Hjälp med hingstval 2009

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare grodan boll
  • Startdatum Startdatum
G

grodan boll

Har ingen aning om vad jag ska använda för hingst på mina ston nästa år. Lite tidigt kanske men då hinner man ju fundera ordentligt.

Sto nr 1: Begonia du ling. Liten, nätt, humör. Bara 153 cm hög. Tänker förmodligen att försöka sälja avkomman.

Sto nr 2: Beauty Guard. Ganska normal. 158 cm hög. Hade problem att hålla i sina ben och kunde vara lite het. Ska troligtvis behålla avkomman.

Vill undvika för mkt inavel. Tacksam för alla svar.

Sv: Hjälp med hingstval 2009

*puttar* Nån som har nån idé?

Har ingen aning om vad jag ska använda för hingst på mina ston nästa år. Lite tidigt kanske men då hinner man ju fundera ordentligt.

Sto nr 1: Begonia du ling. Liten, nätt, humör. Bara 153 cm hög. Tänker förmodligen att försöka sälja avkomman.

Sto nr 2: Beauty Guard. Ganska normal. 158 cm hög. Hade problem att hålla i sina ben och kunde vara lite het. Ska troligtvis behålla avkomman.

Vill undvika för mkt inavel. Tacksam för alla svar.

Sto 1: Super Arnie och spela på att övertyga intresserade att det är en "Volita du Ling".

Sto 2: ?

Hej

Till häst nr1: Begonia du ling --skulle jag prova med Fill V. ( valley victory-blodet)..visserligen blir det en 2y-3 variant, men jag skulle ta chansen

till häst nr 2: Kiss francais... Revenues pappa succe´´startar i USA...inavels koefficient 0,3%

OCH.....är du rädd för inavel,...byt hingst rätt av på stona...Kiss francai9s på Begonia du ling ...0,322%

I stort sett hur du än beter dig med en hel-amerikansk hingst kommer du att få en inavelskoefficient mella 10-15 %

Ride the Night skulle kunna var ett alternativ för att få in Fakir de Vivier ( Victory Tilly-receptet) du har ju redan Quick Pay i stammen på Begonia

Senast ändrad av en moderator:

Tror du att Fill V och Ride the Night skulle vara lätta att sälja?

Det känns inte direkt som något man skulle springa ihjäl sig efter.

Floppar Fill V med sin kull från -07 så står man definitivt med osäljbart -10. :crazy:

Det är nog så svårt att sälja efter en märr utan något vidare resultat och med ostartade syskon.

Senast ändrad:

kl
Idag känns det som att det mesta kan vara svårsålt. Därför vill jag försöka välja en hingst som kan vara attractiv i framtiden. Begonia har bra stam bakåt och jag hoppas att med en attractiv hingst som far så ska det gå att sälja.:) Första avkomman är e civil action har har bra talang men humör som sin mor. Visar den bra resultat så blir det förhoppningsvis lättare att sälja senare syskon.

Sto 1: Det är såklart svårt idag att säga vilka hingstar om är attraktiva 2011 när en eventuell avkomma blir 1 år. Jag tror inte Ride The Night eller Kiss Francais tillhör de attraktiva då. Inte heller Fill V, men där finns potential med första svenska kullen. Jag tror dock inte att han blir någon "championhingst". Super Arnie är bevisat bra och det finns en koppling till Volita du Ling som kan vara marknadsmässig, men Super Arnie blir allt äldre också... Frågan är också vad det finns för gräns ekonomiskt. Finns det möjlighet att betäcka med ex. Cantab Hall eller Broadway Hall, så blir det också enklare att sälja en avkomma till skapligt pris. Frågan är dock om försäljningspriset täcker omkostnaderna för dessa hingstar? Mycket beror också på hur bra 1-åringen efter Civil Action blir.
Stoet har själv inte vad som krävs för att vara tillräckligt attraktiv på marknaden. Meriterna med 14 starter utan en placering bland de tre är inte bra. Pearsall Hanover är väl inte så het på marknaden heller och mödernet har "bara" Volita du Ling. I fjärde ledet på mödernet finns det guldkorn, men det är å andra sidan väldigt långt bak och på en avkomma blir det till och med i femte ledet.

Sto 2: Hon har ju också klena tävlingsmeriter. Stammen med Songcan ue. Urgent Yankee känns ju inte heller upplyftande. Modern har förvisso lämnat Banzai och hon är mormor till Nisse Knife, vilket är bra. I båda fallen har modern tillförts franskt blod, så det är väl där du ska leta om man ska hitta en röd tråd. Ska jag drista mig till ett val, så säger jag Korean. Han har ruskigt bra startprocent och lämnar tidiga avkommor, speciellt för att vara fransman. Bra egenskaper om man ska behålla själv. Han är dessutom relativt billig.

begonias mamma har jag ju sett både tävla och i stallet. Hon var ju flaxig och lite småtjurig i humöret men större än begonia. Väldigt smäcker. Hennes avkomma efter Fast Photo är riktigt fin att den inte kommit till start beror på annat än hästen. Super Photo Kosmos, den är riktigt fin och Ride The Night som nån annan nämnde är en trevlig hingst dock kan avkommorna vara svårsålda.
Jag kommer inte åt blodbanken så jag kan inte kolla inavel, men franskt är inte fel på henne. KOmmer inte på några prisvärda just nu.
Born (mamma) hade bra kapacitet själv, men har ju inte gett nåt att sälja avkommor på.

Blodbanken sa Good as Gold, Smasher?, Tap IN(nja inte med det humöret som finns på mammas sida),Home Alone, Uxer LB(spännande hingst men vad har han gett?),Ame ri can eller hur det nu stavas är också med och övriga nämnda hingstar. Dock sökte jag på hingstar upp till 20000 bara.

Upp till 30´gav blodbanken Gigant Neo, From Above som intressanta för ditt sto det fanns mera hingstar men inte som passar begonias modersstam och dess humör.

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
C
Avel Hej! Tänkte kolla här om det är någon som har lite tankar och idéer om vilken hingst jag bör betäcka mitt sto med.. Stoets stam...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 271
Senast: SussiLull
·
Avel Här kommer ännu en tråd om hjälp med hingstval. Men jag behöver verkligen hjälp! Jag vet inte vem jag ska välja.. Jag ska betäcka...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: SeagirlM
·
G
Trav Ska ev betäcka mitt sto i år och hittar ingen lämplig hingst. Hjälp:confused:. Hon är e.Pearsall Hanover u:Born du ling. Ca 152 cm hög...
Svar
13
· Visningar
1 356
Senast: grodan boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka