HjÄlp med hagar!!!

D

DonLunarJuni

tjo.

lånade en häst i början på sommaren som vi släppte i en ganska stor kvadratisk hage ( 50-60 meters sidor) som var helt orörd innan. Där har hon gått hela sommaren, ensam (hon har haft annat sällskap i en hage bredvid).

nu till frågan: måste man byta till en ny vinterhage eller kan hon ha kvar "sommarhagen" fram tills nästa "sommarbete" och ge henne en ny hage då eller är det bättre att hon får en ny vinterhage och låter henne ha den gamla sommarhagen nästa år igen ? :confused:

Sv: HjÄlp med hagar!!!

Jag blir lite frågande,:confused: 50-60 m / sida är väl bara en rast hage? Menar du att det räckt som bete hela sommaren?
Hur som helst så har det med masken att göra, har ni annan hage nästa sommaren så finns det väl inga hinder att hästen kan gå kvar i denna hage i vinter.
Jag kanske har misstolkat frågan:crazy:

Ska du byta hage till betet och det inte gör något om den här blir söndertrampad och betet förstörs, så kan du låta henne ha samma hage tills det är dags för bete igen. Dock så kommer hagen bli förstörd under vintern, söndertrampad etc, och bli mest ogräs efteråt. Så den lär inte fungera som beteshage igen ens efter vila utan lite 'omvårdnad' (insådd etc).

Vill du ha kvar den som bete ger du en ny vinterhage som får trampas sönder, och nyttjar den du har nu som beteshage.

hehe nej egentligen e den ju till storleken som en vanlig rast hage men betet har rÄck gott och vÄl hela sommaren, det finns ganska mycket grÄs kvar nu också.. och nej du misstolkade inte frågan, jag fick svar på det jag ville veta :)

okej, tack :). jag har inte bestämt mig hur jag ska göra men antagligen byter jag till en ny vinterhage :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Trolle
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka