Hjälp med hundnamn - omröstning

Namn på schnauzer

• Ruffino/Ruff

Röster: 1 2,8%
  • Garm - från nordisk mytologi

Röster: 8 22,2%
  • Argos/Argus - från grekisk mytologi

Röster: 5 13,9%
  • Freki/Geri - från nordisk mytologi

Röster: 11 30,6%
  • Tiger - för att han bits

Röster: 3 8,3%
  • Galdor - från Sagan om ringen

Röster: 4 11,1%
  • August - från grekiska antiken

Röster: 3 8,3%
  • Pluto - från grekisk mytologi

Röster: 1 2,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    36
Fenris är för sorgligt för mig, stackarn sitter där i sin kedja... :(

Ruff är för amerikanskt för min smak, och Pluto är och förblir gul, fånig och tecknad. :p

Fenris var en best som åt människor. Var det så synd om honom egentligen?

Hm. Ruff är väl väldigt mycket svenska? Och Pluto... :D

Maken undrade hur det kunde komma sig att det inte är ett vanligt hundnamn, när det nu är så välkänt.

"Kanske för att ingen tycker det är fint?" kommenterade jag.

Han svarade med tystnad och uttrycket var närmast att beskriva som så här:

:oO_o

Fenris var en best som åt människor. Var det så synd om honom egentligen?

Hm. Ruff är väl väldigt mycket svenska? Och Pluto... :D

Maken undrade hur det kunde komma sig att det inte är ett vanligt hundnamn, när det nu är så välkänt.

"Kanske för att ingen tycker det är fint?" kommenterade jag.

Han svarade med tystnad och uttrycket var närmast att beskriva som så här:

:oO_o

Ja, det var det! Han var missförstådd, så det så! :rage:
(Och rätt åt Tyr, den lurige jäveln. :cautious:)

Jag känner några Pluto faktiskt. Kan inte skaka av mig kopplingen till den "riktiga" Pluto. :p
Men visst finns de.

Min nästa ska heta Pluto :) (om det sen passar återstår att se, har inte tänkt skaffa ny hund på några år).

Jag röstade på Ruff - jag tycker att det låter exakt som en grå, luddig virvelvind som har lite vassa tänder att använda ibland men som lika gärna kan vilka bli gosad med i soffan.
Dessutom är det lätt att ropa och lätt att känna igen för hunden.

Jag röstade på Ruff - jag tycker att det låter exakt som en grå, luddig virvelvind som har lite vassa tänder att använda ibland men som lika gärna kan vilka bli gosad med i soffan.
Dessutom är det lätt att ropa och lätt att känna igen för hunden.

Jaaa! Äntligen en som gillade det. :)
Själv gillar jag en massa namn, ibland mer för namnets mening eller uttryck än att det är praktiskt. Freki är tex lite skojigt och annorlunda, men är det så lätt att ropa?

Pappas gamla hund hette Tuff, och han tycker tex att jag skulle kalla denna slyngel för det. "För Tuff, minsann, han var en så fiiiiiin hund."

Ruff känns dock mer oborstat och osnaggat än pappas släta dobermann.

Förutom namnen i omröstningen så har jag säkert 30 till och det är så svårt. Någonstans så vill man (eller är det bara jag? ), ha någon koppling till namnet i stamtavlan.

Bara en hund i familjen har fått ett helt annat namn, helt fritt från associationer.

Vad gäller att kalla hunden för pappas hunds namn så kom jag över det ganska snart, när pappa påminde om att Tuff dog 1972 och han skulle "blivit hedrad, det är jag säker på. Han var så fin och stolt, min Tuff", sade pappa med stolthet i rösten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka