Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tuva-Li
  • Startdatum Startdatum
T

Tuva-Li

Funderar på att till nästa år ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl.
(Blir mitt allra första föl i så fall, så jag har en hel del läsning och pluggande framför mig.
Känner mig helt plötsligt som en nybörjare igen.:angel: )

Men just nu blir jag alldeles knottrig av att klura hingstar, kan någon hjälpa mig med idéer...? Och hur jag ska leta?

Jag är för dåligt insatt i kallblodstravar-hingst-världen tror jag.
Finns ju massor av hingstar som är knas-snygga, men jag vet inget om temprament, storlek eller avkommor.

Mitt sto är e: Sjefen (NO) ee: Elding (NO) och
u: Åkres Gia ue: Troll Jahn (NO)
(Bra stam och blup 115 så hon känns rätt att ta ett föl efter.)

Önskar att avkomman blir lite mindre än vad stoet är (hon är 158 cm ca), vill hellre mer åt 148-152 cm.
Ska användas som ridhäst, så jag är mer intresserad av en lugn mindre hingst med stabilt psyke än en het tävlingsporsche.

Tips? :bow::bow::bow:

Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Ska användas som ridhäst, så jag är mer intresserad av en lugn mindre hingst med stabilt psyke än en het tävlingsporsche.
Jag tror inledningen på denna avslutande mening bidrar till ett svalnande intresse att svara på frågan på ett travforum. Kanske har jag fel, men så kände jag själv rent spontant.

Du kunde ha skrivit montéhäst i alla fall. :rofl:

Ok :p Jag verkar ha svårt att få till frågan så att jag får något svar, kan ju helt klart bero på det...

(Testade i avels-forumet och blev rek att lägga frågan här på trav)

Då vet jag ju varför. :idea:
Jag får leta vidare på annat håll.

Jag har tipsat om Keik Jo.
Tror det finns fler kunniga på kallblodstravaravel här inne än på allmäna Avel. Även om avkomman ska användas som ridhäst.

Det tipset är jag tacksam över. :bow:
När jag var inne på blodbanken.se och kollade Keik Jo så har de bland annat Jahn Sjur, Troll Jahn, Rappfot, Jerker och Granvar gemensamt i stammen, vilket ger en iak på över 8%. Är det för högt eller helt "normalt"?

Ok :p Jag verkar ha svårt att få till frågan så att jag får något svar, kan ju helt klart bero på det...

(Testade i avels-forumet och blev rek att lägga frågan här på trav)
Ja, då blir det lite moment 22... :grin:

Kallblod är inte min starkaste gren. Det jag kan om kallblod är inriktat på trav, så därför har jag inget bra hingstval. Tyckte att det lät bra att du hade ett sto med relativt högt index och intressant far/morfar. Tankeverksamhenten stimulerades. Sedan dog engagemanget när jag såg att det skulle bli en ridhäst... Vet dock inte om det i sig är relevant för att avla fram en ridhäst. Index baseras på travanlagen.

Vet att många hingstägare inte är så förtjusta i att det betäcks ston som avses för att bli ridhästar. Det förstör travstatistiken för hingsten... Undrar hur många ston som gått till ex. Tand Troll som inte varit avsedda för att ens bli travföl? Det kan förklara hans dåliga startprocent. Nu vet vi inte om han är flipp eller flopp.

Ska avkomman enbart bli ridhäst behöver inte hingsten ens vara godkänd? Blir nog billigare då också.

Samtidigt breddas rasen om även "rihästfolket" använder en godkänd hingst. Inom kallbloden får man inte använda egen hingst hur som helst, då får man ej regga dom.

Kallblodstravaren är trots allt en "utrotningshotad" ras. Därför har dom haft satsningar genom att man får tillbaka pengar när avkomman registreras. Så att fler betäcker sina ston.

Ang inavels% så vill man helst ligga under 4%, men inom Varmblodsaveln är det inte ovanligt med hästar som ligger över 10%.

Slogum Björn kanske, då ligger inavels% på 4,1

Senast ändrad:

***Knapplån***

Kan man få haka på och be om råd om en passande hingst till Besten?
Besten heter egentligen LaTexa Best och är e Texas Per u Lavigga ue Viggo Best. Ca 159 cm i mkh och tämligen grov men med extremt bra rörelser. Hon har alltid varit ridhäst och är registrerad i STC:s tredje stambok, och även avkomman ska bli ridhäst.
Själv har jag kikat lite på Keik Jo, Eder och Lundfrigg.

Immer

Ska avkomman enbart bli ridhäst behöver inte hingsten ens vara godkänd? Blir nog billigare då också.

Men hur fungerar det då med registrering?
Jag vill gärna att avkomman ska kunna registreras hos STC - även om den ska vara ridhäst.

Immer

Hade jag kunnat välja Eder hade jag gjort det, men det är bara baserat på att han är sjukt snygg :love:

(Känner inte till honom i övrigt, han har ju Elding som pappa så det går bort för min del.)

Hon är registrerad i 3:e avdelningen i stamboken där alla avkommor samlas som ej har godkänd stam. Ett sådant sto kan aldrig lämna en avkomma som får registreras i 1:a avdelningen eller STC oavsett hingst

Samtidigt breddas rasen om även "rihästfolket" använder en godkänd hingst. Inom kallbloden får man inte använda egen hingst hur som helst, då får man ej regga dom.
Den kalblodiga TRAVAR-rasen breddas inte med en massa ridhästar. Jag har inget emot att kallblod används som ridhästar, men tycker inte att de ska avlas för ändamålet.

Kallblodstravaren är trots allt en "utrotningshotad" ras. Därför har dom haft satsningar genom att man får tillbaka pengar när avkomman registreras. Så att fler betäcker sina ston.
Du måste väl hålla med om att det blir fel om dessa pengar används för att tillverka ridhästar? Det är nog inte tanken bakom satsningen... Vore det inte bättre om dessa pengar betalades ut när avkomman gjort sin första start och därmed också kunnat vara en större premie, kanske 10.000 kr om du får ditt kallblod att göra en godkänd (ej distanserad eller diskad) start?

Ridhästfolket kanske inte använder dom dyraste "poppis" hingstarna. Använder dom hingstar med lite udda stam (inget elding el. järvsöfaksblod) blir avelsbasen bredare.

Dom kan lika gärna säljas och hamna hos någon som vill försöka få den till start.

Ang inavels% så vill man helst ligga under 4%, men inom Varmblodsaveln är det inte ovanligt med hästar som ligger över 10%.

Slogum Björn kanske, då ligger inavels% på 4,1

Tack för kommentaren om inavels%. Såg ett kallblodstravarsto till salu med drygt 10% så jag blev så konfunderad.

Slogum Björn hittade jag, han ser intressant ut och verkar ge mindre avkommor. Hur hittar man var hingstarna står någonstans, och om man måste åka dit med stoet eller om det finns möjlighet till insem?

Tyckte att det lät bra att du hade ett sto med relativt högt index och intressant far/morfar.

Av andras kommentarer som är insatta i kallblodstravarvärlden så har jag förstått att hon har bra stam för trav, det är ju roligt.

Det här med ridhäst är lite kluvet - är fölet kvar hos mig så kommer det bli en ridhäst eftersom jag inte är en stjärna på körning. (Kan bara ponnytrav och köra sonens shettis, det är lagom för mig :p )

Men funkar allt bra och avkomman blir spännande skulle det ju vara kul att sälja/lämna för träning och start hos någon som kan. Se hur det går. Och ta fler föl i framtiden.

Om man enkom tittar på hingstval med travinriktning, vad hade varit intressant då?
Är det Järvsöfaks-sidan man ska kika på (Fakse ger en ia% på 4,5%).

...Eller målar man in sig i ett hörn då? Om man har giganterna i stammen, som alla verkar vara släkt med, vad ska man då betäcka ett eventuellt stoföl med i framtiden...? (Ursäkta en kanske korkad nybörjar-fråga, men det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum :p )

Hon är registrerad i 3:e avdelningen i stamboken där alla avkommor samlas som ej har godkänd stam. Ett sådant sto kan aldrig lämna en avkomma som får registreras i 1:a avdelningen eller STC oavsett hingst

Möjligen samlas avkommor med icke-godkänd stam i tredje avdelningen, men de kan även vara där av andra anledningar. Mitt sto har fullt godkänd stam, men hon blev aldrig registrerad som föl.

Immer

Kan vara så att uppfödaren inte betalade levandeföl avgiften, och hon blev sedan registrerad i efterhand. Då hamnar dom där.

Fakse har jag hört har dålig dräktighets%.

Skulle man satsa på travavel rekomenderar jag att åka till en seminstation i Norge. Där finns Röste Bo som jag tror mycket på i aveln iom han intressanta moderstam och Faksen som far.

Du kan beställa hingstkatalogen på travsport.se för 150 kr, där finns info var hingsten står m.m

Slogum Björn tror jag dom skickar, då behöver då bara ta stoet tilll en godkänd seminstation. Dom flesta kallblodhingstarna skickas nog, några står på naturlig betäckning.

Senast ändrad:

KL
Såg den här hingsten starta på Valla i Elitkampen i år:love:. Jag satt bara och gapade när den värmde, den hade ett rörelsemönster som gjort vilket halvblod som helst avundsjukt. Har aldrig sett ett så fint kallblod. Stammen och tävlingsresultatet är ju inte heller fy skam. Vet inte vart han står, om han är godkänd, hur han är i psyket osv men det går väl att ta reda på.

Bara ett tips om en kallblodshingst med MKT gång!

Mvh Wildrose

Liknande trådar

T
Avel Funderar på att till nästa år eventuellt ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl. (Blir mitt allra första föl i så...
Svar
8
· Visningar
1 641
Senast: Tuva-Li
·
Z
Avel Hej alla, tänkte be om lite råd och hjälp! Mitt sto har ev. strålbenshälta, och kommer därför inte att hoppas något mer inom...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 586
Senast: Ziemona
·
Avel Önskar förslag på lämplig hingst till följande halvblodssto: E. Anart Ue. Sonny Boy 158-159 cm Kvadratisk välproportionerlig, bra...
Svar
19
· Visningar
1 463
Senast: wintersnowdrift
·
Avel Jag vet att det är väldigt svårt att ge förslag på hingstar, men nu börjar det närma sig... Min kompis (som inte har internet) har...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama