G
guppyy
Har sedan 6månader tillbaka ridit en väldigt dominant nordsvensk kille. Han är 7 år och är både inkörd och inriden som 3åring men på grund av sin väldigt starka vilja och dominans har han fått göra lite som han vill i ridningen(tex skenat i nedförsbackar med sin tidigare ryttare). Han är lite som ett stort barn,behöver mkt kärlek men fasta regler, kräver man för mkt eller om han inte förstår blir han sur och grinig, han är även lite dum ibland då han försöker skrämma ryttaren då han börjar backa och inte ska gå framåt(hoppa runt o fjanta). Jag började om från början med honom och han har fått bort många ovanor och olater(fortfarande mkt att jobba med) men nu till mitt problem. Han har alltid fått gå i sitt egna tempo(som man inte kan kalla tempo) han har blivit lite bättre i skritt och trav men han går knappt upp i galopp?!
Hur gör jag för att få framåtbjudning på ridbanan?
Han har svårt för höger galopp som vi jobbar med men går sådär efter som man inte riktigt får upp han i galoppen.
Känns som han bara dummar sig men jag kan ju inte sitta med spö och sporrar på honom hela tiden?
Behöver tips om hur jag får fram mer framåtbjudning, tips om galopp och övriga är välkommna..
Hur gör jag för att få framåtbjudning på ridbanan?
Han har svårt för höger galopp som vi jobbar med men går sådär efter som man inte riktigt får upp han i galoppen.
Känns som han bara dummar sig men jag kan ju inte sitta med spö och sporrar på honom hela tiden?
Behöver tips om hur jag får fram mer framåtbjudning, tips om galopp och övriga är välkommna..