Hjälp med hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sivan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 014
S

Sivan

Jag tänker betäcka mitt sto iår, men har svårt för att välja hingst. Hon är e. Warrigall ue Marocco.
Om man får önska vill jag ha ett högrest föl med bra gång, hade en idé om Akribori...Äe jag ute och cyklar eller??? Tacksam för hjälp

Sv: Hjälp med hingst

Vad jag själv sett av Akriboris avkommor så har de varit ganska lågställda. Nu har jag inte sett så många bara fyra stycken med alla med helt olika möderne. Inte heller så har gången varit direkt lysande på någon av dem. Det bästa jag kan säga om dem är att de varit söta. Så jag har själv sorterat bort honom från mina egna hingst val.

Akribori ska nog ses som i första hand typförbättrare, men varför inte avla på en typförbättrare som tillför annat bra? Jag har inte sett en enda avkomma live så jag ska inte yttra mig.
Du har ingen bild på stoet? Lite mer stam? Info om stoets styrkor/svagheter, varför hon ska avlas på etc? Du skriver att fölet ska ha bra gång? Är det en tävlingshäst i dressyr, eller en trevlig hobbydressyrhäst vi pratar om?
U

Mitt sto är av fullblodstyp och har ganska mycket nerv. Hon rör sig fint, men på tävling (fälttävlan) blir hon spänd. Hon har bra hoppteknik.
Jag skulle vilja ha som sagt en högrest häst med luftigt steg, eftersom hon gärna blir lite/ framtung. Vill gärna tävla fälttävlan.
Hennes stam är e.Warrigall ee Vagabond eee Drabant och u Mecca, ue Marocca uee Montal xx (vet inte om man skriver så...) Hon har inte haft föl på några år, så vill ha en hingst med relativt hög dräktighetsprocent.

/Users/Jonas/Desktop/DSCN0076_1.JPG

Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det tänkta användningsområdet för det kommande fölet? Har viss betydelse för hingst valet.

För att skriva ut stammen på rätt sätt så är ditt sto e Warrigall - Marocco - Diogenes 311 - Gladiator 342 - Jafet 114 - Attino - Nicus - Reform xx - Elfenbein - Samuel - Arrest och tillhör stofamilj 10:)
Den heter Elfe-familjen och stammar från stoet Elfe 175 RÄ III född 1896 i Ostpreussen och importerad till Sverige som föl.

Från stammen kommer bl a hingsten Niklas 916 som går svår internationell hoppning. Han tillhör dock en annan gren av familjen än ditt sto. Hoppning verkar vara en genomgående talang inom familjen, även från grenen din häst kommer från.

Akribori skulle jag inte valt, han är snygg men har inte visat att han duger något till på tävlingsbanan.

Akribori känns inte som det logiska valet om man ser till dina kriterier tycker jag iaf...
Jag skulle kolla närmare på First Wish om jag var du Länk

Såg nu att du ville ha fälttävlan iofs...

En hingst med en stam liknande Akriboris är Acacio som jag anser är bättre än den förstnämnde.

Acacio

First Wish verkar intressant, är det någon som har sett någon av hans avkommor från förra året? Jag har även fått tips om Cuper, är det någon som vet något om hans avkommor?
Tacksam för era kloka råd!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
774
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka