Hjälp med hingstval

B

Bonit

Jag skulle behöva lite hjälp med hingstval till mitt sto,e Brilliant-Hertigen, det känns som om jag snart har slitit allt mitt hår i ren frustration. Damen ifråga hör till den grövre typen, man skulle kunna kalla henne för broiler, och är riktigt tuff och ganska respektlös. Hon är nu tjugo år, jag har haft henne under två av dessa, och har fått fyra föl sen tidigare det senaste är nu sex år och riktigt fin men lite väl stor ca 180 cm. Jag skulle vilja betäcka med en hingst som kan utveckla de gångarter som stoet har, som är riktigt bra, och även nedärver ett bra temprament eftersom hon är svår nog som hon är. Vore tacksam för all hjälp jag kan få.

Sv: Hjälp med hingstval

Efter att ha varit en av de "lyckliga" att faktiskt ha fått träffa och hantera din häst så råder jag dig att ta en hingst med gott temprament. Hon ( och hennes avkommor) har exteriören och storleken med sig så hittar du bara en kille med gott temprament... modell lugnare.. så löser sig allt ska du se. Då jag själv betäcker med chess för tempramentets skull, plus lite annat så är ju han den jag rek. Feliciano och Akribori kanske?

Bonit skrev:
Jag skulle behöva lite hjälp med hingstval till mitt sto,e Brilliant-Hertigen, det känns som om jag snart har slitit allt mitt hår i ren frustration. Damen ifråga hör till den grövre typen, man skulle kunna kalla henne för broiler, och är riktigt tuff och ganska respektlös. Hon är nu tjugo år, jag har haft henne under två av dessa, och har fått fyra föl sen tidigare det senaste är nu sex år och riktigt fin men lite väl stor ca 180 cm. Jag skulle vilja betäcka med en hingst som kan utveckla de gångarter som stoet har, som är riktigt bra, och även nedärver ett bra temprament eftersom hon är svår nog som hon är. Vore tacksam för all hjälp jag kan få.

Dressyr eller hoppning? På vilket sätt är hon tuff? Och hur ädel avkomma vill du ha och vilken storlek?
Cheers

Helst vill jag avla för att få fram en dressyrhäst men det viktigaste är att få en trevlig individ som jag kan ha roligt med. Det är inte nödvämdigt att förädla avkomman väldigt mycket jag föredrar den lite grövre modellen och hon har en väldigt trevlig exteriör så det jag är ute efter är en avkomma som är något lättare och gärna lite högre, hon är 163 cm. Hon är tuff på det sätt att hon är fruktansvärt ranghög och har tappat mycket respekt för människan hon skulle aldrig väja om en människa stod ivägen, jag har haft tur jag har bara blivit översprungen en gång på två år. Som unghäst var hon hos en erkänt duktig dressyrryttare som aldrig fick ut henne på en tävling pga av att hennes temperament inte höll för tävling, hon gav rådet att betäcka för att se om hon lugnade sig, det gjorde hon inte så efter tre föl släpptes hon på en lösdrift med unghästar och blev knappt hanterad det gjorde inte saken bättre. Att jag överhuvudtaget överväger att betäcka henne beror på att de avkommor hon har lämnat är riktigt trevliga och sen är jag hejdlöst förälskad i denna dam, alla hennes olater till trots, och vill gärna ha en avkomma efter henne eftersom hon är gammal och man vet aldrig hur länge jag får ha henne kvar.

Quite easy och Qalle är ju inte stora, har fina gångarter och är jätte trevliga!

Qalle är en av de hingstar som jag faktiskt har funderat på han skulle kunna passa även Akribori har jag tittat lite på men Qalle är en stark kandidat han ser riktigt trevlig ut på den filmsnutt man kan se på Flyinges hemsida och som sagt var han är inte så väldigt stor

Han verkar inte helt tokig helt klart värd att titta närmre på, sen är inte ditt förslag att använda Chess helt fel heller. Jag kommer att gråta blod och bli gråhårig innan jag har hittat en hingst som passar men jag är tacksam för de förslag jag har fått och tar ivrigt emot fler

Bonit skrev:
Helst vill jag avla för att få fram en dressyrhäst men det viktigaste är att få en trevlig individ som jag kan ha roligt med. Det är inte nödvämdigt att förädla avkomman väldigt mycket jag föredrar den lite grövre modellen och hon har en väldigt trevlig exteriör så det jag är ute efter är en avkomma som är något lättare och gärna lite högre, hon är 163 cm. Hon är tuff på det sätt att hon är fruktansvärt ranghög och har tappat mycket respekt för människan hon skulle aldrig väja om en människa stod ivägen, jag har haft tur jag har bara blivit översprungen en gång på två år. Som unghäst var hon hos en erkänt duktig dressyrryttare som aldrig fick ut henne på en tävling pga av att hennes temperament inte höll för tävling, hon gav rådet att betäcka för att se om hon lugnade sig, det gjorde hon inte så efter tre föl släpptes hon på en lösdrift med unghästar och blev knappt hanterad det gjorde inte saken bättre. Att jag överhuvudtaget överväger att betäcka henne beror på att de avkommor hon har lämnat är riktigt trevliga och sen är jag hejdlöst förälskad i denna dam, alla hennes olater till trots, och vill gärna ha en avkomma efter henne eftersom hon är gammal och man vet aldrig hur länge jag får ha henne kvar.

Oj det låter som mitt gamla 22-åriga sto på beskrivningen! Dessa tjuriga old ladies... Hon var också flockledare, sedan 2-års ålder närmare bestämt, över både människor och hästar. Hon uppförde sig aldrig i utesammanhang och vara bara hanterbar i djupt drogat tillstånd. Hennes tokvilda/bestämda temperament fick folk att fly in i stallet när hon var på ridbanan. Ja, det var tider det... Men jag älskar henne dearly, har aldrig haft en sådan personlighet!

:love: :love:

Jag vet inte om jag tycker att dessa tjuriga old ladies är så trevliga jag... denna underbara old ladien i fråga sprang över mig häromdagen och det är ju lite mindre trevligt kan man tycka.... man skulle ha ögon i nacken.. Men men hon har många fina sidor så jag förstår ändå varför tjejen i fråga vill avla på henne..

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 726
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka