Hjälp med framåtbjudning/galopp på dominant häst

G

guppyy

Har sedan 6månader tillbaka ridit en väldigt dominant nordsvensk kille. Han är 7 år och är både inkörd och inriden som 3åring men på grund av sin väldigt starka vilja och dominans har han fått göra lite som han vill i ridningen(tex skenat i nedförsbackar med sin tidigare ryttare). Han är lite som ett stort barn,behöver mkt kärlek men fasta regler, kräver man för mkt eller om han inte förstår blir han sur och grinig, han är även lite dum ibland då han försöker skrämma ryttaren då han börjar backa och inte ska gå framåt(hoppa runt o fjanta). Jag började om från början med honom och han har fått bort många ovanor och olater(fortfarande mkt att jobba med) men nu till mitt problem. Han har alltid fått gå i sitt egna tempo(som man inte kan kalla tempo) han har blivit lite bättre i skritt och trav men han går knappt upp i galopp?!

Hur gör jag för att få framåtbjudning på ridbanan?:confused:
Han har svårt för höger galopp som vi jobbar med men går sådär efter som man inte riktigt får upp han i galoppen.

Känns som han bara dummar sig men jag kan ju inte sitta med spö och sporrar på honom hela tiden?

Behöver tips om hur jag får fram mer framåtbjudning, tips om galopp och övriga är välkommna..:idea:

Sv: Hjälp med framåtbjudning/galopp på dominant häst

jag tycker det låter som om pållen är istadig och kanske inte så välskolad. att sitta och hacka med sporrar och använda spöt för mkt. kommer antagligen inte hjälpa alls utan bara göra saker och ting värre.

skit i galoppen ett tag och börja om från början från skritt. träna upp styrkan hos hästen och va noga med att få honom att ta halvhalterna riktigt. det är en bra början.

ta hjälp av tränare, det är inte lätt att veta vad du ska göra när man inte kan se IRL.

det du beskriver skulle jag varken kalla "starka vilja" eller "dominans" utan bara olater och brist på skolning.

Sv: Hjälp med framåtbjudning/galopp på dominant häst

Du har så rätt,det är olater och han är oskolad.Det han kan har jag lärt han nu på de 6månaderna jag har ridit han..

Sporrarna har jag fått lägga bort för han fick väldigt lätt skav av dom. Så första ridturen utan dom skedde igår och det började nästan direkt med bråk.han bakar ner i diken,stegrar,bockar vägrar gå framåt.en idiot med bil och släp kom och vägrade sakta ner så han slängde sig i i diket igen.

Detta är trams av honom och innan har jag bara sett det som det men igår blev jag lite rädd.tyvärr.

Jag är rädd att han tappar gnistan om jag rider på ridbanan varje gång jag rider..Är det fel av mig?

Ska ta hjälp, förhoppningsvis kommer hon på måndag. Men tar ändå gärna imot tips.:idea:

Liknande trådar

Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 839
Senast: moonstruck
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Träning Kanske det finns några kloka nattmänniskor man kan bolla lite med.. Har nyligt börjat rida ett 10 årigt hannoveransto som köptes i...
Svar
15
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka