Hjälp med förklaring av MH resultat

Nordiskusken

Trådstartare
Sitter och tittar på valpar och dess föräldrar men förstår ju ingenting av MH:angel: Någon som kan och vill förklara tex. detta resultatet:
Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 4
1b.Kontakt samarb. : 4
1c.Kontakt hantering: 4

2a.Lek 1 leklust : 3
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 4

3a 1.Förföljande : 4
3a 2.Förföljande : 4
3b 1.Gripande : 5
3b 2.Gripande : 4

4.Aktivitet : 3

5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 5
5d.Avst.lek leklust : 4
5e.Avst.lek samarb. : 2

6a.Överr. rädsla : 1
6b.Överr. hot/agg : 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 1

7a.Ljud rädsla : 1
7b.Ljud nyfikenhet : 5
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 1

8a.Spöken hot/agg : 3
8b.Spöken kontroll : 4
8c.Spöken rädsla : 5
8d.Spöken nyfikenhet: 4
8e.Spöken kontakt : 5

9a.Lek 2 leklust : 3
9b.Lek 2 gripande : 3

10.Skott : 1
Hoppas att någon vill och tar sig tid att förklara!:bow:

Sv: Hjälp med förklaring av MH resultat

Finns garanterat andra som kan förklara allt bättre än mig, men jag svarar ändå :p

På MH så får de siffror mellan 1 och 5 på de olika momenten. 1 betyder att hunden knappt reagerat (eller att den undviker något när man testar hur framåt den är), 5 betyder att hunden reagerat mycket.

På tex kontaktmomenten blir det alltså att en hund med 4or är väldigt kontaktsökande osv och 1a på skott betyder att hunden är oberörd av skott.

Hur man sedan vill ha hundarna beror på vilken ras de är.

Det finns säkert massa mallar på nätet men du kan kolla på min Skroffas (cairnterrier):
http://www.raskva.se/LeiaMH.html
Nu är ju Skroffans resultat markerade med rött men du ser vad varje siffra står för. Som Red_chili skrev så beror det lite på vilken ras man har hur man vill att det skall se ut men det du visade tyckte jag såg väldigt trevligt ut :laugh:.

Det enklaste är egentligen att titta på ett MH-protokoll och läsa vad siffrorna står för, till exempel detta: http://www.stjernborgens.se/MH Elvisl.htm (Vill understryka att detta är ett slumpmässigt framgooglat protokoll, känner ej hunden eller värderar resultaten). Jag vet ju inte om du har sett ett MH och vet vad de olika momenten går ut på. Om inte får du i så fall kolla på momenten på förslagsvis SBK, finns beskrivet i MH-bestämmelserna.

Jämför siffrorna och texterna med "ditt" resultat. "Din" hund har:

Genomgående 4:or i moment 1, det innebär att hunden hejat på, följt med och samarbetat med testledaren, varit social utan att för den skull bli klängig. Jättebra resultat!

I moment 2 har den lekt med testledaren och kampat bra. Har ett bra gripande och tuggar inte om. Bra resultat, säger jag som tycker bra kamp är bra!

I moment 3 visar den ordentlig jaktinstinkt, drar direkt ut och klipper trasan och behåller den. Visar att intresset att sticka efter och ta finns, bra om man vill belöna med boll till exempel, kan å andra sidan vara jobbigt om det innebär att den sticker på allt möjligt som rör sig.

Moment 4 är passivitet, hunden har varit lugn och uppmärksam. Bra resultat.

Moment 5 är avståndsfiguranten. Hunden har varit nyfiken, inte aggresiv, gått direkt ut och lekt med figgen. Visar återigen att hunden är social och att den törs gå ut och leka. Bra resultat!

Moment 6 är Dumpe. Hunden har i princip knappt reagerat på overallen som hoppar upp, går direkt fram själv och undersöker och bryr sig sedan inte. Här tycker jag att det är avreaktionen som är det viktiga, att hunden alltså kan släppa det som är otäckt. Denna tyckte ju inte ens att det var läbbigt att en gubbe hoppade upp tre meter framför den.

Moment 7 är skrammel, samma som ovan, hunden stannar knappt, går fram själv och bryr sig sedan inte mer.

Moment 8 är spöken - här får vi reaktion! Den är rätt upprörd och jobbar och skäller mot båda spökena, är framför föraren men får till slut nog och backar alternativt flyr. Den går inte fram förrän föraren gått halva vägen och då blir den jätteglad över att det är människor och hoppar på dom.... Min gissning är att den blev jättelättad att det var folk, verkar vara en social hund.

Moment 9 är samma lek som i moment 2, den leker i stort sett lika bra efter banan, det är bra!

Moment 10 är skott och hunden är skottfast.

Allt som allt ett i mina ögon mycket bra MH, självklart beroende på vad man vill ha sin hund till. Den verkar hur som helst social och avreagerar bra. Den är nyfiken och har både jakt och kamp, kan koppla av och är skottfast.

Observera - min tolkning och ingen absolut sanning! Fråga om du undrar något!

Har ett till resultat här ser kanske inte lika bra ut? Vad tycker ni, hur resonerar ni över olika beteenden/resultat?

1a.Kontakt hälsning : 3
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 3

2b.Lek 1 gripande : 3
2c.Lek 1 grip/dragk : 2

3a 1.Förföljande : 2
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 2

4.Aktivitet : 2

5b.Avst.lek hot/aggr: 2
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1

6a.Överr. rädsla : 2
6b.Överr. hot/agg : 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6e.Överr. kv. intr. : 2

7a.Ljud rädsla : 3
7b.Ljud nyfikenhet : 3

8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 2
8c.Spöken rädsla : 2
8d.Spöken nyfikenhet: 5
8e.Spöken kontakt : 3

9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 4

Observera - min tolkning och ingen absolut sanning! Fråga om du undrar något!

Ursäkta trådkapning, men kan inte du tyda vårat MH som vi gjorde förra helgen? Tycker att din tolkning var så bra! förstår inte heller så mycket av MH. Det är en rottweiler.

Kontakt
1a: 4
1b: 3
1c: 1 (morrning dominans står det i pappret)

Lek
2a: 4
2b: 3
2c: 3

Förföljande
3a: 1:3
3a: 2:4
3b: 1:2
bb: 2:3

Aktivitet
4:3

Avst. Lek
5a:3
5b:1
5c:5
5d:4
5e:3

Överraskn.
6a:2
6b:1
6c:4
6d:1
6e:1

Ljudkänsl.
7a:1
7b:5
7c:1
7d:2

Spöken
8a:3
8b:5
8c:1
8d:5
8e:4

Lek
9a:4
9b:3

Skott
10:1

Har ett till resultat här ser kanske inte lika bra ut? Vad tycker ni, hur resonerar ni över olika beteenden/resultat?

Jag tycker det är viktigt att påpeka att det är just en beskrivning, det är varken bra eller dåligt. Utan, som tidigare sagts, beroende på vad man ska ha hunden till. Det heliga talet är ju skottet, där 1:an är ett "måste" för en framtida yrkeskarriär eller om man vill gå vidare och kora sin hund.

Det handlar ju om att få statistik på varje ras för vidare avelsarbete.

Sen är jag övertygad om att hundar ackumulerar i ett MH, en hund som skulle klara t ex ett enskilt skott, gör inte det då den har spöken och skrammel som en, i tid, nära händelse.

Jag tycker det är viktigt att påpeka att det är just en beskrivning, det är varken bra eller dåligt. Utan, som tidigare sagts, beroende på vad man ska ha hunden till. Det heliga talet är ju skottet, där 1:an är ett "måste" för en framtida yrkeskarriär eller om man vill gå vidare och kora sin hund.

Det handlar ju om att få statistik på varje ras för vidare avelsarbete.

Sen är jag övertygad om att hundar ackumulerar i ett MH, en hund som skulle klara t ex ett enskilt skott, gör inte det då den har spöken och skrammel som en, i tid, nära händelse.

Man får även göra MT på hundar som haft 2:a på skott. Stora delar av "vår" kull fick det, jag kan väl tycka att TL var lite hård där då kraven för en etta var att hunden inte skulle reagera alls, lyfte de på huvudet och lyssnade var det en tvåa.
Vår hund är därefter korad med 5:a på skotten och certad som TJH då det ju ingår skott. Hon deltar även på övningar där det skjuts ganska friskt med såväl AK4 som rejälare grejor, utan bekymmer. Så; siffrorna säger inte allt...

Nä det är väl det jag också är inne på, det där med ackumulering, att just där och då fixade inte hunden ditten eller datten. Men som enskild händelse skulle lugnt fixa "spöken i trädgården" eller nåt liknande.

Det blir ju siffror som hunden får dras med liksom, ungefär som kvalitet för häst.

1a.Kontakt hälsning : 3
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 3
Hunden accepterar ändå hanteringen, följer med utan krångel och hejar fint. Dock ej supersocial med nån man inte känner. Helt OK ändå.
2b.Lek 1 gripande : 3
2c.Lek 1 grip/dragk : 2
Den leker, men har lite fjesigt grepp, kanske den är ovan att leka och kampa, särskilt med folk den inte känner.
3a 1.Förföljande : 2
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 2
Första gången går den inte ut, det gör den andra gången men den tar inte föremålet. Den törs i alla fall och är tillräckligt nyfiken. Det gör inget att jakten inte är jättehög tycker jag, det uppfägs ju i den andra föräldrern med det första MH:et.
4.Aktivitet : 2
Den är lugn i passivitet, bra.
5b.Avst.lek hot/aggr: 2
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
Den följer figgen intresserat och skäller och hotar litegrand, går inte fram och leker inte. Här kan det dock vara så att den har kommit fram efter att tiden gått ut, det går inte att säga. Den går inte ut till någon den inte känner, eller går inte ut tillräckligt snabbt för att det ska synas....6a.Överr. rädsla : 2
6b.Överr. hot/agg : 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6e.Överr. kv. intr. : 2
Blir inte särskilt rädd, men behöver stöd av föraren för att gå fram. Kollar in overallen en gång extra i passagen. Inte alarmerande.
7a.Ljud rädsla : 3
7b.Ljud nyfikenhet : 3
Blir inte jätterädd, går fram när föraren är framme, släpper helt och avreagerar bra. Toppen, bara man avreagerar så får man reagera!
8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 2
8c.Spöken rädsla : 2
8d.Spöken nyfikenhet: 5
8e.Spöken kontakt : 3
Hotar inte, flyr inte, går fram själv och besvarar kontakt. Jättebra. Hund som gillar människor.
9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 4
Leker intensivare i slutet, alltså en hund som inte blivit påverkad och gått ner sig i banan utan snarare tänt till lite.
Skottfast!
Lite mindre intensiv hund som kanske inte är supersocial med sådana den inte känner, men inget som gör att man drar öronen åt sig. Särskilt i kombination med den andra hunden blir det nog bra!

Tio tecken som inte är i citatet......

Ursäkta trådkapning, men kan inte du tyda vårat MH som vi gjorde förra helgen? Tycker att din tolkning var så bra! förstår inte heller så mycket av MH. Det är en rottweiler.

Kontakt
1a: 4
1b: 3
1c: 1 (morrning dominans står det i pappret)
Det där var inte kul, en hund som avvisar hantering med morrning vill man inte se, särskilt inte på en sådan hund som rottweiler.... Givetvis något som ni måste vara medvetna om och jobba med i framtiden. En hund måste kunna acceptera hantering och FÅR inte morra, särskikt inte som den innan har hejat glatt på testledaren och följt med den villigt om än oengagerat. Varningslampa!
Lek
2a: 4
2b: 3
2c: 3
Leker men har lite fjesigt grepp, släpper och tar om.
Förföljande
3a: 1:3
3a: 2:4
3b: 1:2
bb: 2:3
Springer ut båda gångerna, andra gången snabbare. Tar knappt upp bytet dock.
Aktivitet
4:3
Lugn i passivitet, bra.
Avst. Lek
5a:3
5b:1
5c:5
5d:4
5e:3
Går ut jättefint till figgen och leker, inga hotbeteenden här. Bra resultat!
Överraskn.
6a:2
6b:1
6c:4
6d:1
6e:1
Blir inte värst rädd men väntar in att föraren börjar gå fram innan den kollar in overallen. Avreagerar bra och har inget kvarstående.
Ljudkänsl.
7a:1
7b:5
7c:1
7d:2
Samma här, inte rädd, här går den fram själv och i stort sett inget kvarstående.
Spöken
8a:3
8b:5
8c:1
8d:5
8e:4
ÄR ganska upprörd och skäller och morrar ordentligt hela tiden. Går fram själv och hejar på figgen.
Lek
9a:4
9b:3
LEker bra på slutet, lika som i början.
Skott
10:1
Skottfast!

En hund som man skulle velat se,d et finns så mycket nyanser som inte syns i protokoll. JAg blir som sagt lite rädd för den där ettan på första momentet. Hunden har avvisat hantering av en främmande person genom att morra... Sedan är den ju duktig och blir inte värst rädd och går fram till figuranter, overaller, skrammel och spöken i stort sett själv. Den är alltså rätt företagsam och själsvständig. Om man inte passar den där självsäkerheten eller vad jag ska kalla den där morrningen så kan det ju kombinerat med att den är orädd och självständig bli något ganska jobbigt. MEn nu sitter jag ju på en stol och har aldrig sett hunden utan bara siffror på ett papper. Beskrivaren måste ju ha sagt något om hunden efter beskrivningen. Vad var det? MAn brukar kunna få ganska tydliga signaler om dom tycker att det är något man behöver passa upp på.

En hund som man skulle velat se,d et finns så mycket nyanser som inte syns i protokoll. JAg blir som sagt lite rädd för den där ettan på första momentet. Hunden har avvisat hantering av en främmande person genom att morra... Sedan är den ju duktig och blir inte värst rädd och går fram till figuranter, overaller, skrammel och spöken i stort sett själv. Den är alltså rätt företagsam och själsvständig. Om man inte passar den där självsäkerheten eller vad jag ska kalla den där morrningen så kan det ju kombinerat med att den är orädd och självständig bli något ganska jobbigt. MEn nu sitter jag ju på en stol och har aldrig sett hunden utan bara siffror på ett papper. Beskrivaren måste ju ha sagt något om hunden efter beskrivningen. Vad var det? MAn brukar kunna få ganska tydliga signaler om dom tycker att det är något man behöver passa upp på.

Tack för ett utförligt svar! väldigt intressant då det mesta som du skriver stämmer. Beskrivaren sa att morrningen beror på dominans, men eftersom han inte visade något tecken på det under mh:et (drog fram till publiken ett par gånger mellan momenten) så skulle vi inte ta det så "farligt". Men givetvis ska vi veta att det inte är någon ren familjehund som vi har i kopplet utan det är en hund med mycket motor och självständighet. Beskrivaren sa att mh:et var bra; självständig, orädd, framåt, visade inga rädslor. Vi blev inbjudna att träna i deras träningsgrupp då beskrivaren tyckte att det är synd att låta en sån hund gå..

Vi har fimat mh:et så jag kan lägga upp det här om någon vill kika.

Det är ju som sagt alltid bra att ha fått en indikation på vad man har för hund, även om beskrivningen bara är en dag där mycket kan bero på alla möjliga omständigheter. MEN, nu vet ni att det KAN finnas där och att ni bör vara uppmärksamma på det. Om hunden får träna och vara aktiv och på så sätt få utlopp med sin motor så är det ju sannolikt också mycket mindre risk att något sådant utvecklas till något negativt än om man bara går hemma och gör inget.

Det är säkert en kul jobbhund! Du får gärna länka in film, vore intressant att se.

kl

MHn är alltid kul att diskutera och kika på, och som flera av er redan varit inne på så är det ju en beskrivning, inte en värdering av hunden just den dagen. För att uttala sig om en enskild individ tycker jag att ett mh är ett ganskat trubbigt verktyg utan det blir verkligt intressant först när man kika på hela linjer eller kullar...

Ni som är mer insatta än mig, är bph lika "trubbigt" på individnivå eller säger det mer om hunden generellt?

När jag fick bph presenterat för mig, så var planen att den skulle ge ett större spectra än MH, då det är många fler saker beskrivaren tar ställning till.

Döm om min förvåning när det på SBK:s senaste mentalkonferens pratades om BPH som "nåt för blandraser".

Men usch vad trist. Jag förstår ju att det kanske är mer riktat mot genomsnittshundägaren om mh är mer för mental- och avelsnördar, men trist attityd...

Skum inställning av SBK..... Jag har aldrig sett BPH, bara beskrivningarna av momenten, men utifrån det så är det ju till och med lite tuffare för hunden än ett MH. Moment som inte dyker upp förrän i MT finns i BPH.

Ska bli intressant att se när man kommer in i det mer och hoppas fler uppfödare av icke-bruks-hundar kan anamma det om man inte velat göra vanligt MH.

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 314
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka