Hjälp med min middag?

Pancakes

Trådstartare
Ska bjuda på middag imorgon och ska försöka göra grön curry. Tycker dock det där med att ta i kött är avskyvärt, kan man bara byta kycklingen mot till exempel quorn? Grönsaker blir i form av ärtor, haricot verts, minimajs och paprika. Tillbehör blir jasminris eller bulgur.

Skulle vilja göra det lite mer fancy, förslag på (superlättlagad) förrätt och efterrätt? Finns det nåt vitt vin som passar till thai?

Ja det går bra att byta ut!

Personligen avråder jag alla jag kan från quorn, det är högprocessat och innehåller en hel del allergener. Hälsans kök t ex eller om du har någon vegetarisk butik i din närhet, brukar ha likvärdiga alternativ, t ex sojabitar, om soja är ett alternativ :)

Senast ändrad:
Som förrätt föreslår jag vietnamesiska summerrolls som är superenkla att göra.

Till efterrätt kanske någon form av sorbet dekorerad med en blomma och strimlat apelsinskal och serverad med en ginger bisquit?

Jag fick ett mycket bra tips av en vän som jobbat på systemet:
Vin passar ofta bäst tillsammans med den typ av mat som traditionellt finns/äts i det land vinet producerats.
I samma anda passar få viner asiatisk mat, och tipset var att ta en annan typ av dryck istället. T ex thailändsk öl, eller någon form av drink.

Jag serverade en europeisk förrätt till asiatisk huvudrätt en gång, och det var ganska markant skillnad på vinets kompatibilitet (tyskt)... Hur gott som helst till förrätten (färsk ärtsoppa med mynta) och blä till huvudrätten (aubergine mm).

Ska bjuda på middag imorgon och ska försöka göra grön curry. Tycker dock det där med att ta i kött är avskyvärt, kan man bara byta kycklingen mot till exempel quorn? Grönsaker blir i form av ärtor, haricot verts, minimajs och paprika. Tillbehör blir jasminris eller bulgur.

Skulle vilja göra det lite mer fancy, förslag på (superlättlagad) förrätt och efterrätt? Finns det nåt vitt vin som passar till thai?

Ett halvsött vitt vin funkar ok till thai, men annars skulle jag säga öl. Om du ändå tänkte åka förbi systemet så finns där thailändsk öl (chang, t ex) som passar bra till thaimat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka