Hjälp med längd på skaklar!! snabbt!!

J

jejnie

Hej! Sedan i somras har jag haft en varmblodskille på foder! min egna ponny connemara/arab är hon oxå utlånad då jag var för stor.

Jag har precis köpt en Rockard till Bonaparte (fullständigt namn:Brodi Bonaparte) och han är väldigt stor, 170 hög ca så han behöver ju rockarden i största storlek, och denna rockarden är i största storlek, nu är jag väldigt nybörjare inom detta område och jag är tveksam om skaklarna är för korta till honom, de borde inte vara det eftersom han gått på banan och då skulle det behövas specialtillverkade skaklar. men hur mycket ska de ha att röra bakbenen på så att säga? Behöver svar snabbt!

Sv: Hjälp med längd på skaklar!! snabbt!!

Till svängeln bör det vara ca 50 cm.

Mina skaklar är 220 på travrockarden (med svängel) och det är alldeles för stort. så jag tror inte det är några problem.

Vill du lära dig mera om körning kan du gå in på dessa adresser:

kuskringen.nu (där hittar du din närmaste körklubb)
www.cliffords.se
www.driveout.se

MVH jenny

jag tror itne det finns någon svängel på min rockard, jag kan väldigt lite om detta men jag har käst på lite grann och det finns ingen sån, det är endast skaklarna :) men svängel är inget måste vadjag förstått? men det är väldigt bra att ha.

Vad är det för rockard du har köpt, som är i "största storlek" som du skriver?

Det där är en travrockard och då passar en travsele bäst (men det var ju inte det frågan gällde) ;), men mät hästen från där du fäster skaklarna på selen och hästens längd bakåt och lägg till ca 60 cm, så bör du få en lagom skakellängd.

Det där är en travrockard och då passar en travsele bäst (men det var ju inte det frågan gällde) ;), men mät hästen från där du fäster skaklarna på selen och hästens längd bakåt och lägg till ca 60 cm, så bör du få en lagom skakellängd.

kej! jo en travsele har han och så har vi köpt en långbrösta :) har inte mätt hur mycket det finns emellan, men han har fått prova att skritta lite med vagnen och det såg bra ut enligt mig. men jag har en bild här, syns inte så bra men :P http://Jejnie.bilddagboken.se/p/show.html?id=303138881&directlink=1

fast som du ser så lutar sitsen väldigt mycket bakåt, men det är väl för att han är så hög antar ja ?:P

Jag tycker du ska svetsa på en svängel istället, köpa en kortbrösta och en baksele, sen kan du köra med gott samvete och din häst kan få dra med bogen istället för, som med en långbrösta, med magskinnet.

Orkar tyvärr inte linda in mina ord, utan säger rent ärligt vad du bör göra. Vill du lära dig köra, så kontakta en körklubb, då får du massor av hjälp, innan du kör ut med något som du är osäker på är rätt för hästen. Innan du skriver ett argt eller ledset svar så fundera ett tag på det..jag säger inget för att vara elak. Detta gäller alla nybörjare på körning och absolut inte bara dig, kan man inte, så ska man ta hjälp, här först kanske.
Jag började precis som du, så jag vet vilka fallgropar man hamnar i utan någon som är där och visar en. Fråga gärna om du tycker jag babblar i nattmössan, det är en lurigt att förstå hur allt fungerar och samarbetar på selen och vagnen.

Men med långbröstan så drar han ju med bogen? var ute och åkte bobb efter honom idag och använde bröstan, gick hur bra som helst. eftersom jag precis köpte den här rockarden och bröstan så känns det lite surt att köpa nya saker som kanske inte är jättejättejätteviktigt . Iorgon kommer som sagt hans ägare som jobbat på travbanan och hälper mig, vi ska köra en sväng och hon visar hur allt fungerar och så =)

Mina skacklar till ardenner är 250, om jag inte minns helt galet.. Jag fick specialbeställa metallskacklar som var tillräckligt breda.. Så han gjorde skacklar som han brukar göra med bredare;)

Liknande trådar

J
Trav Hej! Sedan i somras har jag haft en varmblodskille på foder! min egna ponny connemara/arab är hon oxå utlånad då jag var för stor...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: jejnie
·
Körning Jag ska köpa en ny sele har jag tänkt mig. jag har en sele som jag köpte på en travshop och den har varken draglinor eller baksele...
2
Svar
22
· Visningar
2 097
Senast: SiZo
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar