Hjälp med grovfoderanalys,Snälla ni

N

Nanook

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har nu fått analysen från min höleverantör, men jag kan inget om det här, så hadde blivit jätteglad om nån här på Buke kunde hjälpa mig lite

Var inte med någon analys på vitaminer, mineraler....

Det enda som står är:

Torrsubstans 84 % NorFor
Smältbart råprotein 34 g/kg foder Beräknad
Energi, foder 8,6 MJ/kg foder Beräknad

Råprotein 77 g/kg Ts NIR metod
Smältbart råprotein 41 g/kg Ts Beräknad
Energi 10,2 MJ/kg Ts Beräknad

Hur ska jag tolka det här?? âr det et ok hö att använda till 1 travare i träning och en normal tränad ridtravare..

Båda är varmblods travare

Tacksam för svar :bow:

Sv: Hjälp med grovfoderanalys,Snälla ni

Det har ju ett ganska lågt innehåll av protein och förhållandevis högt energiinnehåll så om det är lämpligt eller inte beror ju på hur mycket och vad de mer får för foder och hur de är som individer. Men som enda foder är det nog inte tillräckligt för dem även om de skulle få fri tillgång.

Tack för svar:)

okey, jag trodde vel det jag med... ska skicka inn egen analys på det, så jag får med vitaminer oxo, så jag kan få satt upp en riktig foderstat utifrån detta höet..

Har inte fodrat med detta höet än...

Vad jag vet så är vitaminanalys ovanligt att man gör däremot brukar det finnas ett mineralpaket man kan välja till.

Vad jag vet så är vitaminanalys ovanligt att man gör däremot brukar det finnas ett mineralpaket man kan välja till.

Okey, analyserapporten kommer från eurofins, så jag ska kolla på deras hemsida:)

När man utfodrar högpresterande hästar så är ett högt energiinnehåll i grovfodret att föredra.
Man vill helst ha över 10MJ/kg ts vilket detta foder ju har.
Proteinet kompletterar man lätt med andra fodermedel t.ex. lusern och havre som är en bra kombination.

Kan det vara värt det att betala över 500 spänn för att kolla selenhalten i grovfodret och havren? Låter lite dyrt tycker jag.:confused:

Kan det vara värt det att betala över 500 spänn för att kolla selenhalten i grovfodret och havren? Låter lite dyrt tycker jag.:confused:

Hur kom du på att fråga detta? Är det du som funderar på att kolla detta och fått prisuppgift?

Selen vet man ju att vi har väldigt lite av i både vall och säd + att det ska till rätt höga doser för att man ska riskera att överdosera så det är ingen fara att ge dagsbehovet som tillskott ( 0,2 mg/100 kg häst och dag ).

Senast ändrad:

Hade läst på något ställe att det var viktigt, men efter foderläran vi hade på skolan idag har jag kommit fram till att jag inte behöver analysera det. Men tycker det är dyrt likasåväl. Tittade på eurofins prislista.

Ja, det var jag som funderade eftersom jag har tagit på mig i stallet att fixa fram uppgifter och sedan få fram en lämplig foderstat för främst det blivande avelsstoet.

Tänkte ta hjälp av Nutrina.se, eller finns det andra bättre sätt? Har räknat ut manuellt på flera hästar som en del i undervisningen på gymnasiet, men det tar en hel del tid tycker jag.

Jag brukar använda foderberäkningsprogrammet på Hippocampus, där kan man göra olika val för ex arbete eller dräktighet. Det går inte att spara uppgifterna men man kan ju markera hela bilden och klippa in i ett Word-dokument. Tycker att det är ett enkelt och smidigt program.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp