Hjälp med kombinationsbett!

Tingelingen

Trådstartare
Nu har jag fått ett tips om att min häst som har känslig mun ska ridas på ett kombi-bett det är tränare som rek detta så inget jag hittat på själv!
Men nu till frågan..jag har sett att en del rider kombi bett med två tyglar o vissa med en tygel hur gör ni och visa gärna bild så man ser hur det ska sitta är lite grön på detta området o hoppas att någon snäll själ därute kan visa hur det ska sitt..

Har sett att vissa bara har tygeln satt i hackamore delen o vissa har två tyglar en i bett delen och en i hackamore delen..vilket är rätt o vilket ger best verkan??
Tacksam för svar!

Sv: Hjälp med kombinationsbett!

De kombibett jag har sett har bara kunnat ridas med en tygel.
Kombibett är ganska starkt bett eftersom det tar både i munnen och mundelen brukar det vara hävstångsverkan på och dels på nosryggen där det också blir hävstångsverkan.

Jag hade hört samma som dej, att det skulle vara mildare men ändå med nödbroms, men efter att ha provat är det inget bett jag kan rekomendera.
Den hästen vi provade på blev helt förtvivlad eftersom han inte förstod signalerna, för det blir signaler åt alla håll när det blir så mycket hävstång.

Om du vill ha två tyglar så kör med ett vanligt bett i en kandar rem och hackamoret i tränsets sidostycken, då blir det ett betydligt tydligare bett.

Vad är det du vill ha ut av bettet?

Så som det ser ut nu så rider jag på hackamore endast..problemet är att hon blir så fruktansvärt stark och lite ful så hon ger sig iväg och då hackamore är ganska tungridet så är det svårt att få stopp på henne..
Då hon har problem med de käktänder som bettet "vilar" emot så bör jag inte rida med bett allt för ofta enl vetr rek.
Men hon funkar otroligt mkt bättre på hack då hon verkligen jobbar med ryggen och trampar under sig..så det är den där extra nödbromsen jag letar febrilt efter...

Ok, då förstår jag, men tyvärr tror jag inte kombinationsbett är en bra lösning för det bettet kommer ligga emot tänderna lika mycket som vilket annat bett som helst:crazy:

Har du provat att sätta bettet längre ned? Jag vill ha nästan två fingrars bredd från sista tanden till bettet. Då kommer bettet aldrig emot tänderna, om man inte har ett hissbett då.

Endel ridsportsaffärer har ju en bettbank där man kan hyra bett, kanske skulle det vara ide att ta hem och prova lite olika bett?!

När jag passar ut ett bett till våra hästar så tar jag bettet löst och sätter in i munnen, ett bett de inte håller kvar själva tvingar jag dem inte att ha.
Man håller i bett ringarna och tar sakta uppåt och nedåt tills hästen "suger tag" i bettet, där sätter jag sedan fast det och det brukar bli nästan två fingers bredd från sista tanden.

Har du provat med olika material? olika bett typer? Vår ena hade liknande problem, han blev för stark på hackamore tyckte vi tills jag insåg att det han drog ifrån var obehaget på nosen:crazy: han fixar inget tryck vare sig där eller på nacken för då försöker han springa ifrån och upplevs som stark.

Så som det ser ut nu så rider jag på hackamore endast..problemet är att hon blir så fruktansvärt stark och lite ful så hon ger sig iväg och då hackamore är ganska tungridet så är det svårt att få stopp på henne..
Då hon har problem med de käktänder som bettet "vilar" emot så bör jag inte rida med bett allt för ofta enl vetr rek.
Men hon funkar otroligt mkt bättre på hack då hon verkligen jobbar med ryggen och trampar under sig..så det är den där extra nödbromsen jag letar febrilt efter...

Har du provat S-hackamore? Om inte skulle jag göra det.

Kombinationsbett så tar det i munnen och hacket varje tygeltag, bättre då skaffa kandarträns, och rida med dubbla tyglar och både hack och bett, då behöver du inte röra bettet alls om du inte vill.

Jag har funderat på ett s-hack men har inte hittat något i nån ridsports butik *galet* ja att rida på ett kandarträns med två tyglar ska jag faktiskt pröva..dock kommer jag säkert bli helt vilsen med två tyglar men jag ska ge det ett försök så får vi se hur detta kommer gå..imorgon är det tävling så då blir det nog endast hackamore tror jag vill inte testa något nytt på tävling utan gör det under veckan..

Hej!
Har du fått ordning på hästen med bett och allt? Hade nämligen veterinären hos mig med idag och kollade tänderna på min nya häst. Visade sig att kindtänderna framåt va väldigt låga så hon i stort sett "biter sig i gomen". Så hon rekommenderade bettlöst. Lite nyfiken hur du löst de då jag sitter i samma dilemma nu med, med en mycket stark het häst!
Om du hade något att rekommendera...

Hej!
Jag var hos Torbjörn i söderköping med min häst efter mkt om och men han rekomnderade att jag aldrig ska rida på samma bett helatiden..utan ha vissa speciella bett vid hoppning och ex hakamore vid markarbete.
Han gav mig tipset att köpa mig ett Sidepull enl honom funkar starka heta hästar bättre på det än på hackamore..
JAg ska börja prova mig fram i denna djungel och det känns som om jag inte blir något klokare alls..

Men som sagt ett Sidepull är nu inskaffat som skall provas nu i veckan..
Undertiden så rider jag på hacket och i hoppningen skall jag prova pealham bett med två tyglar.

Men min tränare har även rekomenderat ett Pee Wee bett som tydligen skall vara bra! Men som sagt jag ska prova mig fram..

Intressant att han sa att sidepull ska fungera bättre, jag har själ motsatt erfarenhet med min häst. Sidepull var som att rida med en grimma. Hack funkar att jogga ut på. Kombibettet kallar jag för min handbroms och använder när jag ska konditionsträna och galoppera i friskt tempo.

I övrigt håller jag med om att växla bett, jag gör det hela tiden och det funkar jättebra!

Ja enl honom så skulle sidepull vara "stadigare" men jag är lite skeptisk faktiskt..nu fungerar hon riktigt bra på hack men dock stark ska pröva med ett "vuxen" hack så får vi se om hon lyssnar bättre..för jag vill helst slippa ha bett i munnen på henne då hon jobbar mkt bättre utan..konstigt nog.
Men ska iaf testa kombinations bett för att se om det funkar bra..dock är jag lite osäker på hur det ska sitta mm..så om någon har bild vore jag super tacksam ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 167
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 124
Senast: tessan.g
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 984
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?