HJÄLP!!!! (med lastning.)

Felicia

Trådstartare
Hej allihopa ! Imorgon ska jag och mina hästar lasta en häst och köra transport för första gången.....

Är jättenervös men vi har kunniga människor där som kan hjälpa till men skulle ändå jättegärna vilja ställa några frågor, så skulle bli SÅ GLLLLAAAaDDD om någon kunde svara på dom, tack på förhand :)

1. Ska man ha någonting i transporten t.ex spån?
2. Ska man ha tränset på lädergrimman? Har aldrig fattat det :p
3. Ska man ha något täcke på?
4. När man har lindor måste man ha såna där paddar (stav.) eller räcker det med bara lindor?
5. Vilken slags knut ska man göra inuti transporten?

Som sagt så har vi redan hästkunniga där men skulle bli jätteglad om ni kunde svara på frågorna! Så att vi vet ifall vi behöver köpa något eller så!

Tack på förhand :)

Det finns nog lika många svar som det finns hästägare... :) Men vi gör iaf såhär.
Spån har vi, inte mycket men ett lager som suger upp eventuellt kiss och det blir lättare att mocka ut bajs.
En transportgrimma, i praktiken en vanlig grimma av läder som är möjlig för hästen att dra sönder. Inget träns under transport.
Täcke - beror på klimat och omständigheter, finns inga måsten.
Lindor - vi lindar normalt inte utan använder särskilda transportskydd som täcker ovansidan av hovarna och går upp en bit på benen. Enkelt och smidigt.
Vi knyter inte med det vanliga grimskaftet i transporten utan använder ett så kallat transportgrimskaft, det är kort (typ 0,5-1 m) och har krokar med snabbutlösning i båda ändarna. Så gör nog nästan alla.

Om man behöver ha strö i transporten eller inte beror på hur lång tid den kommer att ta. Om man räknar med mer än 30 minuter (tror jag att det är) så ska man ha strö så att hästen kan kissa om den behöver. Det är då inte för att suga upp utan för att det inte ska stänka på benen på hästen. Många hästar är känsliga för det håller sig om det inte går att kissa utan stänk.

Täcke behövs nästan aldrig om man har en vanlig transport. Den blir varm och får ofta också dålig luft så hästen fryser inte.

Om det räcker med bara lindor beror på varför du lindar. De flesta hästar åker bättre och lugnare utan. Lindor/skydd är varma och många blir irriterade av ha det på sig.

Träns, lädergrimma o s v det är inget ska egentligen. Vissa vill ha det, på vissa tävlingar krävs att man har träns på andra inte (beror vilken gren).
Vi har 17 hästar här och lastar ingen med träns eller någon annan grimma än den vanliga. En av dessa sjutton sätter vi ett kedjegrimskaft i grimman på vid lastning. Men det är bara för att hon blivit vand vid det sedan hon var liten hos tidigare ägare. Den behövs inte utan får hon bara kedjan i grimman lastar hon själv, det är som ett tecken till henne på vad vill.

Knyter man med vanligt grimskaft i transporten är det bra om man kan göra en så kallad transport/panik knut. För den kan lösa ut snabbt bara genom att dra i ena änden. Men kan man inte den så är viktigt att man inte glömmer att ta med en vass kniv, vilket alltid är bra att ha med om något skulle gå fel. Då spelar knuten mindre roll.

En sak som bra att kolla upp innan är hur panikbommarna fungerar (om de finns) och inte minst att de fungerar. På vissa fabrikat krävs speciella verktyg för att lösa ut bommen så då måste man veta var de finns och hur de ska användas.

Transportstyrelsen lägger sig inte i djurhållning. Jordbruksverket däremot har en del krav. De finns att läsa här: http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Jag vill inte ha skydd på hästarna när jag åker, det blir varmt och hästarna blir ofta irriterade för att det kliar. De börjar trampa runt och åker sämre. OM du ändå lindar, måste du ha paddar under för att undvika satsning. Ett stallbandage ner över kronranden är i s f att föredra.

Bind lågt och relativt tajt. Tänk på att hästen håller balansen med hals/huvud.

Lasta med det som känns bra, själv föredrar jag grimma om hästen är lättlastad. Tänk på att tränset kan fastna i transporten och skada hästen om det vill sig illa, ska du ha träns under är det viktigt att du noga går igenom så inte hästen kan fastna och slita sönder sig.

Säkerhetsknut är bra vid uppbidning, glöm inte att säkerställa att hästen inte själv kan få upp den. Ha ALLTID med en kniv i bilen, samt extra grimma, grimskaft och longerlina, om olyckan skulle vara framme.

Vi har alltid spån i transporten!
Sedan åker de alltid i lädergrimma, som sitter fast i ett transportgrimskaft, lastar en i repgrimma, den andra i lädergrimma + kedja (olika vad som fungerar häst till häst!)

Transportskydd, eller lindor bör man ha!
Är de varmt ute (25+) och hästen är svettig (nyligen tränad) så åker ja med fälttävlandsskydd + boots, för att det inte ska bli förvarmt.
Täcke efter behov :)

1. Vi har alltid spån i botten av släpet. Om vi inte får tag i det har vi torv. Aldrig halm.
2. Bara lädergrimma har vi i släpet.
3. Nej skulle jag säga. Aldrig haft på mina. Jo en gång på vintern på fruset fullblod.
4. Jag kör utan skydd helt. Ska man ha skydd tycker jag riktiga transportskydd, inte lindor för de kan linda upp sig. Skaderisk.
5. Transportgrimskaft säger jag bara!

1. Jag har alltid spån i släpet.
2. En lädergrimma räcker, inget träns behövs.
3. Så här års behövs inget täcke
4. Jag använder aldrig skydd under transport.
5. Ett grimskaft med panikhake (transportgrimskaft t.ex) är optimalt under transport

1. Spån
2. Jag använder lädergrimma
3. Inget täcke, brukar bli varmt i transporten
4. Jag har paddar+lindor om hästen behöver vara skyddad. Använder det mest under längre transportsträckor (åker ibland 4-8h med häst)
5. Transportgrimskaft är bäst tycker jag :) men har knutit fast med grimskaft också och då säkerhetsknut

1. Rekommenderar spån.
2. Endast grimma under färd, tycker jag, sedan kan man byta till träns innan urlastning.
3. Täcke har jag endast om det är kalt, och då väljer jag fleece eller ylle.
4. Om du har lindor så bör du ha paddar under.
5. Jag tycker ni ska investera i ett riktigt transportgrimskaft istället för att binda i det vanliga grimskaftet.

1. Gärna, och vid vissa resor är det ett krav.

2. Det finns inga krav på lädergrimma, ta en som är lagom klen och som passar hästen.
Träns måste man bara ha när man lastar ur på en av Svenska Ridsportförbundet anordnad tävlingplats, i alla andra sammanhang är det upp till dig att förstå hur god kontroll du har på din häst. Träns är bökigt att hålla på med i transporten, och är oftast inte till någon större hjälp på en svårlastad häst heller. OM du vill lasta i träns, sätt det ovanpå grimman så att du lätt kan dra av det när du lastat och stängt.

3. Oftast behövs det inte alls, speciellt inte på sommaren. En varm häst blir lätt en stökig häst som tycker transporten är obehaglig.

4. Man lindar aldrig någonsin utan paddar, inte vid något tillfälle eller med någon slags lindor! Lindor i transporten tycker jag är en risk, om hästen absolut behöver skydd skall det vara riktiga transportskydd eller möjligen vanliga träningsskydd. Boots brukar vara bra om hästen är naken på benen i övrigt.

5. En säkerhetsknut som man har chans att enkelt öppna. Det allra bästa är ett justerbart, stumt transportgrimskaft med en rejäl hake i ena änden och panikhake i den andra. Oavsett säkerhetsknut eller panikhake måste man dock räkna med att skära loss hästen, en hårt åtdragen knut kan vara omöjlig att få loss i en paniksituation. Ha en kniv med i bilen.

Några viktiga detaljer i övrigt:

Stäng alltid (åtminstone bommen) bakom hästen innan den sätts fast framtill.
Tvärtom vid urlastning - hästen skall vara lös när bommen öppnas.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Köpt en häst som står 40 mil härifrån och anlitade en transportfirma med gott rykte för att transporten skulle vara trygg. Idag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 491
Senast: Tian
·
Samhälle Bästa Bukefalister! Lång tid har gått sedan jag vistades här dagligen och stundligen, men jag hoppas att några av er ändå minns mig. Att...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: Sofiplopp
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 910
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?