Hjälp med hingstval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Doris Day
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 745
D

Doris Day

Hej!

Det börjar nu närma sig för att betäcka mitt sto som jag köpte för 6 månader sedan. Vi har tittat, frågat och läst en hel del men har beslutsångest.

Vi har försökt analysera stoets styrkor och svagheter.

Det vi vill förbättra är mer elasticitet och bogfrihet i trav, bättre galopp, lite större avkomma och mer högställd.

Avkomman ska behållas och inriktningen är dressyr men ej utesluta hoppning i lätta klasser.

Stammen är D-Day-Brisad-Utrillo
Hon är 160 cm i mkh
Bra temperament trots sin far och vad han brukar ge.
Bra gångarter, mycket taktmässig.

Vi är som sagt nya inom detta med betäckning och tar gärna in åsikter från er erfarna inom avel.

De hingstar som vi funderar på är;

Bayron;
Bocelli
Rubinrot

Försökte lägga in en bild men det verkar omständigt. Måste man verkligen ha bilderna på Photobucket el liknande för att kunna bifoga dem?

Vi vill att avkomman ska få ett bra temperament/Psyke!

Tacksam för många svar!

Sv: Hjälp med hingstval!

Jag har en Rubinrot avkomma som jag är MYCKET nöjd med; rör sig stort men framförallt med massor av elasticitet och gummi. Ser ut att bli en trevlig upplevelse att sitta på! :d

DÄREMOT blir hon ingen liten ädel älva utan ganska stor och "rejäl", i och för sig utan att vara kortbent eller tung.

Så här såg hon ut vid 1 ½ år ungefär. Lite rund om magen är hon också, duktig på att äta! ;)
4498561.jpg

Rubinrot själv är numera väldigt krallig, har du hittat filmen på honom på Waldhofs sida?
http://www.waldhof.se/rubinrot.htm

Han är nog i lite överhull också, förutom att han är ganska grov...

Så jag tror definitivt att Rubinrot ger både rörelser, gummi och storlek.
Dessutom verkar han själv vara mycket ridbar och vad jag hört av dem som har avkommor efter honom är de liksom min mycket vänliga och trevliga!

Frågetecknet är mer om du vill ha en mer modern modell, läs älva med spindelben, för i så fall kanske han inte passar lika bra?

Titta gärna på hans BLUP också, sidan ligger nere just nu men finns annars på: http://www.asvh.se/blup.htm
Klicka på länken, fyll i Rubinrot och titta på siffrorna så ser du höga index för gångarter (minns jag rätt, alla på runt 130?) men kanske inte lika höga på typ (runt 105-110?).

Tack för ditt svar Johanna!

Jag resonerar precis som du att Rubinrot har mycket bra temperament och gång. Det är exteriören som är minus.

Din avkomma såg fin ut. Hoppas det kommer gå bra för er!

Idagsläget lutar det åt Bocelli. Tror att han passar mitt sto bäst i och med att jag även vill försöka få en mer högrest avkomma.

Bayron går bort. Finns bara på fryst och han är såld till USA och åker inom 2 veckor enligt stuteriet.

Någon som har Bocelli avkomma, som kan berätta om temperamentet som nedärvs?

Nu har jag lagt upp en bild på Doris som ni gärna får kommentera!

Majsan_2007

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 342
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir... 2
Svar
31
· Visningar
5 632
Senast: ann80
·
G
Avel Jag har ett Fux (något stickelhårig)sto på ca 166 imkh. Hon är E: Beach Boy- Zeus U: Pans Kaprifol- Kaliber-Utrillo Helt... 2
Svar
38
· Visningar
4 457
Senast: Galopphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka