hjälp med foderstat :)

sockersoet

Trådstartare
Behöver lite hjälp här.

Hon är runt 165, ganska svårfödd, aningen mager just nu.
rider henne ca 5-6 dagar i veckan, varierad träning så som: dressyr, bommar, hoppning, skog, longering, tömkörning osv, då jag hade tänkt att hon ska bygga muskler och kondition.
Men för att bygga muskler behöver man protein!

Ge mig tips och inspiration till en bra foderstat ! :)

Sv: hjälp med foderstat :)

Vad du ska fodra med beror helt på vad ditt grovfoder innehåller. Det kan vara så att det räcker med endast grovfoder :) men lika gärna kan det behöva kompletteras..
Det är sant att det behövs protein för att bygga muskler, men har du ett bra grovfoder så kan det räcka som enda proteinkälla :)

Jo precis, men grejen är den att jag faktiskt inte vet det, ännu. Har ännu inte fått hem henne, och ska åka och kolla på stallplats på söndag, det enda jag vet att det är hösilage i bra kvalité, och att jag försöker klura en bra foderstat som kan passa denna dam.

Fast grejen är att så länge du inte vet vad grovfodret innehåller så är det ingen ide att räkna på något. Då kan du likagärna gissa och fodra lite efter behag, för chansen att det blir bra är densamma.
Ta reda på värdena i hösilaget först, be om tips och råd sen.

Tittar du på stallplats så förhör dig om de brukar ha analyserat grovfoder och vilka värden det brukar ligga på. Generellt är du mest intresserad av energi och proteinkvoten. Den ska ligga runt 6. Ligger den strax under/över kan du relativt lätt komplettera med någon annan typ av grovfoder (lusern, betfor ), fett för energi (olja) eller någon typ av kraftfoder (havre eller något sammansatt som pellets/musli).

Är din häst svårfödd spelar kvoten lite mindre roll men det blir lite enklare om du har höga värden på både energi och protein så du inte måste ge kilovis med kraftfoder för att hästen ska hålla sig rund och det är en fördel om hösilage inte är allt för blött.

framför allt vill du ju inte smälla på en helt ny foderstat helt plötsligt, utan utgå från den hon har nu och lägg till protein och energi ovanpå i tillvänjningsmängd, tills du fått koll på din grovfoder analys, och vant in hästen på det nya. extra dåligt att helt byta foderstat i samband med stallflytt osv.

Kraftfodret kan man sluta med tvärt och börja vänja in långsamt på det nya. Grovfodret bör man vänja över genom att blanda grovfoder från förra stallet med det nya.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama