Sv: Hjälp med hingstval 2009
Sto 1: Det är såklart svårt idag att säga vilka hingstar om är attraktiva 2011 när en eventuell avkomma blir 1 år. Jag tror inte Ride The Night eller Kiss Francais tillhör de attraktiva då. Inte heller Fill V, men där finns potential med första svenska kullen. Jag tror dock inte att han blir någon "championhingst". Super Arnie är bevisat bra och det finns en koppling till Volita du Ling som kan vara marknadsmässig, men Super Arnie blir allt äldre också... Frågan är också vad det finns för gräns ekonomiskt. Finns det möjlighet att betäcka med ex. Cantab Hall eller Broadway Hall, så blir det också enklare att sälja en avkomma till skapligt pris. Frågan är dock om försäljningspriset täcker omkostnaderna för dessa hingstar? Mycket beror också på hur bra 1-åringen efter Civil Action blir.
Stoet har själv inte vad som krävs för att vara tillräckligt attraktiv på marknaden. Meriterna med 14 starter utan en placering bland de tre är inte bra. Pearsall Hanover är väl inte så het på marknaden heller och mödernet har "bara" Volita du Ling. I fjärde ledet på mödernet finns det guldkorn, men det är å andra sidan väldigt långt bak och på en avkomma blir det till och med i femte ledet.
Sto 2: Hon har ju också klena tävlingsmeriter. Stammen med Songcan ue. Urgent Yankee känns ju inte heller upplyftande. Modern har förvisso lämnat Banzai och hon är mormor till Nisse Knife, vilket är bra. I båda fallen har modern tillförts franskt blod, så det är väl där du ska leta om man ska hitta en röd tråd. Ska jag drista mig till ett val, så säger jag Korean. Han har ruskigt bra startprocent och lämnar tidiga avkommor, speciellt för att vara fransman. Bra egenskaper om man ska behålla själv. Han är dessutom relativt billig.