betfor.
Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna.
Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så har jag försökt få till det bra med dem.
Han kommer få 120 gram mineraler per dag och då kommer det bli detta totalt:
Ca (kalcium) : 52,75 gram
P (fosfor) : 21,45 gram
Mg (magnesium) : 20,8 gram
Kvot Ca/P : 2,46
Cu (koppar): 138,6 mg
Mn (mangan) : 681 mg
Zn (zink) : 408 mg
Fe (järn): 741 mg
Se (selen) : 2,4 mg
Natrium : 5,76 gram
Han är e något tjock d-ponny på ca 480 kg. Övrig foderstat får han 59,6 MJ och 364,7 g smb rp (kvot 6,12)
Kvoten mellan kalcium och fosfor är ju lite hög men vad jag har förstått så gör det inget. Jag har använt hästsveriges program för att räkna. Likaså kommer han få ett överskott av kalcium, magnesium, mangan och järn. Är det okej, eller måste det minskas? Om jag minskar på mineralerna kommer han få för lite zink och koppar...
Tror ni denna foderstat kommer att funka?
Han kommer alltså äta:
8,5 kg hösilage (69 ts) , 0,5 kg halm, 0,46 kg krafft muscle up, 120 gram mineraler och 2 dl betfor.