HjÄlp Med Hoppningen!!!

E

emmaekstrand

Rider ett halvblodssto på 15 år som har blivit hoppad/riden utav Rolf-Göran Bengtsson ( han ägde henne men hon hoppade inte 160cm så inget för han ;) Iallfall, då tänker man ju att den hästen, den kan ju hoppa, å visst kan hon det. Jag har varit lite rädd för att hoppa efter en väldigt krash med bruten arm, hjärnskakning osv. Men tänkte att detta är ju ett kanontillfälle eftersom jag har hoppat höga klasser. Red lite bommar med denna häst, 30 cm osv i början, hon laddade jätte mycket och tog ett sånt himla skutt runt 70 cm på bara det lilla. Så jag undrar, vad tror ni hon gör om jag höjer upp till 60 cm? :) orolig att det ska bli en krash igen!

Sv: HjÄlp Med Hoppningen!!!

Låt ngn mer erfaren hoppa henne i början om du är osäker :)
Ta sedan hjälp av en duktig tränare som du litar på.

Lycka till (:

Låt ngn mer erfaren hoppa henne i början om du är osäker :)
Ta sedan hjälp av en duktig tränare som du litar på.

Lycka till (:

Jo, men jag vill ju så hemskt gärna :/ Ska prova på onsdag, då min mamma kan vara med på banan och hjälpa mig lite, hon var med vid hinderkrashen också så :) Får se, kan skriva då hur det gick!

Tjoho!

Det största steget har du egentligen tagit med din hoppning... och det är att du har börjat hoppa igen!:bump: *tummen upp*

Nu gäller det att bygga på på det lilla som du har börjat med! Och det är ju super om du nu har hittat en tränare som du verkligen litar på! Låt då tränaren att bestämma höjden till en viss del, och kolla inte på när han/hon höjer hindrena, det brukar hjälpa lite... Börja på 30cm när du börjar hoppa och höj succesivt under lektionens gång! Och nästa gång så börjar du där du slutade gången innan...

Jag vet faktiskt vad jag pratar om, va me om en rätt så tuff krasch för några år sen... och ville sluta att hoppa helt... men nu 2 år senare så hoppar jag banor på 120cm och håller fortfarande på att "klättra" uppåt! :banana:

Lycka till!!! :)

Ofta så tar dom i nåt så in i hoppsan när det är så lågt, det gör min med när han inte hoppat på länge.
När ni höjer hinderna så kommer hon att hoppa mer normalt!
Det är aldrig kul att börja om efter en krasch, men hoppa serier så måste du koncentrera dig mer på ridningen än hur höga hinderna är.
Stressa inte upp i höjderna om du känner dig allt för osäker men lite kill i magen får du kanske stå ut med i början;)

Tjoho!

Det största steget har du egentligen tagit med din hoppning... och det är att du har börjat hoppa igen!:bump: *tummen upp*

Nu gäller det att bygga på på det lilla som du har börjat med! Och det är ju super om du nu har hittat en tränare som du verkligen litar på! Låt då tränaren att bestämma höjden till en viss del, och kolla inte på när han/hon höjer hindrena, det brukar hjälpa lite... Börja på 30cm när du börjar hoppa och höj succesivt under lektionens gång! Och nästa gång så börjar du där du slutade gången innan...

Jag vet faktiskt vad jag pratar om, va me om en rätt så tuff krasch för några år sen... och ville sluta att hoppa helt... men nu 2 år senare så hoppar jag banor på 120cm och håller fortfarande på att "klättra" uppåt! :banana:

Lycka till!!! :)

Jaa, jag ska prova idag om inte paddockunderlaget är för hårt :)
Min mamma, som var med vid "krashen" ska även vara med idag, det känns skönt att man har med sig någon :)
Va kul med att du har vågat dig upp på hinderna igen :)

Ofta så tar dom i nåt så in i hoppsan när det är så lågt, det gör min med när han inte hoppat på länge.
När ni höjer hinderna så kommer hon att hoppa mer normalt!
Det är aldrig kul att börja om efter en krasch, men hoppa serier så måste du koncentrera dig mer på ridningen än hur höga hinderna är.
Stressa inte upp i höjderna om du känner dig allt för osäker men lite kill i magen får du kanske stå ut med i början;)

Ja, för hästen jag rider har inte blivit hoppad på sisådär fyra år, fast hon tycker det är svinkul :)

Hoppa gärna lågt och ofta. Det är också en bra metod för självförstoendet.

Lycka till

jag rek dig att bara på det igen man kan inte övervinna sina rädslor om man inte tar tag i dem, sista tävlingen jag vart med i åkte jag ambulans från banan p.g.a skrämd unghäst. jag var uppe på samma häst 4 dagar efter, trots hjärnskakning, för ca 1 år sedan krossade jag flera kotor i ryggen p.g.a annan olycka men nu är jag uppe på hästryggen igen, läkaren sa att jag ev inte skulle kunna gå överhuvudtaget igen, definitivt aldrig sitta på hästen igen. i början vart jag livrädd ska jag erkänna, är ff rädd att åka av o skada ryggen igen men jag tänker såhär: att detta kan lika gärna va sista chansen jag får göra det jag verkligen älskar varför inte ta den?? ska snart ta mig in på tävlingsbanan igen har jag som mål. inte 1.40igen men väl en klubbtävling på 1m. kram

Rider ett halvblodssto på 15 år som har blivit hoppad/riden utav Rolf-Göran Bengtsson ( han ägde henne men hon hoppade inte 160cm så inget för han ;) Iallfall, då tänker man ju att den hästen, den kan ju hoppa, å visst kan hon det. Jag har varit lite rädd för att hoppa efter en väldigt krash med bruten arm, hjärnskakning osv. Men tänkte att detta är ju ett kanontillfälle eftersom jag har hoppat höga klasser. Red lite bommar med denna häst, 30 cm osv i början, hon laddade jätte mycket och tog ett sånt himla skutt runt 70 cm på bara det lilla. Så jag undrar, vad tror ni hon gör om jag höjer upp till 60 cm? :) orolig att det ska bli en krash igen!

Nu blir jag ju nyfiken på vilken häst du köpt :D Om du inte vill skriva ut det här så kan du ju PM mig

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur