Hjälp med fd travare.

attempt

Trådstartare
Jag har en underbar kille, snäll att hantera och rida..
Men.. jag behöver lite hjälp och tips med lite saker.
Han går avslappnat i skritten och söker sig ibland framåt-neråt utan att jag drar i tyglarna, jag vill undvika att rida med händerna. Hur gör jag för att lära honom gå i "korrekt" form, utan att kasta upp huvudet hela tiden och sånt som travare gör. Ibland går han fint med både bakbenen och allt men det är bara ett par sekunder, sen kastar han upp det i vädret igen. Gör han så här för att han inte orkar mer?
Sen i traven har han huvudet uppe i himlen, travar jättesnabbt och kopplar bort munnen och skiter i bettet. Han blir helt död i munnen så jag får rycka till ordentligt för att få honom att stanna, vilket jag avskyr eftersom jag hatar att dra en häst i munnen, men vad ska man göra?

Sv: Hjälp med fd travare.

Jag rider oxså en fd travare.. Det som vi gör (Är endast medryttare på hästen) är att bara låta det få gå av sig själv. Han gör exat samma som din häst... Några sekuner och sedan upp igen, men ibland känner jag att om jag bara låter han få stöd från tygeln, kortar den lite när han går korrekt och berömmer mkt, så går han kvar där en stund. Sedan upp igenoch gör om samma sak..

Så det bästa jag kan säga är att låte det komma..

(Hästen är dock bara tre, så vi kräver inte så mkt än!)

Jag har oxå ridit in en fd travare ett sto då.. men hon blev jättefin, gick i form i både skritt, trav och galopp.. (inga inspäningstyglar)
så det gäller att bara vara envis..
fast hon startade aldrig på travet..
men lite tips.. att försök att rida mkt med benen så att du tex bara styr med benen, och gör bara ledande tygeltag
rider du för tränare? de gjorde jag en massa.. lycka till :)

Tack för era svar.
Ginzan - Kan du ger lite mer tips? De lät intressanta :) Hur gjorde du när du "lärde" henne att bära upp sig själv? Det är inget man lär, jag vet. Men något gör man ju.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår