T
Tuva-Li
Funderar på att till nästa år ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl.
(Blir mitt allra första föl i så fall, så jag har en hel del läsning och pluggande framför mig.
Känner mig helt plötsligt som en nybörjare igen. )
Men just nu blir jag alldeles knottrig av att klura hingstar, kan någon hjälpa mig med idéer...? Och hur jag ska leta?
Jag är för dåligt insatt i kallblodstravar-hingst-världen tror jag.
Finns ju massor av hingstar som är knas-snygga, men jag vet inget om temprament, storlek eller avkommor.
Mitt sto är e: Sjefen (NO) ee: Elding (NO) och
u: Åkres Gia ue: Troll Jahn (NO)
(Bra stam och blup 115 så hon känns rätt att ta ett föl efter.)
Önskar att avkomman blir lite mindre än vad stoet är (hon är 158 cm ca), vill hellre mer åt 148-152 cm.
Ska användas som ridhäst, så jag är mer intresserad av en lugn mindre hingst med stabilt psyke än en het tävlingsporsche.
Tips?
(Blir mitt allra första föl i så fall, så jag har en hel del läsning och pluggande framför mig.
Känner mig helt plötsligt som en nybörjare igen. )
Men just nu blir jag alldeles knottrig av att klura hingstar, kan någon hjälpa mig med idéer...? Och hur jag ska leta?
Jag är för dåligt insatt i kallblodstravar-hingst-världen tror jag.
Finns ju massor av hingstar som är knas-snygga, men jag vet inget om temprament, storlek eller avkommor.
Mitt sto är e: Sjefen (NO) ee: Elding (NO) och
u: Åkres Gia ue: Troll Jahn (NO)
(Bra stam och blup 115 så hon känns rätt att ta ett föl efter.)
Önskar att avkomman blir lite mindre än vad stoet är (hon är 158 cm ca), vill hellre mer åt 148-152 cm.
Ska användas som ridhäst, så jag är mer intresserad av en lugn mindre hingst med stabilt psyke än en het tävlingsporsche.
Tips?