Hjälp med hingstval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Linduzz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 091
Sv: Hjälp med hingstval!

målet med fölungen är väl att den skall bli en bra allround häst och tävla både hopp och dressyr=)

Ska det vara en ponny eller häst ?
Vad är det för raser i stoet ?

HUr är hennes gångarter ? Hoppförmåga ?

Skall den säljas ?

Rent exteriört hade jag valt en högställd hingst med lite kortare rygg. Sen så är det bra om du berättar mer om stoet, vilka raser hon har i sig mm..

Raserna vet jag inte, hon är imp danmark och jaghar försökt få fram raser utan framgång. Tja, hon är ju väldigt het i sig, har hyffsad hoppteknik när hon väl hoppar:angel: Hon har tre bra gångarter. Storhäst el ponny spelar nog ingen större roll. Jag tror nog man bör satsa på ponny?
Fölet skall väl förhoppningsvis behållas.

vad är det för typ av ponny du vill få fram? Är det en modern sportponny du vill åt, skulle jag satsat på en RP hingst. Alternativt en lättare CM eller NF

Det känns som om du måste vara lite mer tylig med vad målet är mer än att producera ett föl - annars kan man liksom inte ge några seriösa råd.

Fråga - varför sätter du stoet i avel ?

jag kan inte ge tips. det finns hundratals bra ponnyhingstar, jag måste veta vad målet är med fölet. Vad vill du försöka få fram för typ av ponny? Användningsmål? osv osv

Hei
Hvis du setter inn noen bilder så er det kanskje lettere å hjelpe med hingste valg. Bilder som viser eksteriøret, rett fra siden, forfra og bakfra.

-Birthe-

Jag hade valt en B-ponny hingst typ Welsh, som har en kort rygg, bra extriör, och framför allt ett trevligt utrycksfullt huvud med bra hals.
¤ Då får du fram en D-ponny.

Du vet ju inte vad som ligger bakom henne, härstamningsvis, så det kan ligga stort bakom henne.
En D-ponny är alltid lättare att sälja än, en liten stor häst.

Lycka till.

Jag hade valt en B-ponny hingst typ Welsh, som har en kort rygg, bra extriör, och framför allt ett trevligt utrycksfullt huvud med bra hals.
¤ Då får du fram en D-ponny.

Du vet ju inte vad som ligger bakom henne, härstamningsvis, så det kan ligga stort bakom henne.
En D-ponny är alltid lättare att sälja än, en liten stor häst.

Lycka till.

Jag bara undrar hur du drar slutsatsen att med en B-ponny blir det en D-ponny?

Måste också få fråga varför du tycker att man ska välja hingst med ""framför allt ett trevligt utrycksfullt huvud med bra hals."

Jag tycker hästen verkar ha ett vackert uttrycksfullt huvud, kanske lite väl långt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop. Men jag måste ju ha en plan B och det står... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 921
Senast: Emiro
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och... 2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka