Hjälp med ideèr och motivation! :)

YorkWann

Trådstartare
Gah!

Hmm, om man nu ändå VILL ha bra lydnad på hunden för att faktiskt kanske ta sig igenom en tävling, hur sjuttsingen tar man sig igenom de delar som är så trååkiga? :o :p Typ korrekt fotposition? :crazy: Han har korrekt utgångspositon, men håller den inte (vi har iofs tränat så mycket annat, så vi har två steg fot typ) att han skulle hålla apporten finns inte :crazy:

Dock är vi väldigt bra på snabba läggande, viss fjärrdirigering, inkallningarna, hopp, platsliggninge osv :D

Ska tillägga att just lydnaden är inte min starka sida, brukar hålla mig till spår :p

Sv: Hjälp med ideèr och motivation! :)

Skrev väl ingenstans att jag inte går kurser eller tränar där? :)

Någon här kan ju komma med idèer ändå?

bestämmer sig för att även de delarna är roliga;)

Hur har du tränat dig fram till dom två stegen du faktiskt har?

Man kanske kan fila lite på den biten?

Hur tappar han positionen? Skjuter ut fram eller bakdelen eller vad gör han?

Det finns ju triljoners bakbenskontrollövningar så att man hela tiden har en hund som aktivt jobbar sig i rätt position, det kan man nog aldrig få för mkt av.

Eller man borde nog kalla det kroppskontroll, man får ofta göra dem medvetna om alla finesser dom har i kroppen.;)

Hur har du tränat dig fram till dom två stegen du faktiskt har?

Man kanske kan fila lite på den biten?

Jo, det har vi ju.

Fila, hur?

Det är lite pussel, kan inte börja med den övningen då har han för mkt energi och "skuttar" och vänder fram istället. Tar jag den i slutet är han för okoncentrerad. Bruakr kör det någonstans i mitten av träningen, det som händer just nu är att han, efter två, tre steg förlorar kontakten och hamnar lite framför, samt att han gärna vänder "ut" baken, struttar då likosm lite på diagonalen.

träna á la freestyle. att gå tävlingsmässigt rakt fram är aptråkigt, så varför inte gå ett par steg fram, ett par steg bak, serpentiner, snurra runt på stället, skänkelvikningar etc. träna bakdelskontroll också, lär hunden att backa rakt och i bågar, att backa runt hela dig osv. börja med korta sträckor och belöna bara när hunden är i korrekt position. ev kan du använda kortkoppel för att visa hunden var du vill ha den. kortkopplet ska dock inte användas för ryck och hårda korrigeringar, utan för att hjälpa hunden till rätt position.

Jag menade hur du tränar för att utöka ett steg ff till två osv. Det finns ju många sätt.:)

Jag menade hur du tränar för att utöka ett steg ff till två osv. Det finns ju många sätt.:)

Hmm, säger "fot" "bra" när ha sitter korrekt och ögonkontakt. "Fot" och tagit ett steg när det fortfarande är ögonkontakt och sen belöning. Dock har jag gått för fort fram innan, så jag har fått börja om helt från början här.

cillamuffins; tack för tips, ska testa :) Du har en poäng där med belönadet, tror jag belöna för mycket så att säga.

Eller så tycker man att det räcker med 7.5-8 p och tränar, tävlar och har roligt!

Jag har aldrig jagat 10 or men ändå klarat 4 uppflytt :) Man drar in en del poäng med 10 på platsliggning och andra saker med högre koeff.

Det finns de som aldrig kommer iväg på tävling för att de måste få 10 på allt och klassvinst. Jag har bara jagat 1:a pris och struntat i placering :) Tävla är roligare än att stå och nöta!

Haha jovisst, men JAG vill ändå ha relativt bra fotgående, även om det inte slutar med 10or där. :p Tycker det är bra att ha i vardagslydnaden med tex :)

Sen är ju vissa delar av lynaden roligare än andra ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 922
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 267
Senast: Sail
·
Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Galathea
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och... 2
Svar
36
· Visningar
3 940
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka