Hjälp med hingstval

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zannaa
  • Startdatum Startdatum
Z

zannaa

Skulle vara tacksam för förslag på hingst till vår prinsessa!

Stoet är född -04 e.Irco Mena-Carismo. Söker en snygg hopphingst med bra gång och stort scoop men framförallt coolt huvud, då hon har mycket nerv.
Gärna en hingst som ger lite större avkommor, då hon är runt 160 cm.

Kommentera gärna vad som skulle passa exteriörmässigt..

Tesseokt-07001.jpg

Tesseokt-07002.jpg

(bilderna är väl dock inte de bästa för att bedömma det men...)

De jag tänkt på själv är Careful, Cagancho, Ludwigs Champion och Balou du Roet (sistnämnda var uppfödarnas förslag)...

//zannaa

Sv: Hjälp med hingstval

Efter som hon är så ung, och första fölet gissar jag på så skulle jag valt att lägga på nåt beprövat som har en del avkommor i sporten redan som visat framfötterna. Av dina förslag så är Balou de Rouet den mest beprövade. Dock finns han enbart på frys sperma vilket kan bli syrt när man inte vet fertilliteten hos stoet.
Balou verkar själv ha bra psyke, vet inte hur det är med nedärvningen dock men hans fader är ju rätt skarp och även om Balou inte är det själv så finns ju generna där. Nåt att tänka på eftersom du säger att hon är skarp.

Hur är hennes egna gångarter? hoppteknik?

Vad vill du förbättra? Psyke? storlek? etc

Ska du sälja elelr behålla avkomman? Ska den säljas så måste man också ta in i beräkningen hur lätsåld avkomman efter just den hingsten kan bli tex.

Kollade stammen på detta sto eftersom ljusa fuxar efter Irco Mena inte tycks vara så vanliga. Efter Carismo kommer Democritos-Imperator, så det är alltså en linje av svårklass hingstar på mödernet, med frågetecken för Carismo som jag inte vet något om.
Democritos är väl närmast ansvarig för färgen.
Stofamiljens (54) mest berömda produkt torde vara Silverdream e. Drabant-Opal, mycket framgångsrik Svårklass häst (dressyr) i Tyskland under Ilsebill Becher på 60-70 talet, skänktes sedan till Hovstallet när han gick i "pension" runt 76.
Feliciano eller Hip Hop är ju ofta rådet när något lugnande behövs.
Det blir ju linjeavel på Irco Marco, kanske lite spännande.

Aerline H, lämnar stort, bra exteriör, bra gång och super temprament. Säker förärvning och bra fertilitet

Kollade stammen på detta sto eftersom ljusa fuxar efter Irco Mena inte tycks vara så vanliga. Efter Carismo kommer Democritos-Imperator, så det är alltså en linje av svårklass hingstar på mödernet, med frågetecken för Carismo som jag inte vet något om.
Stofamiljens (54) mest berömda produkt torde vara Silverdream e. Drabant-Opal, mycket framgångsrik Svårklass häst (dressyr) i Tyskland under Ilsebill Becher på 60-70 talet, skänktes sedan till Hovstallet när han gick i "pension" runt 76.

Färgen kommer helt klart från Irco Mena!!Har själv fått ett hingstföl med honom som pappa och en brun mamma som har precis samma färg som stoet på bilden.Har även sett flera andra avkommor till Irco Mena som ser ut så.Varför inte pröva Heartbeat-en hingst med bra storlek,en fantastisk galopp,bra ridbarhet och ffa ett otroligt hopp:love:

Det är en ung hingst, svårt att veta hur han lämnar... Speciellt temprament med Heartbreaker bakom

Va glad jag blir att du tagit dig tid och satt in dig i stammen! Tack för informationen, väldigt kul att få reda på lite mer om "henne" än det jag kunnat läsa mig till på internet.

Jag är nybörjare på området och det är ju en djungel!! All information är guld värd!

Hip hop har jag faktiskt sneglat lite på...hur funkar det med linjeavel? vad är det som gör det extra spännade? Feliciano kan väl lämna ganska lågställda avkommor, men det kanske inte blir något problem för henne?

Efter som hon är så ung, och första fölet gissar jag på så skulle jag valt att lägga på nåt beprövat som har en del avkommor i sporten redan som visat framfötterna. Av dina förslag så är Balou de Rouet den mest beprövade. Dock finns han enbart på frys sperma vilket kan bli syrt när man inte vet fertilliteten hos stoet.
Balou verkar själv ha bra psyke, vet inte hur det är med nedärvningen dock men hans fader är ju rätt skarp och även om Balou inte är det själv så finns ju generna där. Nåt att tänka på eftersom du säger att hon är skarp.

Hur är hennes egna gångarter? hoppteknik?

Vad vill du förbättra? Psyke? storlek? etc

Ska du sälja elelr behålla avkomman? Ska den säljas så måste man också ta in i beräkningen hur lätsåld avkomman efter just den hingsten kan bli tex.

Det är första fölet...så då kanske det som du säger är bra med en hingst som redan visat framfötterna. Har också tänkt på det där med Balous gener...verkligen värt att ha i åtanke. Uppfödarna föreslog honom, samtidigt som de menade på att det inte skulle vara någon med mycket nerv...heh

Här är poängen från 3-års testet: "http://www.blup.se/horses/177610-comtesse-54-swb

Storlek är som sagt önskvärt, och då ett bra temperament.
Vi vet inte om vi tänkt att behålla avkommen eller inte..vore dock himla kul att få vara med från början på en häst!

Eftersom ni inte riktigt vet om ni ska behålla eller ej ännu så tycker jag att du ska ta en hingst som är inte är nån outsider utan en där avkommorna ändå är rätt så lättsålda.

En hingst som rekomenderas till små heta ston är Alligator Fontaine. Fransk avels matador med fantastiska egna resultat och med avkommor som går bra, han har en dotter i världds cupen tex.
Han finns på Flyinge och kostar rimliga pengar för en sån fina och välmeriterad hingst. Där borde du få av unge med bra hoppkapacitet med trevligt temprament. Alligatorn används inte utav "alla" men jag tror avkommorna ändå är lättsålda.
Mitt sto tog sig på en seminering förra året.

Vad gäller linjeavel så kan man säga att det gyllene talet är 6, absolut bäst är 3+3, det betyder att du ska ha samma häst i både stoets och hingstens 3je led i stamtavlan.
mor/far är led 1, mormor/morfar/farfar/farmor är led 2 osv.
Annars går även 1+5 och 2+4 bra men 3+3 sägs vara bäst.
Det finns en hel del hästar som är framgångsriks linjeavlade på Irco Marco/Marco Polo.
Hiphop var den hopphingst som används mest förra året = massa ungar som kommer i år och han lär säkert användas mycket i år också. Risk för att få en i mängden där..

Liknande trådar

Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 149
Senast: Långnos
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 013
Senast: Anzzie
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar